Big Day resultaten?

Gestart door Piet van der Werf, mei 15, 2015, 12:44:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet van der Werf

Beste mensen,

Gisteren op pad geweest met een lid van de VW Arnhem i.k.v. Big Day. Om 0 uur begonnen en rond 20:00 gestopt. We hadden 82 soorten geteld.

Nu ben ik op zoek maar ik kan nergens resultaten mbt Big Day vinden, bij Arnhem noch Amsterdam of of de site van Sovon. Kijk ik met m'n neus? Ik ben benieuwd naar de resultaten van 2015.

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

augustvansteensel

Ik heb meegedaan met de Big Day van de Vogelwerkgroep Amsterdam, wij hadden 119 soorten.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Piet van der Werf

119!! Toemaar, fantastisch! Heb je een lijst? Ik zal die van ons hieronder posten..

Piet van der Werf

Big Day Arnhem en omstreken.
Om precies 12 uur 's nachts arriveerde teamgenoot Piet van der Werf op Station Arnhem.
Klaar voor de Big Day. In 24 uur zoveel mogelijk vogelsoorten waarnemen in het werkgebied van Vogelwerkgroep Arnhem en Omstreken.
Vanaf het moment dat we het station verlieten kon de teller gaan lopen!
Vol vertrouwen op een goeie score (de lat lag op 140) zijn we eerst wat gaan eten bij mij thuis met flink wat koffie. Allebei hadden we de laatste tijd te weinig geslapen.
Al geeuwend bespraken we het plan van aanpak.
Voor de nacht was het nog niet duidelijk. We zien wel als we maar voor de schemering bij de Jezuïetenwaai zijn. Daarna Berghoofdseweg, Rijnstrangen, Oude Rijn Gelderse Waard.
Dan richting Azewijnse Broek, Netterden en in de middag terug naar de Veluwe, Deelerwoud en dan zien wat we nog nodig hebben. Een mooie toer want in een heleboel gebieden zijn
we nog nooit geweest.
Met de auto naar de Arnhemsestraatweg gereden en daar op verschillende plaatsen bosuilen gehoord. Voor meer uilen de Havikerwaard ingereden. Geen uil maar wel heel mooi Sprinkhaanzanger.
Ons gedrag bleef niet onopgemerkt na een half uurtje in de Havikerwaard werden we door politie aan de kant gezet. We vertelden de agenten mee te doen aan de 'Big Day'. Blijkbaar een goede reden om me even te laten blazen. En of ze ook even in de kofferbak mochten kijken.
Ongemerkt was het al tegen vieren.
Door naar de Jezuïtenwaai. Nog nooit geweest dus helemaal niet bekend met waar je moet zijn. Een paar keer in het donker bij boeren het erf opgereden. Toen maar in de schemering naar de
Berghoofdseweg gereden. De Roerdomp is niet te missen, die had er zin in. Hier veel soorten kunnen toevoegen waaronder kleine Karekiet maar ook Spotvogel, Tuinfluiter, Dodaars en meer.
Ons volgende doel was de Kleine Gelderse Waard. Onderweg door Pannerden bijvoorbeeld Huismus, in de drie dorpen polder Kleine plevier en voor Aerdt een Braamsluiper met als uitsmijter
een Steenuil in de dakrand van een huis midden in het dorp.
Aan de Oud Zevenaarse dijk/oude Rijnstrang, ongeveer half 9, een Lepelaar, Oeverloper, Bosrietzanger, Visdief en heel mooi zwarte Stern.
Tijd voor een snack in Ulft! Onderweg er naartoe Roeken gezien. In Ulft en.... lekke band! Linksvoor. Reserveband ook leeg. Kortom anderhalf uur wachten (Heggenmus, Gaai). Reserve band opgepompt door de Anwb, frietje eten en 2 en een half uur later weer op pad naar Azewijnse broek. Hier onder andere Sperwer en
Putters om vervolgens even toe te geven aan wat slaaptekort.
Soort van fris naar Deelerwoud voor meer bosvogels e.d. Bonte Vliegenvanger, Zwarte Specht, Appelvink o.a..en fraai een Boomvalk laag over het Grote Veld. Onderweg naar huis,
19.00 uur, pikten we nog even een Raaf mee.
Nee de 140 soorten hebben we in de verste verte niet gehaald, laat staan 100, maar we hebben een hele gave dag gehad. Leuke waarnemingen gedaan en nieuwe gebieden verkend. Volgende keer op 100 inzetten en dan verschrikkelijk doorschieten!
Karel van der Eijk

82 waarnemingen op soort:
Dodaars
Fuut
Aalscholver
Blauwe Reiger
Roerdomp
Lepelaar
Knobbelzwaan
Grauwe gans
Bergeend
Nijlgans
Wilde eend
Krakeend
Tafeleend
Kuifeend
Buizerd
Sperwer
Torenvalk
Boomvalk
Fazant
Waterhoen
Meerkoet
Scholekster
Kleine plevier
Kievit
Oeverloper
Kleine mantelmeeuw
Visdief
Zwarte stern
Houtduif
Turkse tortel
Koekoek
Bosuil
Steenuil
Gierzwaluw
Zwarte specht
Groene specht
Grote bonte specht
Boomleeuwerik
Veldleeuwerik
Boerenzwaluw
Huiszwaluw
Boompieper
Witte kwikstaart
Gele kwikstaart
Winterkoning
Roodborst
Heggenmus
Gekraagde roodstaart
Tapuit
Roodborsttapuit
zanglijster
Grote lijster
tuinfluiter
Merel
Zwartkop
Braamsluiper
Grasmus
Sprinkhaanzanger
Kleine karekiet
Bosrietzanger
spotvogel
fitis
tjiftjaf
Bonte vliegenvanger
Koolmees
Kuifmees
Boomklever
Boomkruiper
Ekster
Gaai
Kauw
Roek
Zwarte kraai
Raaf
Spreeuw
Huismus
vink
kneu
Putter
Groenling
Appelvink
Geelgors
Een uitgebreide lijst met met plaats van waarneming en of volgorde van waarneming met tijden willen we op verzoek graag toesturen.

augustvansteensel

Hier is onze soortenlijst. Krenten in de pap waren zeearend, paartjes geoorde futen en gekraagde roodstaarten, middelste zaagbek en boompieper. De laatste soorten zijn schaarse dingen in de regio. Ook fijn was dat we alle uilen hadden.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Piet van der Werf

Mooie resultaten zeg, complimenten! Ik vond de zwarte stern het spectaculairst om te zien, voor mij een nieuwe soort. Ook sprinkhaanzanger in de nacht horen zingen was erg mooi. In Aerdt ontdekte ik een steenuil, en die liet zich mooi op de foto zetten.

Bart van Hoogstraten

Bij VWG Nijmegen e.o. delen twee teams de eerste plaats met 135 soorten.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

marijn

#8
Nog een paar resultaten van doorgewinterde teams die ik op Facebook voorbij heb zien komen:

Zuid-Holland: 160 (8 mei, 24h, auto)
Noord-Veluwe: 131 (10 mei, 12h, fiets)
Gooi e.o.: 139 (10 mei, 19h, fiets)
[edit:] NL: 185! (16 mei, 24h, auto)
Marijn Prins

Piet van der Werf

Toemaar, dat zijn aantallen!!

Maar blijft de vraag: Waarom staan de resultaten niet ergens in één overzicht? Bijvoorbeeld op trektellen, waarneming.nl of de site van Sovon? Vroege vogels voor mijn part..? Dat zou toch leuk zijn?

JohanvantBosch

Citaat van: Piet van der Werf op mei 18, 2015, 22:15:01 PM
Toemaar, dat zijn aantallen!!

Maar blijft de vraag: Waarom staan de resultaten niet ergens in één overzicht? Bijvoorbeeld op trektellen, waarneming.nl of de site van Sovon? Vroege vogels voor mijn part..? Dat zou toch leuk zijn?

Deze resultaten hebben natuurlijk niets met trektellen te maken en ook niets met het in kaart brengen van het voorkomen van vogels. Volgens mij wordt er wel iets voorbereid voor de db site.

Volgens mij betrof de 185 van 'toh' een landelijke big day. Maar ik ben niet zeker.

marijn

Citaat van: JohanvantBosch op mei 19, 2015, 08:06:11 AM
Volgens mij betrof de 185 van 'toh' een landelijke big day. Maar ik ben niet zeker.
Ah, inderdaad, volgens mij heb je gelijk Johan! :duim: Ik pas mijn post even aan..
Marijn Prins

Yeronimo

Citaat van: JohanvantBosch op mei 19, 2015, 08:06:11 AM
Citaat van: Piet van der Werf op mei 18, 2015, 22:15:01 PM
Toemaar, dat zijn aantallen!!

Maar blijft de vraag: Waarom staan de resultaten niet ergens in één overzicht? Bijvoorbeeld op trektellen, waarneming.nl of de site van Sovon? Vroege vogels voor mijn part..? Dat zou toch leuk zijn?

Volgens mij betrof de 185 van 'toh' een landelijke big day. Maar ik ben niet zeker.

Klopt inderdaad, gehaald samen met Folkert Jan Hoogstra, Willem Bosma en Theo van Veenendaal.
Het landelijke big day record staat op 187 uit 2003 (http://www.dutchbirdalerts.nl/list-detail.action?id=2106&page=5)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

VictorE

Zelfde dag als de TOH big day in Flevoland een Big Day gedaan met de auto, 135 soorten waar het record op 150 staat. Weer zat wel nogal tegen waardoor er zure missers waren (Slechtvalk/Roerdomp), maar aan het einde van de middag toen het opklaarde ook leuke soorten zoals Cetti's Zanger en Grauwe Klauwier! Oja en wij tellen exoten niet mee in Flevoland, daar hadden we er nog twee van.

Yeronimo

Ik neem aan dat geen enkel team exoten meetelt in het totaalaantal?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

VictorE

Geen idee, ze tellen bij ons alleen mee als er een gelijkspel is met het andere team.

augustvansteensel

Citaat van: VictorE op mei 19, 2015, 15:25:55 PM
Geen idee, ze tellen bij ons alleen mee als er een gelijkspel is met het andere team.

Hier in Amsterdam ook.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!