Roze bloem, 4 kroonbladeren

Gestart door Planetscape, oktober 21, 2005, 16:23:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Planetscape

Alweer een, volgens mij moet ik dit gebiedje volgend jaar maar eens grondig gaan doorzoeken  :P

Weet iemand nog wat zeldzame water/moerasplanten, dan kan ik daar mei/juni 2006 naar gaan zoeken...



De foto is van 16 juni.

Pieter Stolwijk

Een Basterdwederik, onmogelijk met zekerheid van foto op naam te brengen, maar vermoedelijk Beklierde basterdwederik (Epilobium ciliatum).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Planetscape

Die is het volgens mij niet. De bloem ziet er anders uit en het blad van de beklierde basterdwederik is gaaf, deze is gekarteld.

elmar prins

Beklierde basterdwederik heeft wel getande bladeren !
Ik denk of beklierde of viltige. Door de grote van de bloemen zit ik aan de laatste te denken. Ik kan ook niet goed zien of er lijsten aanwezig zijn, ik zie ze niet. Dat heeft de beklierde n.l. wel en de viltige niet. Als ze er wel zijn kan het trouwens ook nog kantige zijn.
En dan nog de kruisingen aaaaaaarghhhhhhhhh........



Elmar

Planetscape

Haha, altijd lastig. Balen dat al deze foto's nog uit mijn pre-hobby tijdperk komen (als ik nu een plant tegen kom waarvan ik niet weet wat het is maak ik minstens 5 foto's...).

Ik had net naar wat foto's gezocht van de beklierde blabla, die had gave bladeren. Foutje van mij   :rolleyes:  

Planetscape

Wat is eigenlijk de zeldzaamheid van deze plant?

Corryabbink

De Beklierde basterdwederik is zeer algemeen. Langs sloten, greppels en zelfs op ruderale stukjes grond in steden kun je haar tegenkomen.  Ze houdt van voedselrijke vochtige iets opengewerkte grond. Een mooie plant.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Planetscape

Pfff, zeer algemeen  :P

Bedankt!

elmar prins

OK,

toch waarschijnlijk wel beklierde basterdwederik dan.
Sluiten jullie viltige en kantige of een van beiden uit ?
Ik zie hij is niet echt viltig, maar dat zie ik wel vaker zeker in het bovenste deel van de plant.



Groet,

Elmar

Corryabbink

Hoi Elmar,

De kleur is me te helder groen voor Viltige b. bovendien zie ik onderaan de foto een lijst.  Dan de beharing die is dan ook wel minimaal voor Viltige b.
Je zult het zonder stempelkenmerken enz. nooit helemaal zeker weten. Daarvoor kun je te weinig onderdelen zien van de plant.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Corry,

dank je voor je reactie.
Dit is mijn laatste opm. m.b.t. deze foto.
Ik vind de bloemen voor de beklierde aan de erg grote kant (zie ook heukelsen oecoflora (heb net even gekeken), maar vooral ook voor m'n gevoel voor wat dat waard is) en verder zullen we er inderdaad wel nooit met zekerheid achter komen.


Vriendelijke groet,

Elmar