Verslag Landelijke Big Day 2015.

Gestart door Folkert Jan, mei 25, 2015, 10:57:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Zoals jullie allicht gewend zijn volgt ook dit jaar een uitgebreid verslag van onze big day.
Helaas zijn we gister echter weer verslagen door het andere team (daar mogen zij echter alles over vertellen)

Deze keer echter hier geen verslag, maar een PDF als bijlage.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

wie waren trouwens dat andere team?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Zelfde als de andere jaren:

Pieter van Veelen, Alwin van Lubeck, Andre-willem Faber, Dusan Brinkhuizen en Lazar Brinkhuizen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Citaat van: Folkert Jan op mei 25, 2015, 14:46:34 PM
Zelfde als de andere jaren:

Pieter van Veelen, Alwin van Lubeck, Andre-willem Faber, Dusan Brinkhuizen en Lazar Brinkhuizen


En door dit team een nieuw record gevestigd.


http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=9&fid=3272&page=zoek
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

ZLHaberham

Citaat van: laatvlieger op mei 25, 2015, 14:40:07 PM
Geweldig leuk om te lezen!

CiteerOp de terugweg   spelen we 1 keer Watersnip af die direct terug roept

CiteerWe spelen    één keer Zwarte    Specht af die even later begint  te    roffelen.   



Als het forum ook een onderdeel van "het veld" is, spreek ik bij deze aan.

Erwin Reinstra

#6
In verslag DB andere team komt dit ook terug.
Bij de Big Day waar ik altijd aan mee doe geldt specifiek de spelregel "niet tapen".
Maar zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn.
Het gemak waarmee het blijkbaar her en der gebeurt vind ik toch wel zorgwekkend.

Het zijn allebei inderdaad erg leuke verhalen en mooie scores, maar het geregeld terugkomen van afspelen van geluid doet hier wel afbreuk aan helaas.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


HPM

Dat hoort bij de "toeters en bellen"
Zie ook reactie van Ricardo van Dijk op 26 mei. http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=9&fid=3272&page=zoek
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: ZLHaberham op juni 03, 2015, 01:49:04 AM
Citaat van: laatvlieger op mei 25, 2015, 14:40:07 PM
Geweldig leuk om te lezen!

CiteerOp de terugweg   spelen we 1 keer Watersnip af die direct terug roept

CiteerWe spelen    één keer Zwarte    Specht af die even later begint  te    roffelen.   



Als het forum ook een onderdeel van "het veld" is, spreek ik bij deze aan.
Je spreekt mij hier nu aan????

Waar gaat dit over? Ik schrijf gewoon dat ik het leuk vind om een verslag van een big day te lezen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Koelman

Er is overigens nogal een verschil tussen het eenmalig kort tapen om te kijken of een soort ergens aanwezig is en het bij herhaling langdurig tapen op een locatie met een territoriaal mannetje. Je hebt tapen en tapen...
Met vriendelijke groet, Rob

ArjenDrost †

Citaat van: Rob Koelman op juni 03, 2015, 17:26:06 PM
Er is overigens nogal een verschil tussen het eenmalig kort tapen om te kijken of een soort ergens aanwezig is en het bij herhaling langdurig tapen op een locatie met een territoriaal mannetje. Je hebt tapen en tapen...
Zeker, maar deze redenatie volgend zou het dus ook niet erg zijn dat ik als fotograaf even het geluidsbandje aan zet om de vogel te lokken, zodat ik een mooie foto kan maken. Dat na mij nog anderen dat doen, hoeft mij dus niet aangerekend te worden...


Ik verbaasde me ook hierover (het tapen tijdens de big day). Ik vond het ook een erg leuk verslag om te lezen, maar vroeg me al af als een soortgelijk verslag door een fotograaf geschreven zou zijn, wat de reacties dan zouden zijn...


Groeten, Arjen

HPM

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2015, 17:35:49 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 03, 2015, 17:26:06 PM
Er is overigens nogal een verschil tussen het eenmalig kort tapen om te kijken of een soort ergens aanwezig is en het bij herhaling langdurig tapen op een locatie met een territoriaal mannetje. Je hebt tapen en tapen...
Zeker, maar deze redenatie volgend zou het dus ook niet erg zijn dat ik als fotograaf even het geluidsbandje aan zet om de vogel te lokken, zodat ik een mooie foto kan maken. Dat na mij nog anderen dat doen, hoeft mij dus niet aangerekend te worden...


