... Maar ik weet dat er in nl een privacyrecht is : je mag niet bewust mensen fotograferen zonder voorafgaande toestemming . ...
Dit is een misverstand!
Je mag op de openbare weg in principe gewoon foto's maken... sterker nog: zelfs publicatie mag, tenzij dit een "redelijk belang" van de geportretteerde schendt.
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.
<...>
Een afbeelding is een "portret" wanneer er een persoon herkenbaar op afgebeeld is. Meestal gaat het bij portretten om foto's, maar ook tekeningen en schilderijen en dergelijke kunnen portretten zijn. En niet alleen goed gelijkende afbeeldingen zijn portretten: ook een karikatuur is een portret.
bron: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/
Ik ga er vanuit dat op jouw foto's deze persoon niet herkenbaar te zien is (met uitzondering van die ene die je uit voorzorg nam), maar zelfs als dat het geval zou zijn heeft hij geen poot om op te staan, zelfs in veel gevallen niet als je die foto's zou willen publiceren.
Het lastige punt zit hem in dit "redelijk belang". Het feit dat iemand zich bevind op een plek die als homo-ontmoetingsplek bekend staat kan volgens mij geen reden zijn om publicatie tegen te houden, maar het begint wel op een hellend vlak te komen. Iemand die nog niet uit de kast is, een vrouw heeft, een religie heeft die het niet toestaat of wat dan ook, kan een redelijk belang hebben bij het niet bekend worden dat hij/zij zich op zo'n plek bevond.
Anderzijds is het feit dat hij/zij zich bevind op een plek die daarvoor gebruikt wordt natuurlijk geenszins een indicatie dat zijn/haar bedoelingen aldaar "raar" zouden zijn. (buiten beschouwing gelaten of het ontmoeten van andere homo's iets raars zou zijn... maar dat is een heel andere discussie).
Bedreiging daarentegen is wel een strafbaar feit, hoewel er natuurlijk een verschil is tussen "je bedreigd voelen" en daadwerkelijk juridisch gezien een bedreiging.
Overigens betwijfel ik of een mes de oplossing is voor zo'n probleem...