Bloemvlieg onbekend?

Gestart door JohanvantBosch, mei 22, 2015, 19:06:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Slank vliegje, vast heel algemeen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen...

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102499914
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2015-05-22 Delft - Tanthof
Foto's:

bij voorbaat dank Johan van 't Bosch

JohanvantBosch

Ik kreeg bij mijn waarneming een opmerking dat het om een bloemvlieg gaat. Hoe zie je dat?
En is er een genus of een soort op te plakken?

javanerkelens

Anthomyiidae; Delia radicum
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Oja, je vroeg nog hoe je kon zien dat het om een Anthomyiidae gaat.
Dat is soms best wel moeilijk, maar bij Anthomyiidae heeft de achterscheen (hindtibia) in alle gevallen 2 of meer posterior dorsal (pd haren) haren, loopt de anaalader in de vleugel altijd tot aan de rand (soms moeilijk te zien) en heeft de thorax nooit meer als 3 dorsal central haren.
Nu is daar een uitzondering op en dat zijn enkele Egle soorten, waar meerdere lange haren tussen de 3 dc haren staan en de indruk wekken dat er veel meer dc haren aanwezig zijn.
Verder is het gewoon een kwestie van veel kijken en steeds meer ervaring op doen.
Nu is Anthomyiidae vaak slecht te determineren vanaf foto's en in de meeste gevallen moeten ze genitaal onderzocht worden, want ze kunnen verraderlijk op elkaar lijken.

In dit geval is het toefje haren aan het begin van de achterdij (hindfemur) kenmerkend voor deze vlieg en ik was daarom in staat om tot op de soort te kunnen determineren.
Groet,
Joke (van Erkelens)

JohanvantBosch

Dankjewel voor de determinatie en de toelichting, Joke. Daar ga ik eens op studeren.