Moet er een subtopic "Fotografie" komen?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, februari 26, 2006, 21:14:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat het wel nuttig kan zijn om een Fotografietopic te openen omdat;
Het wat met de natuur heeft te maken.
Mensen informatie kunnen krijgen over hun camera (die ze willen aanschaffen.
Iedereen elkaar tips kan geven over fotograferen, bijv. kenmerken goed neerzetten om determinatie te verbeteren.
(Natuur)Foto's kan laten beoordelen.

Ik hoor graag wat jullie er van denken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

Volgens mij heeft birdpix deze behoefte al grotendeels bevredigd, toch?


carel

CiteerVolgens mij heeft birdpix deze behoefte al grotendeels bevredigd, toch?

Voor de meeste die hier fotos plaatsen is Birdpix te hoog gegrepen
je moet zeer goede fotos maken om op birdpix een foto door de beoordeeling te krijgen

vele fotos hier geplaatst zouden door kleine bewerkingen stukken beter worden

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Bram Rijksen

Ben ik met je eens, maar de onderwerpen, vragen en antwoorden van het birdpix-forum bevat inmiddels een schat aan informatie.
Bij veel van de vragen die hier gesteld zullen worden zal als antwoord volstaan: "zie deze topic op birdpix: http exnz... "

Aan de andere kant heb je gelijk dat veel foto's met een paar simpele bewerkingen enorm opgeleukt kunnen worden. Misschien dat daar het 'gat in de markt' ligt, omdat ze daar bij birdpix inmiddels wel een paar stations verder zijn met dat onderwerp...  

oneshot

Misschien is het wel een aardig idee om foto's van een vogel, ter identificatie, te kunnen uploaden?

marcel123

#6
CiteerMisschien is het wel een aardig idee om foto's van een vogel, ter identificatie, te kunnen uploaden?
Dat kon al. Als er iets over fotografie komt moet het over de natuur, compositie, de uitsnede de scherpte en de belichting gaan lijkt me.

Citeerkenmerken goed neerzetten om determinatie te verbeteren.
Daar heeft laatvlieger toch al richtlijnen voor gegeven? Wat wordt hier precies bedoeld?

Jeroen Nagtegaal

Met reacties van "zo'n topic is al bij birdpix enz. enz.", het is er ook wel maar dan kun je beter alles sluiten, ik denk dat er voor een groot deel ook op andere site's je vraag kan worden beantwoord. Ik vind dat het erbij hoort het is toch lastig als je overal voor naar een andere site moet gaan. Het is juist het gemak dat je alles op 1 site kan vinden/doen. Dan kan hier dus alles op een ruitje staan over het goed in beeld brengen van kenmerken, zo kunnen de waarneming alleen maar zekerder worden.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

Misschien is het een idee om allerlei handige tips samen te vatten? Zoals nu al met de determinatie-links gebeurt?

Men kan dan reageren op deze samenvatting, waarna een admin af en toe de reacties delete en aanvullingen bij de hoofdtekst plakt.

In zo'n samenvattend verhaal kunnen ook links naar bijvoorbeeld birdpix geplakt worden. Of naar het stukje dat ik bijvoorbeeld bij het paddenstoelenforum schreef.

Dus bijvoorbeeld soort faq met antwoorden:

Welke camera is voor mij het meest geschikt?
Hoe krijg ik een mooie compositie?
Hoe verklein ik mijn foto zodat ik hem op waarneming.nl kan uploaden?
Welke kenmerken moet ik vooral fotograferen als ik vissen op naam wil brengen?
Hoe zet ik achteraf meer info bij een eerder geuploade foto?
...
en meer van dergelijke vragen


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Of misschien nog mooier:
een apart fotografie subtopic

met onder het pinned gedeelte:
1. richtlijnen/ hulp bij het fotograferen van vogels
2. richtlijnen/ hulp bij het fotograferen van paddestoelen
3. richtlijnen/ hulp bij het fotograferen van vissen
4. ....