Ik verbaasde me ook hierover (het tapen tijdens de big day). Ik vond het ook een erg leuk verslag om te lezen, maar vroeg me al af als een soortgelijk verslag door een fotograaf geschreven zou zijn, wat de reacties dan zouden zijn...


Groeten, Arjen

Jij maakt het onderscheid. Het wordt hier gesignaleerd.
Wil je dan dat er namen genoemd worden? Dat worden dan minstens negen schandpalen. En dan?
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Nee hoor, van mij mag de schandpaal in het museum blijven. Ik constateer alleen een verschil in reacties op 2 toch enigszins vergelijkbare situaties...

HPM

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2015, 17:55:59 PM

Nee hoor, van mij mag de schandpaal in het museum blijven. Ik constateer alleen een verschil in reacties op 2 toch enigszins vergelijkbare situaties...

De enige overeenkomst lijkt me tapen in het broedseizoen. Ik ben daar hoe dan ook tegen als het om 'persoonlijk gewin' gaat.
Als je gelijke behandeling wil zal je het toch met 'schandpalen' moeten doen.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op juni 03, 2015, 18:05:38 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2015, 17:55:59 PM

Nee hoor, van mij mag de schandpaal in het museum blijven. Ik constateer alleen een verschil in reacties op 2 toch enigszins vergelijkbare situaties...

De enige overeenkomst lijkt me tapen in het broedseizoen. Ik ben daar hoe dan ook tegen als het om 'persoonlijk gewin' gaat.
Als je gelijke behandeling wil zal je het toch met 'schandpalen' moeten doen.
Ik  ben ook niet voor schandpalen voor fotografen die tapen 😃 Denk dat andere manieren beter werken.

HPM

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2015, 18:07:34 PM
Citaat van: HPM op juni 03, 2015, 18:05:38 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2015, 17:55:59 PM

Nee hoor, van mij mag de schandpaal in het museum blijven. Ik constateer alleen een verschil in reacties op 2 toch enigszins vergelijkbare situaties...

De enige overeenkomst lijkt me tapen in het broedseizoen. Ik ben daar hoe dan ook tegen als het om 'persoonlijk gewin' gaat.
Als je gelijke behandeling wil zal je het toch met 'schandpalen' moeten doen.

Ik  ben ook niet voor schandpalen voor fotografen die tapen 😃 Denk dat andere manieren beter werken.

Dan heb je hier tot nu toe toch geen klagen?
En nogmaals: jij maakt hier het onderscheid tussen vogelaars en fotografen.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op juni 03, 2015, 18:14:07 PM
En nogmaals: jij maakt hier het onderscheid tussen vogelaars en fotografen.
Klopt, dat onderscheid wordt door anderen ook vaak gemaakt (ook in deze discussie weer), waarbij de fotografen vaak de 'schuldige' zijn. Ook hier valt het me op dat het big day verhaal vooral veel complimenten oplevert (het is natuurlijk ook een knappe prestatie, waar ze zeker complimenten voor verdienen), terwijl een fotograaf die tapet meteen aan de schandpaal genageld wordt. Dat onderscheid blijf ik vreemd vinden...

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juni 03, 2015, 17:26:06 PM
Er is overigens nogal een verschil tussen het eenmalig kort tapen om te kijken of een soort ergens aanwezig is en het bij herhaling langdurig tapen op een locatie met een territoriaal mannetje. Je hebt tapen en tapen...

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2015, 17:35:49 PMZeker, maar deze redenatie volgend zou het dus ook niet erg zijn dat ik als fotograaf even het geluidsbandje aan zet om de vogel te lokken, zodat ik een mooie foto kan maken. Dat na mij nog anderen dat doen, hoeft mij dus niet aangerekend te worden...

Nee, het gaat er om dat een vogelaar of fotograaf zich er van bewust moet zijn dat zijn of haar handeling negatieve effecten kan hebben op aanwezige vogels. Het op een specifieke locatie eenmalig en kort (met de nadruk op eenmalig en kort) tapen is wat anders dan dat dat bij herhaling gebeurt, al dan niet door verschillende personen. Het in het voorbeeld genoemde tapen tijdens de big-day is van een heel andere orde dan het tapen bij de kleine vliegenvanger...
Met vriendelijke groet, Rob

Erwin Reinstra

Dat onderscheid vogelaars-fotografen moet er m.i. ook niet zijn.

Verklaring daarvoor is volgens mij echter vrij basaal:
- Personen binnen het vogelaars/ twitcherswereldje kennen elkaar vaak goed tot erg goed.
- Binnen de (vogel)fotografenwereld geldt dat deels wellicht ook, maar minder denk ik.
(Generaliserend wellicht, en er zijn uiteraard ook personen die zowel vogelaar/twitcher als fotograaf zijn. Maar toch).

