Hoofdmenu

zegge

Gestart door yvesv, mei 23, 2015, 13:57:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102530179
Moeraszegge - Carex acutiformis gezien op 2015-05-21 Warmond - Broek en Simontjespolder
Foto's:










Ik kom er niet uit. Oeverzegge, Moeraszegge, Stijve zegge, hangende zegge, lijkt allemaal net niet. Moeraszegge komt nog het meest dichtbij, maar de mannelijke aartjes zijn lang en spits, terwijl ik die bij moeraszegge/oeverzegge veel korter en dikker zou verwachten.

Heeft iemand voor mij het verlossende woord? En graag ook korte uitleg op basis waarvan, zodat ik er weer van kan leren.

bij voorbaat dank Yves van de Vijver

Windekind

#1
Yves, in alle gevallen is het aan te raden bij deze groep om het aantal stijlen vast te stellen. Kan later door vorm van nootje in urntje vat te stellen als
lensvormig is tweestijlig en driehoekig is driestijlig. ! Ik denk hier scherpe zegge...maar zonder enkele kenmerken te controleren absoluut geen zekerheid. Onderste schutbladen lijken bijvoorbeeld te kort.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

yvesv

Windekind,

Ik loop er vaak langs, dus ik zal er volgende keer nog eens goed naar kijken.

Dank voor de tip,

Yves.

yvesv

Als ik goed gekeken heb zijn het er drie.

Als ik de grassengids erbij pak kom ik uit op zeegroene, Carex flacca, maar die ziet er op foto's toch anders uit. Dan vind ik 'm nog meer weg hebben van hangende zegge, maar bijna alle planten lijken twee mannelijke aartjes te hebben en dat lijkt daar dan weer niet mee te kloppen.

Ik merk sowieso dat hier op waarneming meer zeggen staan dan in de grassengids, dus daar moet ik nog eens goed naar kijken. Misschien vind ik m daarom niet.

Als iemand het weet, dan hoor ik het graag.

Groet,

Yves.

Windekind

#4
Ik zie er nu geloof ik ook 3. Het is echter geen C flacca en geen C pendula, maar m.i. C riparia...Het is echter tricky om op basis van de foto zo een zekere naam op te plakken, dus ik kan je geen volledige zekerheid bieden.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Willemien Troelstra

Met drie stijlen en deze groeivorm en standplaats is het Oeverzegge of Moeraszegge (of een kruising). De vorm van het tongetje (stomp/afgerond als een duimtop of spits als een gotisch raam) is dan het makkelijkste kenmerk om ze in het veld uit elkaar te houden. Als het er ergens tussenin zit is het waarschijnlijk een kruising.

Maar, ook de sterkte van het baksteenpatroon in het blad boven het tongetje en het al dan niet rafelen van de schede zijn goed bruikbare kenmerken..
groet, Willemien Troelstra

yvesv

Het heeft even geduurd, maar ik ben er nog een keer langs gelopen en heb de volgende foto:

Duidelijk gotisch, dus dan toch Moeraszegge als oorspronkelijk gedacht?

Ik ben ook nog even langs een andere verderop in de polder gelopen die ik als Oeverzegge had ingevoerd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/101366474
Oeverzegge - Carex riparia gezien op 2015-04-25 Warmond - Broek en Simontjespolder

Ook daar een extra foto gemaakt:

Dit is duidelijk duimvormig, dus dat zou ook duiden op de juiste naam bij deze waarneming.

Zijn deze foto's doorslaggevend, of moet ik nog verder zoeken???

Groet, Yves.