Wat vangt de kat?

Gestart door Conny Hunnik, mei 28, 2015, 21:59:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

joostheeremans

Het feit dat er een project is 'wat vangt de kat' en niet een 'wat vangt de hond' is natuurlijk al een aanwijzing  ::)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Citaat van: joostheeremans op juni 26, 2015, 10:50:17 AM
Het feit dat er een project is 'wat vangt de kat' en niet een 'wat vangt de hond' is natuurlijk al een aanwijzing  ::)
Antwoord op die laatste vraag kan wel leuke antwoorden opleveren..... (frisbee, ballen, zijn eigen staart... etc).
Maar we dwalen weer af....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Stewie

Wat is het nut van katten als ze niet mogen vangen? Mijn katten Stewie en Daniel komen thuis met:
In de afgelopen 10 dagen alleen al 5 volwassen mollen en diverse muizen
In de afgelopen maanden ontelbare muizen, zeker 8 ratten (meestal de gewone bruine rat maar ook een enkele baby muskutrat), grote meerkoeten en slechts een enkel klein vogeltje.
Ik heb katten om het ongedierte te vangen. Net als de meeste van mijn buren. Zonder alle buurtkatten zou het hier vergeven zijn van dit ongedierte want het is de laatste jaren een plaag aan het worden.

Ik kwam op deze site om mijn waarneming van een exotische spontaan opgekomen plant te melden en zag het onderwerp "wat vangt de kat" maar kom niet verder omdat mollen en ratten niet in het rijtje staan. Misschien kan dit veranderd worden? (ik meld het hier maar.)

joostheeremans

Citaat van: Stewie op juni 27, 2015, 11:03:26 AM
Wat is het nut van katten als ze niet mogen vangen? Mijn katten Stewie en Daniel komen thuis met:
In de afgelopen 10 dagen alleen al 5 volwassen mollen en diverse muizen
In de afgelopen maanden ontelbare muizen, zeker 8 ratten (meestal de gewone bruine rat maar ook een enkele baby muskutrat), grote meerkoeten en slechts een enkel klein vogeltje.
Ik heb katten om het ongedierte te vangen. Net als de meeste van mijn buren. Zonder alle buurtkatten zou het hier vergeven zijn van dit ongedierte want het is de laatste jaren een plaag aan het worden.

Ik kwam op deze site om mijn waarneming van een exotische spontaan opgekomen plant te melden en zag het onderwerp "wat vangt de kat" maar kom niet verder omdat mollen en ratten niet in het rijtje staan. Misschien kan dit veranderd worden? (ik meld het hier maar.)
Dus meerkoeten zijn inmiddels ook al ongedierte?
Het nut van katten zit hem volgens mij in het gezelschap houden van mensen, misschien af en toe een muis in huis verschalken, maar zodra ze buiten in de natuur komen vervalt dit nut lijkt me. Wie is ermee gediend dat jouw kat een mol, kleine vogel of meerkoet pakt?


overigens, tenzij je jouw kat naar jezelf hebt vernoemd  ;) is het op dit forum gebruikelijk om met je eigen naam de berichten te ondertekenen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op juni 27, 2015, 11:21:16 AM
Citaat van: Stewie op juni 27, 2015, 11:03:26 AM
Wat is het nut van katten als ze niet mogen vangen? Mijn katten Stewie en Daniel komen thuis met:
In de afgelopen 10 dagen alleen al 5 volwassen mollen en diverse muizen
In de afgelopen maanden ontelbare muizen, zeker 8 ratten (meestal de gewone bruine rat maar ook een enkele baby muskutrat), grote meerkoeten en slechts een enkel klein vogeltje.
Ik heb katten om het ongedierte te vangen. Net als de meeste van mijn buren. Zonder alle buurtkatten zou het hier vergeven zijn van dit ongedierte want het is de laatste jaren een plaag aan het worden.

Ik kwam op deze site om mijn waarneming van een exotische spontaan opgekomen plant te melden en zag het onderwerp "wat vangt de kat" maar kom niet verder omdat mollen en ratten niet in het rijtje staan. Misschien kan dit veranderd worden? (ik meld het hier maar.)
Dus meerkoeten zijn inmiddels ook al ongedierte?
Het nut van katten zit hem volgens mij in het gezelschap houden van mensen, misschien af en toe een muis in huis verschalken, maar zodra ze buiten in de natuur komen vervalt dit nut lijkt me. Wie is ermee gediend dat jouw kat een mol, kleine vogel of meerkoet pakt?

En wat is het bewijs dat het zonder de katten een ergere plaag zou zijn dan dat het nu is?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Buiten Bruine rat zie ik niet veel "ongedierte" in je lijst, Stewie. De muskutrat ken ik niet.  ;) ;D Overigens is bruine rat ook niet echt ongedierte, maar als je ze niet bestrijdt zijn ze in géén tijd met massa's. Als er wat meer natuurlijke vijanden zouden zijn, zoals marters, vossen, roofvogels, Wilde kat, ... en wat meer mensen met gezond verstand* zou het al veel minder erg zijn met dat "ongedierte".

Maar wat wij dus proberen duidelijk te maken is dat jouw katten, die je "inzet" om ongedierte te bestrijden, véél te veel "niet ongedierte" vangen. Katten zijn totaal niet selectief en dat is eigenlijk het probleem. Plus, ze vangen om te vangen, niet als natuurlijk gedrag, om op te eten dus.

*Met "mensen met gezond verstand" bedoel ik: kippen niet voor 5 dagen eten geven ineens (zodat ratten en anderen niet gewenste gasten er niet van gaan mee eten), de boel deftig afsluiten, geen exoten uitzetten in natuurgebieden, ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 27, 2015, 11:25:51 AM
Citaat van: joostheeremans op juni 27, 2015, 11:21:16 AM
Citaat van: Stewie op juni 27, 2015, 11:03:26 AM
Wat is het nut van katten als ze niet mogen vangen? Mijn katten Stewie en Daniel komen thuis met:
In de afgelopen 10 dagen alleen al 5 volwassen mollen en diverse muizen
In de afgelopen maanden ontelbare muizen, zeker 8 ratten (meestal de gewone bruine rat maar ook een enkele baby muskutrat), grote meerkoeten en slechts een enkel klein vogeltje.
Ik heb katten om het ongedierte te vangen. Net als de meeste van mijn buren. Zonder alle buurtkatten zou het hier vergeven zijn van dit ongedierte want het is de laatste jaren een plaag aan het worden.

Ik kwam op deze site om mijn waarneming van een exotische spontaan opgekomen plant te melden en zag het onderwerp "wat vangt de kat" maar kom niet verder omdat mollen en ratten niet in het rijtje staan. Misschien kan dit veranderd worden? (ik meld het hier maar.)
Dus meerkoeten zijn inmiddels ook al ongedierte?
Het nut van katten zit hem volgens mij in het gezelschap houden van mensen, misschien af en toe een muis in huis verschalken, maar zodra ze buiten in de natuur komen vervalt dit nut lijkt me. Wie is ermee gediend dat jouw kat een mol, kleine vogel of meerkoet pakt?

En wat is het bewijs dat het zonder de katten een ergere plaag zou zijn dan dat het nu is?


En zouden katten in zo'n hoge dichtheid niet zelf als plaag of ongedierte kunnen worden getypeerd  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

OlivierO

Citaat van: joostheeremans op juni 27, 2015, 11:28:45 AM
En zouden katten in zo'n hoge dichtheid niet zelf als plaag of ongedierte kunnen worden getypeerd  ;)

Lijkt mij ook!  ;D ;D ;D ;D

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

grunsven

Ik weet wel van welke diersoort ik het meeste overlast heb.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

belle

Citaat van: grunsven op juni 27, 2015, 11:49:29 AM
Ik weet wel van welke diersoort ik het meeste overlast heb.

Minder mensen = minder katten/honden/milieuvervuiling/geluidsoverlast/ruzie/oorlog/etc. = de oplossing...

Zoals vast al eerder gezegd: niet de huisdieren de schuld geven, maar de eigenaren die geen maat weten te houden.