-> Als men elkaar (erg) goed kent en mag is het lastig/ vervelend elkaar aan te spreken, laat staan aan de schandpaal te nagelen.

Gewoon een observatie, verder geen waardeoordeel o.i.d.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


BramtK

Citaat van: Rob Koelman op juni 03, 2015, 18:27:28 PM
... Het in het voorbeeld genoemde tapen tijdens de big-day is van een heel andere orde dan het tapen bij de kleine vliegenvanger...


Op zich wel mee eens hoor, aangenomen dat de Big Day tapers dat doen bij algemene soorten, maar je verschaft de fotograaf-taper natuurlijk wel een prettig alibi om het ook te mogen doen bij een zeldzame potentiele broedvogel. Die vogelaars mogen het ook, dus waarom mag Jan-met-de-camo het dan niet!?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: Modest Moose op juni 03, 2015, 18:34:02 PM
-> Als men elkaar (erg) goed kent en mag is het lastig/ vervelend elkaar aan te spreken, laat staan aan de schandpaal te nagelen.
Mijn ervaring is juist dat in een circuit waarin men elkaar kent, aanspreken veel effectiever is: De aangesprokene weet dat hij een volgende keer ook herkend wordt en peer pressure is een niet te onderschatten kracht binnen zo'n circuit: Je wilt geen 'naam' krijgen. Het aanspreken van iemand buiten zo'n circuit is op het moment zelf effectief, maar de aangesprokene weet dat hij als 'anonieme' een veel lagere kans heeft om bij een evt. volgende scheve schaats herkend te worden. Overigens verbaast het mij dat kennelijk zoveel mensen moeite hebben met het aanspreken van mensen die in hun bijzijn iets raars doen in het veld.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: BramtK op juni 03, 2015, 18:51:14 PM
Op zich wel mee eens hoor, aangenomen dat de Big Day tapers dat doen bij algemene soorten, maar je verschaft de fotograaf-taper natuurlijk wel een prettig alibi om het ook te mogen doen bij een zeldzame potentiele broedvogel. Die vogelaars mogen het ook, dus waarom mag Jan-met-de-camo het dan niet!?
Op zich wel mee eens hoor, maar...


... je kunt je afvragen wat erger is. Het verstoren van een (algemene) broedvogel of het verstoren van een verdwaald individu die zeer waarschijnlijk toch geen partner gaat vinden.


Maar voor alle duidelijkheid: wat mij betreft helemaal niet tapen voor 'persoonlijk gewin'. Ik kan me voorstellen dat tapen een nuttige methode is voor het inventariseren van bepaalde (broed)vogels en denk ook dat dit best kan, zolang je er maar zorgvuldig mee omgaat. Maar dus niet omdat je graag een vogeltje wil zien/wil fotograferen.

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 03, 2015, 19:24:26 PM

...verigens verbaast het mij dat kennelijk zoveel mensen moeite hebben met het aanspreken van mensen die in hun bijzijn iets raars doen in het veld.

Ik heb eerder al gewezen op de mogelijkheid dat sommigen het eigenlijk wel best vinden.  En niet iedereen is even goed in 'spreken in het openbaar'. Als iedereen gelijk 'NEE' zou brullen zou het gemakkelijker zijn (en zou de vogel weg zijn)
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2015, 19:26:21 PM
Citaat van: BramtK op juni 03, 2015, 18:51:14 PM
Op zich wel mee eens hoor, aangenomen dat de Big Day tapers dat doen bij algemene soorten, maar je verschaft de fotograaf-taper natuurlijk wel een prettig alibi om het ook te mogen doen bij een zeldzame potentiele broedvogel. Die vogelaars mogen het ook, dus waarom mag Jan-met-de-camo het dan niet!?
Op zich wel mee eens hoor, maar...


... je kunt je afvragen wat erger is. Het verstoren van een (algemene) broedvogel of het verstoren van een verdwaald individu die zeer waarschijnlijk toch geen partner gaat vinden.