Dan heb je vrij specifiek hulp bij de soortgroep waar je zelf in geinteresseerd bent. En krijgen de pgo's beter fotomateriaal toegeleverd.

Misschien dat er dan ook nog uitleg kan komen over het maken van een mooie foto en het maken van een foto die de determinatie vereenvoudigd. Dat lijken me soms twee verschillende dingen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

#10
Het is mijn bedoeling om dan vooral de verbetering van waarnemingen door goed fotomateriaal, ik zie wel eens een foto met een determinatie zeker terwijl die fout is, als meer mensen een goede foto erbij zetten zijn waarnemingen zeker en hebben PGO's er veel meer aan. Belichting e.d. zijn daar belangrijk voor om te weten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

CiteerHet is juist het gemak dat je alles op 1 site kan vinden/doen. Dan kan hier dus alles op een ruitje staan over het goed in beeld brengen van kenmerken, zo kunnen de waarneming alleen maar zekerder worden.
sterk punt, had ik niet direkt aan gedacht.

Elachista

#12
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showforum=42

Ik zie dat Hisko een nieuw forum aangemaakt heeft  :P
Groet,
Tymo

Jeroen Nagtegaal

Ik zou graag willen weten waarom de nee-stemers er tegen zijn. Ik heb niet echt sterke punten gezien om het niet te doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.j. keizer

#14
CiteerVoor de meeste die hier fotos plaatsen is Birdpix te hoog gegrepen
je moet zeer goede fotos maken om op birdpix een foto door de beoordeling te krijgen
En dat geldt niet alleen voor foto's van vogels. In mijn ervaring (een ervaring die ik met diverse anderen deel) gaat dit ook op voor het aanbieden van landschaps-, planten- en paddenstoelenfoto's op Nederpix.nl, die regelmatig op onduidelijke, niet geĆ«xpliciteerde en arbitraire gronden door de admin of moderator van dienst in het Tijdelijke Album worden geplaatst, waaruit ze na verloop van tijd door hen worden verwijderd. Daarnaast zijn er problemen op de site vanwege de schending  van copyright door een gebruiker, die foto's van andere gebruikers zonder hun toestemming voor eigen doeleinden heeft uitgeprint en gekopieerd, waarbij door de admin en/of moderatoren niet (adequaat) wordt opgetreden. En verder wordt er geen waarde gehecht aan vermelding van de juiste naam onder het plaatje.
Inmiddels ligt er een initiatief om een natuurfotosite te starten met een transparant en door alle gebruikers gedragen ratingsysteem, waarbij de naam van de fotograaf pas onder de foto wordt vermeld, wanneer de rating (in de vorm van toegekende sterren) en de plaatsing aan de hand van van te voren opgestelde criteria heeft plaatsgevonden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Antonie Blom

Als ik veel foto's hier voorbij zie komen (waarmee ik niet wil zeggen dat ik van die topfoto's maak  ;) ), kan het volgens mij geen kwaad als er een appart onderdeel voor natuurfotografie op dit forum komt. Vaak zijn deze foto's door wat simpele handelingen of instellingen duidelijk te verbeteren; daarnaast kan een aantal simpele bewerkingen ook een foto verbeteren.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jeroen Nagtegaal

Eigenlijk kunnen we zoiets zelf maken, Foto's plaatsen, en dan eventueel de Exif erbij en maar comentaar leveren, ik had al een poging gedaan maar die was niet heel succesvol, wellicht is er ondertussen meer animo,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark van Veen

Er is toch al een multimedia topic, oa voor fotografie. Daar wordt gebruik van gemaakt, al is het niet overvloedig. Daarom zoek ik naar de meerwaarde van een fotografie subtopic. Alles kan toch onder multimedia?
groet,

Mark van Veen

Jeroen Nagtegaal

#18
Dit topic is het begin van het multimedaforum, dit topic was er voordat het mulimediaforum er was, ik meen dat het topic ruim anderhalf jaar oud is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark van Veen

Ah, niet gezien  :unsure:

Dan sluit ik het even af.
groet,

Mark van Veen