Hoofdmenu

Een bies soort??

Gestart door Bemaliri, mei 25, 2015, 20:49:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bemaliri

Hallo allemaal,

In een moerassig stukje in het zuiden van Limburg kwam ik deze soort tegen, waarschijnlijk een bies. Het stukje stond verder vol met Reuzenpaardenstaart - Equisetum telmateia en Echte koekoeksbloem - Silene flos-cuculi.
Ik hoor graag van jullie, groetjes Ben Kraan.

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Willemien Troelstra

Is de Reuzenpaardenstaart misschien Holpijp? (Gezien de combinatie met moeras en Koekoeksbloem zou ik dat eerder verwachten)
groet, Willemien Troelstra

Datura

Ik heb eerder een Lidrus-associatie.  Op de foto staat iig geen Reuzenpaardenstaart.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Bemaliri

@Willemien en Kim, het is inderdaad geen Reuzenpaardenstaart, maar het zou voor mij de Holpijp kunnen zijn maar ook de Lidrus. Wat maakt de natuur het ons soms moeilijk zeg. Ik dacht er een beetje verstand van te hebben maar het blijk nul komma nul te zijn. Bijgaand nog een foto van de holpijp/lidrus, wellicht kunnen jullie er iets mee, voor mij is het echt maar gissen blijkt nu. Maar de bies soort is iig de Bosbies.

Alvast weer bedankt, groetjes Ben Kraan.

Rob Koelman

De paardenstaart van de laatste foto doet meer denken aan een fertiele stengel van heermoes. Er lijkt namelijk geen bladgroen aanwezig te zijn, wat bij holpijp en lidrus wel het geval zou moeten zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

wim van wijngaarden

Kortom: een Bosbies tegen een achtergrond van Lidrus (lijt me geen Holpijp), erbij blijkbaar ook Echte koekoeksbloem,met een incidenteel detail van een toevallige Heermoes. Ik kan me zo'n nat rommelhoekje goed voorstellen, meestal een restant oude glorie.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Willemien Troelstra

Ik reageerde met Holpijp op basis van de tekst. Nu ik de foto bekijk zie ik dat het dat duidelijk niet is.
groet, Willemien Troelstra