Maar voor alle duidelijkheid: wat mij betreft helemaal niet tapen voor 'persoonlijk gewin'. Ik kan me voorstellen dat tapen een nuttige methode is voor het inventariseren van bepaalde (broed)vogels en denk ook dat dit best kan, zolang je er maar zorgvuldig mee omgaat. Maar dus niet omdat je graag een vogeltje wil zien/wil fotograferen.
Nee, je hoeft je niet af te vragen wat erger is. Het is allebei erg. Ik denk echter dat je er van uit kan gaan dat bij een Kleine vliegenvanger in een of ander willekeurig bosje ergens in Nederland veel vaker getaped wordt dan bij een Nachtegaal in een of ander willekeurig bosje ergens in Nederland. Ik denk daarom dat het risico op bijvoorbeeld het verdrijven van een vogel uit zijn territorium, bij zo'n Kleine vliegenvanger velen malen groter is.
Groeten,

Bram ter Keurs

Erwin Reinstra

@ Vincent: Heb je ook wel een punt idd.
Dat 'moeite hebben met aanspreken' heeft er wellicht mee te maken dat je niet weet hoe de reacties daarop zullen zijn (zeker als je de persoon/ personen in kwestie niet kent). Heb zelf wat dat betreft een vervelende ervaring bij een zingende zeldzaamheid in het broedseizoen (en potentiële broedvogel), waarbij constant geluid werd afgespeeld. Herhaaldelijk verzocht om er mee te stoppen, maar daar werd feitelijk niets mee gedaan en de sfeer werd nogal onplezierig. Had zelf verder een dag met vervelend gevoel en nogal wat frustratie. Dat heb ik er dus niet voor over! Wil gewoon leuk met mijn hobby bezig zijn. Dat aanspreken laat ik in het vervolg dus maar liever aan anderen over.

Overigens kreeg ik van andere aanwezigen (10+) weinig tot geen bijval, dus het is waarschijnlijk inderdaad ook zo dat velen het allemaal niet zo erg vinden.

Dit soort voorvallen, gevallen en discussies (te vaak de laatste jaren m.i.) hebben op mij in ieder geval het effect dat ik vanaf nu zeldzame en kwetsbare/ verstoringsgevoelige soorten onder embargo zal gaan invoeren.

Met vriendelijke groenten,
Erwin


Jaap Denee

Citaat van: HPM op juni 03, 2015, 19:39:12 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 03, 2015, 19:24:26 PM

...verigens verbaast het mij dat kennelijk zoveel mensen moeite hebben met het aanspreken van mensen die in hun bijzijn iets raars doen in het veld.

Ik heb eerder al gewezen op de mogelijkheid dat sommigen het eigenlijk wel best vinden.  En niet iedereen is even goed in 'spreken in het openbaar'. Als iedereen gelijk 'NEE' zou brullen zou het gemakkelijker zijn (en zou de vogel weg zijn)


Ik zou willen dat iedereen in het veld net zo mondig was als jullie hier, dan zou het inderdaad een stuk makkelijker zijn. Maar het beeld dat Vincent schetst klopt: juist tijdens de eerste dagen van een twitch is de sociale controle het hoogst en naarmate de dagen verstrijken en de harde kern geweest is wordt dat steeds minder.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op juni 03, 2015, 21:02:09 PM
Citaat van: HPM op juni 03, 2015, 19:39:12 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 03, 2015, 19:24:26 PM

...verigens verbaast het mij dat kennelijk zoveel mensen moeite hebben met het aanspreken van mensen die in hun bijzijn iets raars doen in het veld.

Ik heb eerder al gewezen op de mogelijkheid dat sommigen het eigenlijk wel best vinden.  En niet iedereen is even goed in 'spreken in het openbaar'. Als iedereen gelijk 'NEE' zou brullen zou het gemakkelijker zijn (en zou de vogel weg zijn)


Ik zou willen dat iedereen in het veld net zo mondig was als jullie hier, dan zou het inderdaad een stuk makkelijker zijn. Maar het beeld dat Vincent schetst klopt: juist tijdens de eerste dagen van een twitch is de sociale controle het hoogst en naarmate de dagen verstrijken en de harde kern geweest is wordt dat steeds minder.

Misschien moeten jullie voortaan dan maar een paar dagen later gaan. :-)
Herman van der Meer

Calonectris

Citaat van: HPM op juni 03, 2015, 21:28:33 PM

Misschien moeten jullie voortaan dan maar een paar dagen later gaan. :-)

En een soort missen? Ben je gek?!  ;)
Filip Collet.

HPM

Citaat van: Calonectris op juni 10, 2015, 15:04:57 PM
Citaat van: HPM op juni 03, 2015, 21:28:33 PM

Misschien moeten jullie voortaan dan maar een paar dagen later gaan. :-)

En een soort missen? Ben je gek?!  ;)

Soms moeten er offers gebracht worden.
Herman van der Meer