Gele Russula's

Gestart door han.endt, oktober 21, 2005, 18:26:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Onder een grote beuk stonden twee verschillende groepen gele russula's, van beide was de smaak duidelijk scherper dan van de Geelwitte Russula's die in een gemengd bos aan de andere kant van het pad stonden. Ik heb van alle drie soorten russula's een exemplaar meegenomen.

Nr.1 Leek mij niet zo moeilijk (tenminste dat hoop ik): Okergele Beukenrussula, Russula fellea. Hoewel dit niet op de foto's overkomt waren deze exx. nogal éénkleurig okergeel, zowel hoed, plaatjes als de steel hadden dezelfde kleur. Het was nogal donker in het bos dus de kleuren komen slecht op de foto's over.

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. Ik had vandaag ook nog een paar mooie exemplaren van de Goudhoed, Phaeolepiota aurea. Die staat in de Waarneming.nl als vrij algemeen, maar in mijn paddoboek als RL(3)?

Gr.
Han.

han.endt

#1
Nr.1 onderzijde. Het grijzige op de steel is mislijdend, daar was geen sprake van: de steel was okerkleurig geel.

han.endt

Nr.2 Ik dacht aan de Zonnerussula, Russula solaris. Heldergele hoed. De plaatjes wit, maar bij de oudere ex. gelig.

han.endt

#3
Nr.2 onderzijde. Ook hier weer: dat grijzige op de steelvoet klopt niet.

Danielle

#4
Hallo Han,

Toevallig heb ik een tijdje terug op de Brunsummerheide ook zo'n soort zwam als jou nr. 2 gefotografeerd, helaas zijn mijn foto's mislukt. Jammer dan ook dat je hier nog geen antwoord op hebt gehad, dan had ik ook geweten wat voor soort zwam dit betrof.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

feel4nature

wat zeg je van de abrikozenrussula?
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

Tweede lijkt mij gewoon R. Ochroleuca.

han.endt

#7
Oké bedankt allen. Dan haal ik die waarneming weg, want ochroleuca had ik al een keer voor die plek ingevoerd.

Gr.
Han.