2 veren

Gestart door blerf, augustus 03, 2007, 11:13:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

blerf

van welke vogels komen deze veren? beide buizerd?




Bedankt!
-blerf-
Groet,
Jeroen

Robert

de bovenste lijkt mij sperwer, onderste is wel buizerd.

gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

keesschreven

#2
Helemaal mee eens. Armpen en Tertial.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

blerf

dankjulliewel!

nog 1 vraagje. kan iemand me uitleggen waaraan je kunt zien dat de eerste veer van een sperwer is in plaats van een buizerd (liefst ook nog verschil met havikveren..) want ik vind ze toch altijd erg veel op elkaar lijken. Ik snap dat het in de bandering zal zitten, maar is dat wat preciezer aan te geven of is t puur 'jizz'.


-blerf-
Groet,
Jeroen

Robert

#4
de banden zijn veel strakker. iniedergeval zo houd ik ze uitelkaar. en die van een havik zijn hebben veel van een buizerd.

gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

keesschreven

#5
Citeerde banden zijn veel strakker. iniedergeval zo houd ik ze uitelkaar. en die van een havik zijn hebben veel van een buizerd.

gr Robert
Klopt. Globaal verschil tussen havik- en buizerdveren:
(Armpennen) Buizerd heeft vrij smalle dwarsbanden in verhouding tot de breedte van de veer; Havik heeft wat bredere banden.
Buizerd (vooral adult) heeft een brede band aan het uiteinde van de veer. Bij juveniel bestaat deze brede band nog uit twee vage smalle banden (Geldt ook voor staartpennen). Havik mist deze.
Nu zijn er ook Haviken met smalle banden, maar die missen dan weer de brede band, die ze tot buizerd zou maken.
(Handpennen) Bij buizerd duidelijke zwarte "vinger", daaronder een wit vlak of met enkele banden erdoorheen. Bij de havik hele veer met gelijke kleur getint, met overal banden of vlekken. Zonder duidelijke scheiding tussen een wit en zwart vlak.

Dat was het ongeveer zo uit mijn hoofd ;)  :whistle:

Groeten, Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Robert

ik vind havik en buizerd veren moeilijk uitelkaar te halen, maar de staartveren zijn een heel verschil. en aangezien ik een opgezette havik en buizerd heb kijk ik even naar de vleugels als ik een veer gevonden heb. :gap:

gr robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)