Nog een Sp. Pyreneeen blauwtje

Gestart door Bob Hogeveen, augustus 03, 2007, 22:12:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Tja, die blauwtjes...

Ik heb nog een paar foto's om uit te zoeken  :rolleyes:

Deze valt op door de "lichte" vlekken op de av.
In grote lijnen lijkt het me eentje uit de Bleek blauwtjes-hoek.
M.n. de vv-tekening en de doorlopende strepen in de franje wijzen daarop.
Qua oranje vlekken in de av zou ik uitkomen bij P. hispana. Maar de zwarte vlekken zijn dan wel erg klein en iel.
Zit ik een beetje in de goede hoek...?

 

cora

Vorig jaar ook in de pyreneeen gezien en vergeleken met mijn foto, en dan kom ik ook op bleekblauwtje.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Bob Hogeveen

Ja, zou best "gewoon" P. coridon kunnen zijn.
De sterke oranje vlekken en zwakke zwarte vlekken vallen wellicht binnen de normale variatie van coridon. Ik weet het eerlijk gezegd niet...

 

Martin Scheper

Wellicht Polyommatus albicans (mannetje), maar ook even kijken of het zou kunnen kloppen qua verspreidingsgebied.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bob Hogeveen

Deze is aan de zuidkant van de centrale Pyreneeen gezien, net ten zuiden van het echte berggebied. Ik heb zelf "De nieuwe Vlindergids", daar wordt het verspreidingsgebied van P. albicans net wat zuidelijker ingetekend. Ik geen idee hoe nauwkeurig dat is.
"Dagvlinder van Europa" spreekt van "Komt in grote delen van Spanje voor, ontbreekt in het noordoosten, langs de noord- en oostkust en in regio's grenzend aan Portugal. Vliegt van 400-2000m." Wat dat betreft zou het dus kunnen.

Qua uiterlijk komt'ie inderdaad erg nabij. Die vrij sterke oranje vlekken passen wellicht binnen de variatie-mogelijkheden...



 

Martin Scheper

#5
Als het net ten zuiden van het echte berggebied was, dan is het volgens mij albicans: de stipjes in de postdiscale band zijn op de achtervl duidelijk kleiner dan op de voorvl. In Lafranchis (2004) ligt de noordgrens van het verspreidingsgebied misschien nog net iets noordelijker dan in de nieuwe vlindergids.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bob Hogeveen

Martin, ik krijg heel sterk de indruk dat je conclusie juist is!

Het zou misschien mooi zijn als er nog iets meer zekerheid kon komen over het kloppen van het verspreidingsgebied. De exacte plek van waarneming was bij het dorpje Puyarruego, dat 10km ten noorden van Ainsa ligt.
 

Martin Scheper

Ik denk dat het qua verspreidingsgebied ook zou moeten kunnen. Hierbij een foto van Kars Veling van albicans, ook in de Pyreneen:

http://ip30.eti.uva.nl/bis/vlinders/pictures/p_albia4.jpg

Verder viel me nog op dat de voorvleugel bij het mannetje wel een geblokte franje heeft, maar de achtervleugel niet, althans, in de nieuwe vlindergids (Tirion), en dat is op je foto volgens mij ook het geval.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bob Hogeveen

Bedankt Martin  :duim: ,

Ik beschouw deze nu ook als P. albicans, en zal de foto als zodanig op mijn website zetten.

cvsw123

Hoi Bob en Martin,
Ik zou ook op albicans gokken (en ik Ainsa kan het), maar dit is wel een voorbeeld van een soort die in het veld met de bovenkant erbij makkelijker is dan op een foto achteraf. Overigens heb ik in N Spanje wel eens op een veldje gestaan met bellargus, hispana, albicans en coridon door elkaar (en een deel van de coridon vrouwtjes hadden daar een blauwe bovenkant, dit om de pret nog verder te verhogen). Dan wordt je wel een beetje gek.
Groeten, Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Martin Scheper

Ja Chris, met de variatie binnen de soort en de verschillen tussen beide geslachten EN de mogelijkheid van hybrides wordt het dan aardig lastig ...
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Albert Vliegenthart

Heren,
Een moeilijk gevalletje. Vorig jaar was ik in deze streek en heb me werkelijk suf gezocht naar een overtuigend exemplaar van albicans. Uiteindelijk werd de eerste een vrouwtje, die beter te herkennen zijn. Op deze foto staat waarschijnlijk een bleek blauwtje. Qua verspreiding kun je beide soorten verwachten. Maar bleek blauwtje is zeer variabel, met kleine vlekken in de Sa de Guarra en omstreken (rondom Jaca). Ik heb de Spaanse Atlas er even op nagekeken, hierin staat dat albicans soms nog steeds als ondersoort van coridon word beschouwd. Men kan namelijk niet altijd uitsluiten dat het geen coridon is. Als ik de foto bekijk vind ik de onderkant nog te donker voor albicans.
Helaas een heel moeilijke groep!
Groeten, Albert

Martin Scheper

Tja Albert, smaken verschillen, ik vind de onderzijde niet nog te donker voor albicans (mannetje) mede omdat het wit van de witomrande zwarte stipjes in de postdiscale band op de voorvleugel niet en op de achtervl haast niet afsteken tegen de grondkleur, en bij bleek blauwtje duidelijker (of bij bleek blauwtjes in en ten zuiden van de Pyreneen niet?)
Maar wellicht heb je gelijk op basis van je veldervaringen ... En zonder bovenkant erbij is het extra lastig.
En ja, moet je albicans als soort beschouwen, of als ondersoort van coridon?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Albert Vliegenthart

Inderdaad Martin, het is moeilijk om hier uit te komen. Denk ook niet dat we 100% uitsluitsel kunnen geven. Overigens beschouw ik zelf albicans wel als aparte soort. Maar dat is ook zo'n moeilijke discussie waar de grenzen tussen vormen, soorten en ondersoorten liggen.
Groet, Albert