nog maar weer stekelzwammen

Gestart door ratje, augustus 03, 2007, 19:49:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

nog maar weer stekelzwammen

ratje


ratje

#2
foto 3, doorsnede

kvb

Hannie

Het heeft niet zoveel zin om stekelzwammen op het forum te brengen als je er niet zelf of door een ander microscopisch onderzoek aan kunt doen. Ik zie graag foto's van stekelzwammen maar dan liefst zoals ze in de natuur staan. Ik vraag me af of het niet slimmer is om deze rode lijst soorten een beetje met rust te laten anders dan als het om onbekende vindplaatsen gaat.
Door contact te leggen met leden van het NMV in je omgeving kun je er waarschijnlijk wel achter komen waar wat groeit. Het is mijn ervaring na enkele jaren lid te zijn dat er veel meer bekend is dan je denkt.

Kik

ratje

CiteerHannie

Het heeft niet zoveel zin om stekelzwammen op het forum te brengen als je er niet zelf of door een ander microscopisch onderzoek aan kunt doen. Ik zie graag foto's van stekelzwammen maar dan liefst zoals ze in de natuur staan. Ik vraag me af of het niet slimmer is om deze rode lijst soorten een beetje met rust te laten anders dan als het om onbekende vindplaatsen gaat.
Door contact te leggen met leden van het NMV in je omgeving kun je er waarschijnlijk wel achter komen waar wat groeit. Het is mijn ervaring na enkele jaren lid te zijn dat er veel meer bekend is dan je denkt.

Kik
Ik ben het met je eens Kik, ik zie ze ook het liefst in de natuur staan. Ik vraag me soms af wat men nu eigenlijk wil, wel plukken/ niet plukken. Als je geen details kunt laten zien wekt dit reacties op dat je geen gegevens. (Is in het verleden vaker gebeurd) Helaas ken ik weinig leden in mijn omgeving en degene die dit wel zijn weten het niet. Een microscoop heb ik wel maar is vrij nieuw voor me. Maar troost je: ik zal niet meer lastig vallen met stekelzwammen.

kvb

Hannie

Het is niet dat je mij of een ander lastig valt. Stekelzwammen staan allemaal op de rode lijst en dat is niet voor niets. Het is heel bijzonder dat jij ergens rondloopt waar een aantal van deze soorten voorkomen en blijf aub de foto's plaatsen want dat is voor iedereen leuk.
In het bijzonder stekelzwammen zijn bijna per definitie niet te determineren van foto's. Daarom lijkt het mij verstandig om ze dan maar in hun volle glorie te laten staan. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regels en ook ik neem wel eens een stekelzwam (bij voorkeur een stukje) mee. Ik doe dat echter alleen als ik er verder wat mee kan. Vervelende daarbij is dat je behalve een microscoop ook nog de literatuur en de ervaring moet verkrijgen. Ook ik ben in dat opzicht nog een beginner.

Vergeet ook niet dat de naam van het zwammetje maar een aspect van de hobby is. Het verwonderd kijken naar al die verschillende verschijningsvormen is waar het volgens mij allemaal om gaat.

Kik

ratje

Hoi Kik, ik ben het helemaal eens met wat je zegt. Ook ik heb geleerd tijdens mijn gidsenopleiding om zaken in de natuur te laten staan. Het is echter ook zo dat ik juist hier bij het forum (en ik wil niemand voor het hoofd stoten) toch wel enigszins geleerd heb om een paddestoel van alle kanten te bekijken. Ik heb nu 2x de consul gemaild over mijn vondsten, die voor zover ik weet nog niet in kaart gebracht zijn, maar helaas geen reactie. Nu heb ik me aangesloten bij de KNNV paddestoelenwerkgroep om soorten te leren.
Ik ben zelf ook erg verbaasd dat ik momenteel zoveel verschillende soorten stekelzwammen ontdek wat jaren niet gebeurde.
Nog een ding: als je iets niet dwarszit zeg het mij dan en ik vind het minder prettig als in ander berichten naar dit item verwezen wordt. Desnoods via een berichtje.
groetjes

Arno van Stipdonk

#7
Hannie,

Ook ik ben het met het standpunt van Kik eens maar dat zijn we allemaal wel denk ik. Ik begrijp verder ook dat je dit tot nu toe niet wist en het is dus ook zeker geen enkel verwijt in jouw richting. Zo bedoelt Kik het ook niet.

Zie het meer als een algemene opmerking die voor iedereen geldt. Het klinkt misschien en beetje vervelend omdat het nu tijdens een topic van jou gezegd wordt maar door het hier op het forum te zeggen weet in ieder geval iedereen dat men zuinig met Stekelzwammen om moet gaan wat niet het geval zou zijn als dit in persoonlijke berichten zou gebeuren.

kvb

Hannie en Arno

Arno heeft gelijk dat het niet persoonlijk was bedoelt. Ik vind wel dat de discussie (= het uitwisselen van meningen) gevoerd moet worden. Ik stel voor deze post te sluiten met een verwijzing naar de post

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=32032


Kik

Arno van Stipdonk

#9
CiteerIk stel voor deze post te sluiten met een verwijzing naar de post

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=32032


Kik
Goed idee Kik, zal ik meteen uitvoeren. :duim:

Dus voor vervolg van deze discussie zie:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=32032