Jager mag Zwarte Neushoorn schieten om de soort te redden.

Gestart door KorHaan, januari 17, 2014, 16:53:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Een interessant ethisch Gordiaans knoopje....


http://edition.cnn.com/2014/01/16/us/black-rhino-hunting-permit/index.html?hpt=hp_c3


Een Amerikaanse jager heeft een veiling gewonnen om voor $ 350.000 een Zwarte Neushoorn in Namibië te komen afschieten.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

lucasn

Het beest wordt sowieso afgeschoten. Las ergens anders dat het om een oud mannetje dat zich niet meer voortplant gaat. Wat ie wel doet is z'n territorium verdedigen waarbij een grote kans zou zijn dat hij jongere mannetjes zou doden die wél van belang zijn voor het voortbestaan van de soort. Het doodschieten heeft ook niet mijn voorkeur, maar als je het op deze manier bekijkt is 350.000 dollar dan mooi meegenomen.


Er stond ook bij dat er per jaar zo'n drie vergunningen worden afgegeven voor het afschieten van neushoorns in dezelfde soort situatie.
Groet,
Lucas Nieuweboer

KorHaan

Vóór ik het bericht las, zag ik gisteravond op CNN tv een interview met de desbetreffende jager, en toen was ik minder geneigd om genuanceerd te denken.
Ik werd er toen vooral kwaad om.


Maar evengoed:


Ik werk mee aan het jeugdblad van het WNF, de TamTam, het magazine dat jeugdleden van het Wereldnatuurfonds in de bus krijgen. Elk jaar is er een actie voor de jeugdleden, waarbij geld opgehaald wordt voor een bedreigd dier. De kinderen gaan hierbij met actieboekjes van deur tot deur. Om een voorbeeld te geven: voor het veiligstellen van een gebied in Brazilië waar de Jaguar veel voorkomt, werd moeiteloos € 700.000 opgehaald.
Ook voor de Zwarte Neushoorn is actie gevoerd.
Dan vraag ik mij af: is die $ 350.000 die hier betaald wordt door een oen die een Zwarte Neushoorn wenst om te leggen, ooit uit te leggen aan kinderen die van deur tot deur gaan om geld op te halen in de kennelijke hoop en verwachting, dat ELK dier juist beschermd wordt tegen oenen die er op willen schieten.


Dat bedoelde ik met Gordiaans knoopje: de gedachte dat elke neushoorn er is om te laten leven, versus de gedachte dat de soortbescherming blijkbaar gebaat is bij het geld dat opgehaald wordt voor het afschieten van een exemplaar van die diersoort.


Moraliteit versus realiteit, ik kom er nog even niet uit.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

GijsB

Zelf geef ik eigenlijk vrij weinig om individu bescherming. Soortbescherming staat wat mij betreft voorop. Als dit exemplaar het voorbestaan van de soort negatief beïnvloed (hij verdedigd immers een terretorium zonder dat hij zich nog voortplant) dan heb ik er persoonlijk geen moeite mee om hem voor veel geld af te schieten, mits het geld dat ermee verdient wordt ook echt naar de bescherming van de soort gaat.
Als de soort erbij gebaat is dat dit dier niet meer leeft, en je er ook nog eens veel geld voor kan krijgen zie ik het als een win win situatie waarbij 1 dier opgeofferd wordt. Shit happens maar er zijn in mijn optiek ergere dingen.
Gijs

Yeronimo

Ach ja iets met kievitseieren rapen om de kieviten te kunnen beschermen kan ik er wel mee vergelijken...
Als je echt een dierenliefhebber bent geef je gewoon je geld aan het goede doel of je werkt actief mee in de bescherming. Dit is nogal tegenstrijdig.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Op welke manier worden kievitten beschermd door het kievitseieren rapen?


En er zit wel degelijk een verschil tussen kievitseieren rapen en dit. Bij kievitseieren rapen neem je exemplaren weg die nuttig zijn voor de instandhouding van de soort. In deze situatie neem je een exemplaar weg die niet nuttig is voor de instandhouding van de soort, hij neemt alleen maar ruimte in beslag.



Gijs

Oenanthe

Citaat van: lucasn op januari 17, 2014, 18:09:11 PM
Het beest wordt sowieso afgeschoten. Las ergens anders dat het om een oud mannetje dat zich niet meer voortplant gaat. Wat ie wel doet is z'n territorium verdedigen waarbij een grote kans zou zijn dat hij jongere mannetjes zou doden die wél van belang zijn voor het voortbestaan van de soort. Het doodschieten heeft ook niet mijn voorkeur, maar als je het op deze manier bekijkt is 350.000 dollar dan mooi meegenomen.


