Vreemde spitsmuis

Gestart door tinekeh, mei 19, 2015, 12:11:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

tinekeh

Goeiemiddag allen,
Vanmorgen vond ik in de tuin een bonte spitsmuis. Ik heb er al heel wat voorbij zien komen als prooi van katten, maar een met dit bontjasje heb ik nooit eerder gezien. Kan iemand mij wijzer maken?
Groet,
Tineke

www.natuurfragmenten.nl

Vincent Martens

groeten, Vincent

tinekeh

Dankjewel Vincent,
Ik twijfelde daaraan omdat de huisspitsmuis een grijsbruine vacht heeft, en deze een zwart met bruine haardos had.
Ook klopte het biotoop niet: op Waarneming lees ik dat deze muis de bossen mijdt. Ik woon aan de bosrand.
Maar een opname met een macrolens maakt toch duidelijk dat de lange haren op de staart zitten.
Dus moet dit hem zijn.
Groet, Tineke

Douwe van der Ploeg

Voer je m ook in? Het is sowieso altijd handig om de waarneming eerst in te voeren (bijv. als spitsmuis onbekend) en dan de knop "Determineren via het forum" te gebruiken, dan komt bijv. ook locatie gelijk mee, wat nuttige informatie kan zijn.

In dit geval lijkt het beestje wat vochtig, wat de oorzaak kan zijn van de vrij donkere vacht. Daarnaast zit er bij huisspitsen nog wel enige variatie in de kleur.
Douwe van der Ploeg

tinekeh

Ik zal hem invoeren Douwe, en het voortaan doen zoals je adviseert. Ik dacht dat zo'n onduidelijk dood en verfrommeld beestje niet interessant was maar het is natuurlijk wel een waarneming. Ook droog is de spitsmuis bruin en zwart.
Groet, Tineke


Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: tinekeh op mei 19, 2015, 18:48:02 PMOok droog is de spitsmuis bruin en zwart.

Houdt er rekening mee dat je bij deze natte huisspitsmuis zowel de kleuren van de ondervacht als de bovenvacht ziet. Qua indruk komt jouw exemplaar heel normaal op mij over...
Met vriendelijke groet, Rob