Hoofdmenu

Sporen

Gestart door vgustings, augustus 02, 2007, 11:21:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

vgustings

Dieren sporen blijven interessant, maar wel erg lastig. Bij een poeleninspectie (nabij Valkenburg (lb)) kwam ik de volgende sporen tegen. Kan iemand de bijbehorende dieren bevestigen?

Foto 1:  (grote) kat of vos (4,5 bij 4cm). Boven de rechterteen is op de foto weliswaar een nagelafdruk te zien, maar bij het spoor is me dit niet als zodanig opgevallen. Bij de andere tenen was geen nagelafdruk te zien. Het voetkussen lijkt volgens mij meer op een (grote) kat dan op een vos.

Foto 2: Ree

Foto 3: Dikke, stugge, sterke haren van 25cm lang en hingen op 75cm hoogte. Op de foto zijn ze vooral gelig, dit komt door de avondzon. Ze waren wit/grijs.
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

vgustings

Foto 2
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

vgustings

Foto 3
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Peter1990

#3
Foto 1 is geen vos in iedergeval, ik denk eerlijk gezecht een hond omdat het voor een kat wat groot is.

Foto 2 is een wild zwijn als ik het goed heb.

Foto 3 zijn waarschijnlijk ook zwijnenharen, deze zijn zeer stug.

Jeroen Nagtegaal

CiteerFoto 1 is geen vos in iedergeval, ik denk eerlijk gezecht een hond omdat het voor een kat wat groot is.

Foto 2 is een wild zwijn als ik het goed heb.

Foto 3 zijn waarschijnlijk ook zwijnenharen, deze zijn zeer stug.
Met 1 en 2 ben ik het eens, Maarw aar was het? en loop er in het gebied iets van paarden? Want de haren zijn denk ik namelijk van een paard, de manen
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vgustings

Foto 1 toch een hond?

Foto 2. Wild zwijn kan natuurlijk, maar zelf dacht ik dat wilde zwijnen meerdere sporen zouden achterlaten. Buiten dit spoor was er namelijk maar 1 andere te vinden (zie foto). Ik dacht zelf aan ree, waarbij de bijhoeven te zien zijn in de modder. Staan bij Wild zwijnen de bijvoeten namelijk niet meer naar buiten?

Foto 3. Paarden hebben er nooit gelopen. Kan het niet van een koeienstaart zijn?
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

1 is zeker hond, 2 is zeker zwijn, en 3 is dan koe, of ander vee,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vgustings

Thx, hopelijk heb ik het de volgende keer wel goed.  
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

mlahaye

Ik ga mee in/met de determinaties van Jeroen!

groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

grutto

Foto 3 kan toch ook wel van een big zijn die net zn pyamaatje uit heeft. Dit hebben ook deze kleur en haarlengte op de rug.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

CiteerFoto 3 kan toch ook wel van een big zijn die net zn pyamaatje uit heeft. Dit hebben ook deze kleur en haarlengte op de rug.

Groet,

Grutto
Een varken is wel een stuk kleiner,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

kleiner? ik dacht dat een fok-beer een stukkie groter is dan een zwijn? of bedoel je de haarlengte?

Jeroen Nagtegaal

Ik schat dat de draad op een meter hangt, en een varken/zwijn haalf het zo  hoog zeker niet. bovendien is het haar heel anders,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Een beter argument is dat het minimaal de derde draad vanaf de grond is. Haren van een big zullen vooral aan de onderste draad blijven hangen en is er al aan een pony gedacht?

Maurice

vgustings

Ja aan een pony is al gedacht, maar die hebben er nooit gelopen. Wat is er mis met een doodgewone koe?
 
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

mlahaye

Helemaal niks en zeer waarschijnlijk is een koe het meest voor de hand liggend.

Groet,
Maurice

vgustings

Toch zit dat wild zwijn me niet zo lekker. Hoezo kan het geen reeafdruk zijn met bijhoeven. Die bijhoeven verschijnen toch bij een diepe prent? Ik heb nog een foto ervan gevonden.

Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

De tenen wijzen naar buiten, en bij hoeven kunnen idd beide hebben maar komen veel vaker voor bij zwijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

De sporen duiden toch echt op wild zwijn. Interpretatie van Jeroen is correct en zwijnen bij Valkenburg is goed mogelijk. Dus..... (en anders kan je de waarneming altijd met een ? invoeren).

Vr. groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren  

grutto

#19
De bijhoeven zijn bij ree en varken heel normaal.

Discussie over koe of ree/varken is bijzonder want deze afmetingen liggen natuurlijk er ver uit elkaar.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

mlahaye

Ha ha! Bijna goed, de discussie ging over haren èn sporen. De sporen zijn behoorlijk groot, kijk maar eens naar het blaadje rechtsboven. Een ree is daarmee uit te sluiten: ergo sporen zijn van wild zwijn. De haren zijn, naar mijn mening, van koeien.

Groet,
Maurice La Haye