Er stond ook bij dat er per jaar zo'n drie vergunningen worden afgegeven voor het afschieten van neushoorns in dezelfde soort situatie.

"Las ergens". De enige plek waar ik in de gauwigheid iets dergelijks kan vinden is de site waar Ronald naar verwijst. Geen erg objectieve bron. Ik vind het ook een raar verhaal. Een overjarig mannetje dat niet meer aan de voortplanting deelneemt is bij de meeste diersoorten geen partij voor sterke jongere mannetjes die zich wel voortplanten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob S

Die informatie heb ik ook gezien ik geloof in de Volkskrant anders zal het nu.nl geweest zijn.
Groeten

Rob Schaareman

snwja3

Citaat van: GijsB op januari 18, 2014, 01:27:16 AM
Als dit exemplaar het voorbestaan van de soort negatief beïnvloed (hij verdedigd immers een terretorium zonder dat hij zich nog voortplant)


Moet je dit soort informatie zomaar klakkeloos over-/aannemen?
Jagers staan bekend om fictie als feiten te presenteren!
Wietze Janse

grunsven

Er zijn in Namibië gebieden waar grote aantallen Zwarte neushoorns zitten. Het schieten van 1 dier zal wat dat betreft niet veel uit maken. Het is een groter probleem dat het leefgebied erg klein is geworden en in andere landen veel gestroopt wordt (in Namibië vrijwel niet).
Wat naar mijn idee een risico is, is dat je hiermee het signaal af geeft dat het OK is om Zwarte neushoorns te doden. Dit is nu not-done maar dat kan door dit soort dingen verranderen. Nu vindt de lokale bevolking het stropen van neushoorns onacceptabel en zal ingrijpen/melden als er aanwijzingen zijn dat er gestroopt wordt. Als dat verrandert wordt het tegen gaan van stroperij veel moeilijker.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

KorHaan

#10
Citaat van: Oenanthe op januari 22, 2014, 08:42:09 AM
Citaat van: lucasn op januari 17, 2014, 18:09:11 PM
Het beest wordt sowieso afgeschoten. Las ergens anders dat het om een oud mannetje dat zich niet meer voortplant gaat. Wat ie wel doet is z'n territorium verdedigen waarbij een grote kans zou zijn dat hij jongere mannetjes zou doden die wél van belang zijn voor het voortbestaan van de soort. Het doodschieten heeft ook niet mijn voorkeur, maar als je het op deze manier bekijkt is 350.000 dollar dan mooi meegenomen.


Er stond ook bij dat er per jaar zo'n drie vergunningen worden afgegeven voor het afschieten van neushoorns in dezelfde soort situatie.

"Las ergens". De enige plek waar ik in de gauwigheid iets dergelijks kan vinden is de site waar Ronald naar verwijst. Geen erg objectieve bron. Ik vind het ook een raar verhaal. Een overjarig mannetje dat niet meer aan de voortplanting deelneemt is bij de meeste diersoorten geen partij voor sterke jongere mannetjes die zich wel voortplanten.


Ik vind het ook een raar verhaal.


Ik ben geen neushoorndeskundige, dus heb ik even het een en ander opgezocht in mijn Grzimek-encyclopedie. Zwarte neushoorns (waar het hier om gaat) hebben geen vast territorium. Ze zijn niet erg sociaal en leven meestal solitair, of in heel kleine groepen tot 5 dieren, waarbij het bijna altijd om koeien gaat met kalveren. Ontmoetingen tussen stieren in de paartijd leiden zelden tot nooit tot de dood van een van beide dieren; gevechten zijn meer symboolgevechten, met schijnaanvallen, dan werkelijk fysieke confrontaties. ALS het er al heftig aan toe gaat, zijn het altijd koeien die elkaar daadwerkelijk te lijf gaan. Agressieve dieren zijn bijna altijd eerder verwond door jagers of stropers, en deze dieren willen alles aanvallen, ook auto's.
Meestal zijn de mannetjes dus vredelievender dan de wijfjes, en dan nog komt het bijna nooit voor dat Zwarte Neushoorns elkaar doden.
Het kan zijn, dat het leefgebied te klein is voor de aantallen dieren in dat deel van Namibië, maar in het verleden hebben Zwarte Neushoorns weinig overlast veroorzaakt en zich aangepast aan grotere druk door het inslinken van het leefgebied.


Bij WITTE Neushoorn daarentegen lees ik, dat dit - in tegenstelling tot Zwarte - wel een sociaal dier is, met vaste territoria, waarbij tussen de mannetjes heftige en soms dodelijke gevechten kunnen plaatsvinden.


