Ephemeroptera indet. (Cloeon dipterum?)

Gestart door rusou, mei 30, 2015, 10:17:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

rusou

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102807356
onzeker Eendagsvlieg onbekend - Ephemeroptera indet. gezien op 2015-05-27 Huissen - Loovelden
Foto's:


bij voorbaat dank Rutger Souverijn

frankneijts

Twee staartdraden, geen achtervleugels duidt op Cloeon. 'Turbine'-ogen en aanhangsel onder de staartbasis maken hier een mannetje van, de doorzichtige vleugels een imago. Er zijn in NL 2 algemene Cloeon-soorten: dipterum en simile. Bij C. dipterum is het achterlijf meer of minder 2-kleurig: eerste segmenten licht, bijna doorzichtig; laatste segmenten donkerder. Bij simile is het gehele achterlijf eerder éénkleurig donker, zoals hier. Lijkt me dus Cloen simile, imago mannetje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rusou

Citaat van: frankneijts op mei 30, 2015, 22:28:21 PM
Twee staartdraden, geen achtervleugels duidt op Cloeon. 'Turbine'-ogen en aanhangsel onder de staartbasis maken hier een mannetje van, de doorzichtige vleugels een imago. Er zijn in NL 2 algemene Cloeon-soorten: dipterum en simile. Bij C. dipterum is het achterlijf meer of minder 2-kleurig: eerste segmenten licht, bijna doorzichtig; laatste segmenten donkerder. Bij simile is het gehele achterlijf eerder éénkleurig donker, zoals hier. Lijkt me dus Cloen simile, imago mannetje.

Frank, bedankt voor de interessante info en voor het determineren!

Douwe van der Ploeg

Misschien leuk om die samenvatting van kenmerken ook even op de info-pagina van de soort te zetten?
Douwe van der Ploeg

frankneijts

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 30, 2015, 23:13:25 PM
Misschien leuk om die samenvatting van kenmerken ook even op de info-pagina van de soort te zetten?

Ik ga proberen om van zoveel mogelijk soorten haften, met name de regelmatig voorkomende, een 'foto-***SPAM***' te maken zoals ik dat van de Ephemera-soorten en Leptophlebia heb gemaakt (zie daar). Er zijn niet zoveel soorten (meer) in NL (enkele 10-tallen) en daarvan zijn er veel ook nog zeldzaam en/of erg lokaal (Z-Limburg bijv.).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg