Nadat ik lange tijd geen Nematus-imago's meer op de Geitenbaard had gezien, vond ik op 1 september 5 larven. Lijken me dezelfde als in juni (zie hierboven). Heb ze verzameld en de larven zijn 3 september al "ondergronds" gegaan en heb in de grond in de kweekbak daags daarna 2 poppen in kunnen ontdekken. Op 14 september is uit een van de 2 poppen een imago uitgeslopen.
De poppen van mijn post van 3 juni (zie hierboven) zijn overigens nog niet uitgekomen.
EDIT: Op 14 september (circa 15.20 uur) is een imago uit de pop geslopen. Heb om 17.00 wat Geitenbaardblad in de kweekbak gedaan en om 17.10 had het beestje al een
ei gelegd. Supersnel!! Onderste foto; wat onscherp vanwege fotograferen door het plastic.
Om 18.00u al minstens 9 eitjes gelegd.
Overigens vond ik gisteren (13 sept) op de Geitenbaard in mijn tuin weer circa
15 larven en
1 ei (?). Na de regen van vandaag kon ik daar zojuist nog maar 3 larven van terug vinden. Rest lijkt weggespoeld.
Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/105934975Nematus spiraeae gezien op 2015-09-01 Veenendaal - West
Foto's:
Larven op 1 september

(Lege) pop waar op 14 september imago is uitgeslopen. (opening links; lengte cocon circa 7 mm)
Imago, uitgekomen op 14 september

Om 17.10, minder dan 2 uur na het uitsluipen al eerste ei gelegd op Geitenbaard!
Om 18.00u al minstens 9 eitjes gelegd.