Tenzij het gedrag van de Zwarte Neushoorns in Namibië sterk veranderd is, is het verhaal van die jager in tegenspraak met wetenschappelijk onderzoek. Dat de leiding van het wildpark ook niet helemaal onafhankelijk is, omdat ze zitten te springen om geld, is ook bedenkelijk.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

SlechtValk

Citaat van: GijsB op januari 18, 2014, 01:27:16 AM
Zelf geef ik eigenlijk vrij weinig om individu bescherming. Soortbescherming staat wat mij betreft voorop. Als dit exemplaar het voorbestaan van de soort negatief beïnvloed (hij verdedigd immers een terretorium zonder dat hij zich nog voortplant) dan heb ik er persoonlijk geen moeite mee om hem voor veel geld af te schieten, mits het geld dat ermee verdient wordt ook echt naar de bescherming van de soort gaat.
Als de soort erbij gebaat is dat dit dier niet meer leeft, en je er ook nog eens veel geld voor kan krijgen zie ik het als een win win situatie waarbij 1 dier opgeofferd wordt. Shit happens maar er zijn in mijn optiek ergere dingen.

Begrijp ik goed dat wat jou betreft elk dier dat te oud is om zich voort te planten, maar wel gesteld is op zijn rust/privacy maar afgeschoten mag worden? :S

Lijkt me een goed argument om een aantal bejaardenhuizen leeg te ruimen... ze nemen immers voedsel en ruimte in en met name het voedselprobleem is wel bedreigend voor onze soort ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

GijsB

Citaat van: snwja3 op januari 22, 2014, 11:19:08 AM
Citaat van: GijsB op januari 18, 2014, 01:27:16 AM
Als dit exemplaar het voorbestaan van de soort negatief beïnvloed (hij verdedigd immers een terretorium zonder dat hij zich nog voortplant)


Moet je dit soort informatie zomaar klakkeloos over-/aannemen?
Jagers staan bekend om fictie als feiten te presenteren!


Daar heb je helemaal gelijk in.


Citaat van: SlechtValk op januari 23, 2014, 03:22:10 AM
Citaat van: GijsB op januari 18, 2014, 01:27:16 AM
Zelf geef ik eigenlijk vrij weinig om individu bescherming. Soortbescherming staat wat mij betreft voorop. Als dit exemplaar het voorbestaan van de soort negatief beïnvloed (hij verdedigd immers een terretorium zonder dat hij zich nog voortplant) dan heb ik er persoonlijk geen moeite mee om hem voor veel geld af te schieten, mits het geld dat ermee verdient wordt ook echt naar de bescherming van de soort gaat.
Als de soort erbij gebaat is dat dit dier niet meer leeft, en je er ook nog eens veel geld voor kan krijgen zie ik het als een win win situatie waarbij 1 dier opgeofferd wordt. Shit happens maar er zijn in mijn optiek ergere dingen.

Begrijp ik goed dat wat jou betreft elk dier dat te oud is om zich voort te planten, maar wel gesteld is op zijn rust/privacy maar afgeschoten mag worden? :S

Lijkt me een goed argument om een aantal bejaardenhuizen leeg te ruimen... ze nemen immers voedsel en ruimte in en met name het voedselprobleem is wel bedreigend voor onze soort ;)





Daar heb ik inderdaad niet heel erg veel moeite mee. Jagers hou je toch, en dan heb ik liever dat het gereguleerd wordt en er op dieren wordt geschoten die zich niet meer voortplanten dan dat er ongereguleerd wordt geschoten op dieren die zich nog voortplanten. Zeker als het zoveel geld opbengt dat het lucratief wordt om de dieren te beschermen totdat ze de leeftijd hebben berijkt dat ze zich niet meer voortplanten.


Natuurlijk, ik snap ook wel dat het naïef is om te denken dat het zo werkt, maar het zou wat mij betreft wel een ideale situatie zijn.



Gijs

tekenaar

Zolang veel geld betaald wordt om legaal een dier te mogen schieten, is er een reden om gebieden in stand te houden waar deze dieren rondlopen (vaak heel uitgestrekt prive-terrein waar anders koeien gehouden zouden gaan worden in plaats van neushoorns).

even de knuppel in een hoenderhok ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

In sommige gevallen is dat een denkbaar verdienmodel. Hoewel niet ideaal snap ik dat dat soms de mist slechte optie is.


Hier ligt het echter anders. In Namibie zijn veel gebieden waar neushoorns leven maar ook heel extensief koeien gehouden worden (of grote koedoes, springbokken of oryxen). Momenteel is het doden van een Neushoorn not-done in Namibie. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom er niet gestroopt wordt. Als de overheid nu zegt dat dat eigenlijk (soms) best kan zet je dat op het spel.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)