Onzeker Tienstippelig LHB (blijkt Veertienstippelig schaakbord)

Gestart door AvanderHeijden, mei 25, 2015, 18:00:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

AvanderHeijden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102646796
onzeker Tienstippelig lieveheersbeestje - Adalia decempunctata gezien op 2015-05-24 Winterswijk - Wooldse Veen
Foto's:




bij voorbaat dank Antoine van der Heijden

Toelichting: Kan in de klapper geen overeenkomstig getekende LHB vinden, zeker niet geel. Tienstip lijkt meest in de buurt te komen maar ik durf het niet als zeker in te voeren, kan er net zo goed naast zitten. Afmeting klopt iig wel voor tienstip (kleiner dan Aziaat, groter dan bv Citroen) maar bijvoorbeeld geen zichtbare "deuk" in de achterkant van de dekschilden.

gardensafari

Lieveheersbeestjes maken er een sport van niet aan de standaardkleurenschema's te voldoen, denk aan de 10-stippel. De 14-stippel is er ook zo een.

Kijk niet alleen naar de dekschilden, maar ook naar het halsschild en merk op dat de naad tussen beide dekschilden donker begint...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

AvanderHeijden

Dat zie ik terug bij zowel Schaakbord als Vloeivlek. Ik weet dat kleur niet veel hoeft te zeggen maar Vloei ken ik alleen veel roziger, niet geelbruin. Blijft SchaakbordLHB over?

gardensafari

#3
Ik ken geen schaakbordlhb.
Hebben ze de namen weer gewijzigd?
Ik bedoel Propylea quatordecimpunctata.
En even gekeken: die heet opeens schaakbordlhb.
En die beestjes kunnen helemaal niet schaken.
Overigens ken ook ik geen bruingele vloeivlekken.
Hou het maar op een schaakbord, die is zeer variabel qua kleur.
En sorry dat ik je in de war gebracht heb met mijn 14-stippel.
Dat was niet de bedoeling.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

Die naam schaakbord is er pas zeer recentelijk bijgekomen, maar de oude is ook (uiteraard) ook nog gewoon vindbaar - dus voel je vooral niet schuldig Hans ;)



Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

AvanderHeijden

#5
Bedankt voor de hulp, heb de waarneming aangepast. Ik had tijdens de excursies in Drenthe en Friesland al deze soort gezien maar die hadden meestal véél meer zwart, stippen op z'n minst met elkaar verbonden, óf ze waren meer cremewit dan geel. Zo geel als deze kende ik nog niet. Ik moet nog wat wennen aan de variatie bij sommige soorten, die is soms nog veel extremer dan in de klapper staat. En ik ben pas net begonnen met lieveheersbeestjes dus de langer gangbare NL namen zeggen mij dan weer niet veel, ik moet het doen met de klapper  ;)

Beest kon inderdaad niet schaken trouwens.

gardensafari

Citaat van: Arp op mei 25, 2015, 22:02:01 PM
Die naam schaakbord is er pas zeer recentelijk bijgekomen, maar de oude is ook (uiteraard) ook nog gewoon vindbaar - dus voel je vooral niet schuldig Hans ;)

Ik voel mij ook echt niet schuldig, Arp.
Maar ik heb het Antoine misschien onnodig moeilijk gemaakt.
Dat is ook een oude rot, dus had ik beter de wetenschappelijke naam kunnen vermelden.
Oei, maak ik Berend weer tevreden...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Gerrian

In de klapper is maar ruimte voor een beperkt aantal kleurvormen. Voor meer variatie zou je eens hier moeten kijken.

AvanderHeijden

Citaat van: Gerrian op mei 26, 2015, 21:36:48 PM
In de klapper is maar ruimte voor een beperkt aantal kleurvormen. Voor meer variatie zou je eens hier moeten kijken.

bookmarked, bedankt!

grunsven

Die is inderdaad handig, alleen minder makkelijk mee te nemen in het veld.
Het zwart op de naad is inderdaad wel een mooi kenmerk voor de lichtere individuen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)