Nomada conjungens?

Gestart door P. Kuijper, mei 18, 2015, 21:51:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Is dit gewoon een Europese Hoornaar? Hij was wat klein voor een Hoornaar en ik mis de gele banden op het achterlijf, alleen 2 gele stippen.

Wat is/was dit beestje trouwens eigenlijk aan het doen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/102385788
Hoornaar - Vespa crabro gezien op 2015-05-17 Grafhorst - Noorderwaard
Foto's:


Met vr. groet,
P. Kuijper

wilde

#1
Vrouw Nomada cf. conjungens in mooie slaaphouding: ze hangt aan haar kaken aan een grasspriet.
Een hoornaar is echt heel veel groter!
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

P. Kuijper

Dag Albert, wat een bijzondere slaaphouding. Ziet er niet comfortabel uit... Hij was inderdaad veel kleiner dan een Hoornaar, maar hij deed me er wel aan denken.
Ik kan 'Nomada cf. conjugens' niet vinden, bedoel je 'Nomada conjungens' (met een 'n' ertussen)?
Met vr. groet,
P. Kuijper

wilde

Ja, er moet nog een 'n' aan toegevoegd worden.
Het is geen soort die veel gezien wordt. Ze zien er erg kaal uit door de geringe beharing. Ze parasiteren op de fluitenkruidbij, maar die is ook niet zo talrijk.
Ik ben niet zeker van de soort, maar deze lijkt er het meest op. Je zou de doorns op de top van de achterscheen goed moeten kunnen zien voor meer zekerheid.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

P. Kuijper

Bedoel je deze doorns?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Citaat van: wilde op mei 19, 2015, 11:09:07 AM
Ja, er moet nog een 'n' aan toegevoegd worden.
Het is geen soort die veel gezien wordt. Ze zien er erg kaal uit door de geringe beharing. Ze parasiteren op de fluitenkruidbij, maar die is ook niet zo talrijk.
Ik ben niet zeker van de soort, maar deze lijkt er het meest op. Je zou de doorns op de top van de achterscheen goed moeten kunnen zien voor meer zekerheid.

De fluitenkruidbij heb ik vorig jaar op diezelfde plek gezien op 15 mei ;). Wat dat betreft zou het dus goed kunnen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P. Kuijper

Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 19, 2015, 11:23:37 AM
Citaat van: wilde op mei 19, 2015, 11:09:07 AM
Ja, er moet nog een 'n' aan toegevoegd worden.
Het is geen soort die veel gezien wordt. Ze zien er erg kaal uit door de geringe beharing. Ze parasiteren op de fluitenkruidbij, maar die is ook niet zo talrijk.
Ik ben niet zeker van de soort, maar deze lijkt er het meest op. Je zou de doorns op de top van de achterscheen goed moeten kunnen zien voor meer zekerheid.

De fluitenkruidbij heb ik vorig jaar op diezelfde plek gezien op 15 mei ;). Wat dat betreft zou het dus goed kunnen.
Dat maakt het plaatje mooi rond :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Binnenkort de soort daar ook maar eens op gaan zoeken!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

wilde

#8
Peter, het gaat niet om de 2 doorns aan de binnenzijde, maar om de kleinere doorns aan de buitenzijde, waarvan er 1 vrij lang is.
Die doorntjes zijn op normale foto's helaas nauwelijks te zien. Je moet er een sterke vergroting van kunnen maken en ook dan blijft het moeilijk. Ik probeer het wel met gevangen exemplaren, maar veel succes heeft dat niet opgeleverd. Het gaat vooral om de goede hoek.
Een voorbeeld is een andere vrouw Nomada, waarbij die doorntjes ook een determinatie kenmerk zijn. Het is N. alboguttata, zie onderstaand.
Ze zijn bij deze soort zwart, maar kunnen ook heel licht zijn bij andere soorten, zoals N. fulvicornis. Dan is door de overige beharing soms niet zo veel te zien van de doorntjes.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

P. Kuijper

Albert, duidelijk verhaal. Die doorns dat is nog een hele uitdaging om die zichtbaar te krijgen. Is het exemplaar op mijn foto's ondanks de niet zichtbare doorns toch met (enige) zekerheid te benoemen als Nomada conjungens?
Met vr. groet,
P. Kuijper

wilde

Nomada's worden hier niet snel goedgekeurd. Alleen gemakkelijke, zoals een man fucata of een vrouw ruficornis of lathburiana.
Voor mij is conjungens de meest voor de hand liggende naam, maar ja, ik kan er geen zekere van maken.

Punten die soren voor de soort:
Antennelid 3 is duidelijk korter dan 4.
Zwarte tergietachterranden.
Gele vlekken op T 2 en 3.
Weinig beharing, ook bijna kale zijkant thorax.

Een twijfelpunt zijn de lengtestrepen op de bovenkant thorax. Die moeten smal zijn en lijken hier vrij breed.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

P. Kuijper

Dag Albert, voor mij vrij technisch, maar ik zet dit bij de waarneming.
Hartelijk dank voor je reacties.

Groet,
Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

JohanvantBosch

Nog even op onzeker zetten, lijkt me

Henri van Dodeweerd

Vandaag ben ik nog even in het gebied geweest. Ik heb deze (waarschijnlijk) zelfde bij er wel zien vliegen. Helaas was hij snel weer verdwenen (voordat ik de camera te pakken had).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P. Kuijper

Ik had nog het geluk m in een slaaphouding te treffen, het lijkt me de enige manier om kans te hebben de bewuste doorntjes herkenbaar op de foto te zetten.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Ja, of hem proberen te vangen. Misschien een keer een poging wagen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd