Wat vangt de kat?

Gestart door Conny Hunnik, mei 28, 2015, 21:59:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Conny Hunnik

Beste lezers,
Er is een rubriek "wat vangt de kat". Maar dan gaat het over welke soort muis de kat vangt.
Deze kat had midden in het bos een jong konijn te pakken.
Groet, Conny

Rob Koelman

Inderdaad géén muis, maar wel degelijk een item voor 'Wat vangt de kat'...
Met vriendelijke groet, Rob

Conny Hunnik


Conny Hunnik

Ik heb een poging gedaan om het melden bij "wat vangt de kat". Maar het lukt niet. Ik moet een soort muis kiezen enz. Maar konijn staat er niet bij.
Zal het als een gewone waarneming melden dan maar.

Rob Koelman

Citaat van: Conny Hunnik op mei 28, 2015, 22:14:10 PMIk heb een poging gedaan om het melden bij "wat vangt de kat". Maar het lukt niet. Ik moet een soort muis kiezen enz. Maar konijn staat er niet bij. Zal het als een gewone waarneming melden dan maar.

Lijkt mij goed idee. Bij het vakje 'gedrag' kun je dan aangeven dat het gaat om een 'vangst door kat'...

Vreemd overigens dat er alleen muizen gemeld kunnen worden bij 'Wat vangt de kat'...
Met vriendelijke groet, Rob

Conny Hunnik

Ja, katten vangen van alles en nog wat. Mollen bijvoorbeeld ook.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op mei 28, 2015, 22:22:58 PM
Vreemd overigens dat er alleen muizen gemeld kunnen worden bij 'Wat vangt de kat'...

Of Vogels, Libellen, Salamanders, Hagedissen, Vliegen, Kevers. Laat staan dan welke soort specifiek! ;-)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jva

Jelle

HPM

Herman van der Meer

Remon

Citaat van: jva op juni 11, 2015, 12:43:31 PM
Zelfs gladde slang wordt hier genoemd..

http://waarneming.nl/soort/view/443?from=2015-06-08&to=2015-06-08

Die gladde slang is in dit geval gelukkig wel levend en wel weer losgelaten, met (althans op de foto) minimale verwondingen :duim:

Bart van Hoogstraten

Ik begin inmiddels echt een godsgruwelijke hekel aan die qödtbeesten te krijgen. Behalve de schade aan de natuur kosten ze de gemeenschap ook nog eens veel geld. Ze hebben me al eens € 300,- gekost nadat ze 's nachts de nageltjes gescherpt hadden aan het zadel van mijn motorfiets... kom ik vandaag op de werkplek waar ik gisteren uren bezig ben geweest met het stukadoren van een keurige afwatering op bovenkant van een buitenmuur... is er vannacht zo'n ondier doorheen gelopen en het spul is nu hard, niets meer aan te doen. De klus had ik nota bene zo gepland dat hij niet bedorven kon worden door het weer. Ik kan het gewoon niet vatten dat hondeneigenaren belasting moeten betalen en verplicht zijn de stront op te ruimen en dat die beesten gratis de boel mogen vernielen en volschijten. http://waarneming.nl/waarneming/view/103238920
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jva

#11
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 11, 2015, 14:07:18 PM
Ik begin inmiddels echt een godsgruwelijke hekel aan die qödtbeesten te krijgen. Behalve de schade aan de natuur kosten ze de gemeenschap ook nog eens veel geld. Ze hebben me al eens € 300,- gekost nadat ze 's nachts de nageltjes gescherpt hadden aan het zadel van mijn motorfiets... kom ik vandaag op de werkplek waar ik gisteren uren bezig ben geweest met het stukadoren van een keurige afwatering op bovenkant van een buitenmuur... is er vannacht zo'n ondier doorheen gelopen en het spul is nu hard, niets meer aan te doen. De klus had ik nota bene zo gepland dat hij niet bedorven kon worden door het weer. Ik kan het gewoon niet vatten dat hondeneigenaren belasting moeten betalen en verplicht zijn de stront op te ruimen en dat die beesten gratis de boel mogen vernielen en volschijten. http://waarneming.nl/waarneming/view/103238920

Ik vind het wel wat hebben Bart zo'n reliefje...;-)
Jelle

maurice.lahaye

@Bart, waarneming goedgekeurd. Doe ik nooit met sporen, maar deze is zo overduidelijk. TOP-waarneming!
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: maurice.lahaye op juni 11, 2015, 17:33:36 PM
@Bart, waarneming goedgekeurd. Doe ik nooit met sporen, maar deze is zo overduidelijk. TOP-waarneming!
Maurice
admin

Fijn om te horen Maurice (put ik tenminste nog wat schrale troost uit mijn bedorven werk... :-) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op juni 11, 2015, 17:33:36 PM@Bart, waarneming goedgekeurd. Doe ik nooit met sporen, maar deze is zo overduidelijk. TOP-waarneming!