Ik leef met jullie mee; het moet niet meevallen in het overvolle NL, ondanks alle mooie mensen en (huis)dieren en natuur die er natuurlijk ook zijn!  :blink:

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Waterkersje

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 11, 2015, 14:07:18 PM
Ik begin inmiddels echt een godsgruwelijke hekel aan die qödtbeesten te krijgen. Behalve de schade aan de natuur kosten ze de gemeenschap ook nog eens veel geld. Ze hebben me al eens € 300,- gekost nadat ze 's nachts de nageltjes gescherpt hadden aan het zadel van mijn motorfiets... kom ik vandaag op de werkplek waar ik gisteren uren bezig ben geweest met het stukadoren van een keurige afwatering op bovenkant van een buitenmuur... is er vannacht zo'n ondier doorheen gelopen en het spul is nu hard, niets meer aan te doen. De klus had ik nota bene zo gepland dat hij niet bedorven kon worden door het weer. Ik kan het gewoon niet vatten dat hondeneigenaren belasting moeten betalen en verplicht zijn de stront op te ruimen en dat die beesten gratis de boel mogen vernielen en volschijten. http://waarneming.nl/waarneming/view/103238920

Je hebt geheel ongelijk! Dat mogen ze namelijk niet! Niemand houdt er rekening mee dat het bij de wet verboden is om je huisdier zonder begeleiding op openbaar terrein los te laten lopen en dat geldt ook voor katten!!!
Maar zie maar eens een agent zo gek te krijgen een katteneigenaar op de bon te slingeren.
Het is eigenlijk van de zotte dat het zo gewoon is geworden dat eigenaren hun katten door de buurt laten dolen....
Tja zolang de katten uit huis zijn hoeft er geen aandacht gegeven te worden en de bak niet verschoond te worden! Kortom het wordt inderdaad tijd voor kattenbelasting en lekker hoog want dan nemen alleen de echte liefhebbers een kat! Worden er meteen ook minder natuurmoorden gepleegd!

Groet,
Tanja

Bart van Hoogstraten

Hier een interessante Britse studie. Katteneigenaren beschouwen de paar vangsten per maand van hun kat als marginaal maar zien ondertussen de landelijke schaal over het hoofd. Als een kat 2 vogeltjes per maand vangt lijkt dat weinig maar er zijn 10.000.000 katten in de UK. 10.000.000 x 12 x 2= bijna een kwart miljard vogeltjes. http://www.exeter.ac.uk/news/featurednews/title_458152_en.html En dan hebben we het nog niet gehad over verwilderde katten. Daar zijn er in Nederland naar schatting meer dan 10.000 van en die zijn wel degelijk afhankelijk van dagelijkse vangst. 10.000 x 365 = 3,65 miljoen vogeltjes, hagedisjes, etc. per jaar.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohanvantBosch

De katten van mijn zus brengen regelmatig een kadootje mee naar huis, maar sinds ze afgelopen winter verhuisd zijn alleen spitsmuizen en en geen 'gewone muizen'. Komt dat vaker voor? Of is dat gewoon een weergave van wat t meest/gemakkelijkst voorhanden is?

Ik probeer mijn zus zover te krijgen dat ze van elke prooi een foto maakt zodat ik die op waarneming.nl kan zetten. Maar erg happig is ze er nog niet op..... (tot nu toe twee redelijk gave huisspitsmuizen wel op de foto gezet).

H.J. Tromp

Katten vangen wel spitsmuizen maar eten ze niet. Het zijn dan ook geen muizen maar eerder familie van de mol (die ze ook vangen en evenmin eten). 'Gewone' muizen eten ze wel op.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

HPM

Citaat van: H.J. Tromp op juli 01, 2015, 18:15:15 PM

Katten vangen wel spitsmuizen maar eten ze niet. Het zijn dan ook geen muizen maar eerder familie van de mol (die ze ook vangen en evenmin eten). 'Gewone' muizen eten ze wel op.

Een beetje huiskat eet niks op maar brengt legt het thuis op de mat voor het baasje om met een vies gezicht op te ruimen.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Dit project is nu in het nieuws en wordt vanavond behandeld in vroege vogels op tv
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25539731/__Muis_favoriete_hapje_voor_huiskat__.html
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg