stinkende franjezwam

Gestart door ratje, augustus 03, 2007, 19:30:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

stinkende franjezwam heb ik ingevoerd bij waarneming, maar op mijn foto's (en in het echie) lijken het 2 verschillenden. Stinken doen ze beide .

ratje

#1
foto 2 Ze stonden onder gemend bos zowel naald- als loof.

J&L

Hoi,

Bovendste foto is mi.een geweizwam.

ratje

CiteerHoi,

Bovendste foto is mi.een geweizwam.
dit is echt geen geweizwam!!!!

J&L


ratje

CiteerHoi,

Want??????
Hoi,
omdat we hem gezamenlijk met paddestoelenwerkgroep van het KNNV bekeken hebben en geloof me nou maar ik weet heus wel hoe een geweizwam eruit ziet en deze is echt geen geweizwam. Zelfs de geur lijkt er niet op. Daarnaast groeide deze ook absoluut niet op het hout.

Arno van Stipdonk

#6
Hannie,

Geloof me nou maar is natuurlijk geen argument, de geur en dat ze niet op hout stonden wel. Dus ben ik het wel met je eens dat het een Franjezwam is en als ze een onaangename geur hebben als rottende kool zouden het beide Stinkende franjezwammen moeten zijn.

ratje

CiteerHannie,

Geloof me nou maar is natuurlijk geen argument, de geur en dat ze niet op hout stonden wel. Dus ben ik het wel met je eens dat het een Franjezwam is en als ze een onaangename geur hebben als rottende kool zouden het beide Stinkende franjezwammen moeten zijn.
dank je Arno.  

ratje

#8
Citeer
Citeerdat ze niet op hout stonden wel. Dus ben ik het wel met je eens dat het een Franjezwam is
Hannie,
Franjezwammen zijn namelijk ectomycorrhizasymbionten van (de wortels van) loof- en naaldbomen. Ze kunnen overigens wel tijdelijk, dat wil zeggen in een overgangsfase, waarin ze niet over een symbiosepartner kunnen beschikken, als saprotroof op/aan dood hout groeien.
ik zag straks nog in het boek dat er ook sprake kan zijn van de gespleten franjezwam. Het laat me niet met rust dat de "sprietjes"' niet gelijk zijn.

ratje

Dank je Gerrit, dan zal ik maar met rust laten.