;D

Als dit een betaalde opdracht zou zijn zou ik meerkosten in rekening brengen voor deze 'kunstzinnige afwerking'...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Beste Bart,

Katten vind ik heel leuke dieren. Zelf heb ik grasparkieten in mijn volière die ik ook heel leuk vind. Beiden in één volière gaat niet zo lang goed. De kat is zoals bekend een roofdier, net zoiets als de leeuw en de panter. Als mensen een leeuw of een panter houden, dan houden ze die in een kooi. Waarom worden katteneigenaren niet verplicht om hun roofdier in een kooi te houden? Nee, katteneigenaren gaan naar hun werk en zetten de kat buiten met alle ellende van dien. Ze zoeken mijn parkieten op, schijten in mijn tuin. Vangen veel koolmeesjes en ijsvogels en ook wat muizen e.d.
Katten hebben blijkbaar een soort gewoonterecht. Worden zelfs door de brandweer uit de boom geholpen als mensen denken dat hij daar niet meer uit durft te komen. Katten eigenaren krijgen een voorkeursbehandeling. Maar de kat zelf vind ik een intrigerend dier.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Citaat van: jfbouwmeester op juni 11, 2015, 20:12:33 PM
Worden zelfs door de brandweer uit de boom geholpen als mensen denken dat hij daar niet meer uit durft te komen.

Ik weet me nog te herinneren dat er enige tijd geleden een boom werd omgezaagd door de brandweer om een kerkuil (!) te redden. Ook mensen worden wel eens uit bomen gered, en als je iemand z'n hond in een boom weet te krijgen komt de brandweer daar ook voor ;) Volgens mij haalt de brandweer alles waarvan mensen vinden dat ze die hulp nodig hebben uit bomen.
Douwe van der Ploeg

belle

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 11, 2015, 14:07:18 PM
Ik kan het gewoon niet vatten dat hondeneigenaren belasting moeten betalen en verplicht zijn de stront op te ruimen en dat die beesten gratis de boel mogen vernielen en volschijten. http://waarneming.nl/waarneming/view/103238920

Ik snap het wel hoor, soms zijn het buitengewoon "hinderlijke gedragingen" van ons geliefde huisdier. Ik heb er zelf een aantal (in een poging halfwilde katten vangen voor sterilisatie werd er toch nog een nestje geboren, nu zijn ze allemaal gesteriliseerd) en ze vangen inderdaad alles wat los en vast zit, vreselijk! Ik zal maar niet vertellen wat allemaal, ik schaam me dood en vervloek ze dan ook soms).
Maar als je nu net als ik vandaag nu eens een grote weerschijnvlinder uitgebreid kon bekijken, omdat hij zat te genieten van kattenpoep.  ;)
http://observado.org/waarneming/view/103287299
Grote weerschijnvlinder - Apatura iris gezien op 2015-06-12 France - La Fontoure
Foto's:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

Citaat van: belle op juni 12, 2015, 18:25:28 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 11, 2015, 14:07:18 PM
Ik kan het gewoon niet vatten dat hondeneigenaren belasting moeten betalen en verplicht zijn de stront op te ruimen en dat die beesten gratis de boel mogen vernielen en volschijten. http://waarneming.nl/waarneming/view/103238920

Ik snap het wel hoor, soms zijn het buitengewoon "hinderlijke gedragingen" van ons geliefde huisdier. Ik heb er zelf een aantal (in een poging halfwilde katten vangen voor sterilisatie werd er toch nog een nestje geboren, nu zijn ze allemaal gesteriliseerd) en ze vangen inderdaad alles wat los en vast zit, vreselijk! Ik zal maar niet vertellen wat allemaal, ik schaam me dood en vervloek ze dan ook soms).
Maar als je nu net als ik vandaag nu eens een grote weerschijnvlinder uitgebreid kon bekijken, omdat hij zat te genieten van kattenpoep.  ;)
http://observado.org/waarneming/view/103287299
Grote weerschijnvlinder - Apatura iris gezien op 2015-06-12 France - La Fontoure
Foto's:


:duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Mensen moeten hun katten gewoon binnenshuis houden, doen wij al jaren. Niemand heeft last van onze katten. En de katten zijn helemaal happy, mogen dan ook het hele huis door (behalve de slaapkamer).
Er was altijd een kat in de voortuin zijn ontlasting aan het deponeren, maar deze is geheel per ongelijk een keer door onze herder naar "huis" gebracht (opgejaagd dus) en daarna nooit meer in de voortuin terug gezien  ;D
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jan Borst

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 11, 2015, 14:07:18 PM
Ik begin inmiddels echt een godsgruwelijke hekel aan die qödtbeesten te krijgen. Behalve de schade aan de natuur kosten ze de gemeenschap ook nog eens veel geld. Ze hebben me al eens € 300,- gekost nadat ze 's nachts de nageltjes gescherpt hadden aan het zadel van mijn motorfiets... kom ik vandaag op de werkplek waar ik gisteren uren bezig ben geweest met het stukadoren van een keurige afwatering op bovenkant van een buitenmuur... is er vannacht zo'n ondier doorheen gelopen en het spul is nu hard, niets meer aan te doen. De klus had ik nota bene zo gepland dat hij niet bedorven kon worden door het weer. Ik kan het gewoon niet vatten dat hondeneigenaren belasting moeten betalen en verplicht zijn de stront op te ruimen en dat die beesten gratis de boel mogen vernielen en volschijten. http://waarneming.nl/waarneming/view/103238920

Helemaal met je eens Bart! Ik heb een keer een boommarter in mijn duivenhok gehad, man wat was ik boos maar wat een mooi beest  :blink:, netjes het deurtje open gezet en hem laten gaan en de volgende dag gelijk het hok beter afgesloten. Als er een keer een havik of nog beter een slechtvalk tussen onze duiven door schoot konden we hier eigenlijk alleen maar van genieten. En hielden we de boel even een paar dagen binnen. Bij onze kippen komt nog wel eens een vos langs zoals deze  :P http://waarneming.nl/waarneming/view/82407500 daar genieten we gewoon van en houden de kippen een aantal dagen vast. Maar van die goed doorvoede (die vaak thuis nog een bak eten hebben staan) niet schuwe katten die alles wat ze tegen komen en kunnen pakken maar grijpen (meestal voor de fun).... ok die beesten kunnen er zelf niks aan doen, maar dat ze anno 2015 nog zomaar overal los mogen lopen, daar snap ik ook niets van.

OlivierO

Een kat in huis houden vind ik onzin, daar is een kat niet voor "gemaakt" (van die achterlijke haarloze katten niet meegerekend).
Op zich heb ik ook niks tegen katten, maar dat het er zovéél zijn, dat vind ik erg (Ik vind dat van mensen overigens ook). Mensen kopen een kat, zetten er een bak eten naast en kijken er niet meer naar om. Het poept heel de buurt af en bam, 50 katten.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Hmm, er is in dit topic ondertussen al heel wat negatiefs over katten gezegd. Daarbij worden door een aantal personen m.i. de nodige vooroordelen geuit. E.e.a. zou je allemaal ook net zo goed over honden kunnen zeggen (dat er teveel van zijn, dat ze de straten onderschijten, etc.).

Het topic is echter gestart met als onderwerp welke prooien huiskatten allemaal meebrengen, niet over de wenselijkheid van het houden van katten op zich...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Eens, mooi voorbeeld;

Bij buren van ons bracht een kat een keer een meerkoet mee naar binnen ('s nachts). Hun hond vond dat wel een lekker hapje... met als gevolg... nah jah... overal in de woonkamer lagen veren, ingewanden en andere stukken vogel. Ze waren spontaan een stuk minder blij met hun lieve huisdieren...
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

OlivierO

Het verschil met honden is dat die doorgaans in een afgesloten terrein zitten. Er zijn er ook teveel mijn inzien, maar dat ligt toch wat anders denk ik.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op juni 25, 2015, 14:23:44 PMHet verschil met honden is dat die doorgaans in een afgesloten terrein zitten.

Niet als ze uitgelaten worden. En er lopen meer honden los dan je denkt.

Waar er vooral te veel van zijn is natuurlijk Homo sapiens. Dat zijn pas asociale beesten...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op juni 25, 2015, 15:11:23 PM
Citaat van: OlivierO op juni 25, 2015, 14:23:44 PMHet verschil met honden is dat die doorgaans in een afgesloten terrein zitten.

Niet als ze uitgelaten worden. En er lopen meer honden los dan je denkt.

Waar er vooral te veel van zijn is natuurlijk Homo sapiens. Dat zijn pas asociale beesten...

:duim: :duim: :duim:

Mja, ik doelde op het feit dat katten in se altijd vrij loslopen, om het verschil met honden duidelijk te maken, maar je hebt natuurlijk ook gelijk.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Borst

Het verschil tussen hond vs kat is m.i. (vandaar dat ik ook mijn ervaring met andere roofdieren aangaf, omdat dat wel natuur is). Dat als een hond een keer iets vangt, is hij (in sommige gevallen wel en meestal juist) niet goed opgevoed en blijft hij vervolgens aan de lijn, gaat op cursus of int ergste geval erger. En als je een katteneigenaar eens op het gedrag van hun dier aanspreekt krijg je steevast het antwoord: "tjaa we vinden het ook heel vervelend, maar ja... dat is de natuur eh"!

OlivierO

Citaat van: Jan Borst op juni 25, 2015, 15:21:43 PM
"tjaa we vinden het ook heel vervelend, maar ja... dat is de natuur eh"!

Dat is nou net niet waar: de overvloed aan katten maakt het een héél onnatuurlijke situatie, maar dat krijg je dan moeilijk uitgelegd natuurlijk.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jfbouwmeester

We zijn teveel afgedwaald van het onderwerp n.l.

Wat vangt de kat?


Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER