Graafwesp?

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 06, 2015, 19:04:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Deze wesp heb ik vorig jaar op 24-8 verzameld in de Laurabossen op een grote heidevlakte.
Het lijkt me toch een graafwesp maar bij de tabel voor de genera kom ik uit op Dolichurus wat me niet lijkt te kloppen.
Mogelijk moet ik dus toch ergens anders zoeken?
Lengte is ruim 10 mm.


wilde

Interessant beestje. De cubitaalcellen lijken het meest op Mimesa (en niet op Dolichurus).
Ik ken echter geen Mimesa soort met deze achterlijfkleuren. Is het een man of een vrouw?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arno van Stipdonk

Ik ben de fout in gegaan bij de eerste teruglopende ader, die komt wel nog net uit in de eerste cubitaalcel.
Mimesa heeft een gesteeld achterlijf wat deze volgens mij niet heeft.

Dan kom ik uit op Mellinus. Er is een pydidium op het laatste tergiet aanwezig dus een vrouwtje.
De bruine kleur is inderdaad nogal opvallend.

Arno van Stipdonk

Mmm, ik denk dat het gewoon een heel uitgekleurde M. arvensis is....

Stijn Schreven

dat denk ik ook Arno. Het is wel een heel afwijkende kleur, misschien een effect van de verzamelmethode? Heb je deze ingevroren of met ethylacetaat gedood? Ik heb zelf wel eens wespen van Vespula en Dolichovespula ingevroren en dan wordt de gele kleur ook donkerder. Was deze wesp nog felgeel gekleurd toen die leefde?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Arno van Stipdonk

Al mijn verzamelde insecten dood ik met ethylacetaat dus ook deze. Ik heb dit in ieder geval nog niet eerder meegemaakt, andere exemplaren zijn gewoon geel.
De originele kleur? Tja...als ik dat nou wist...  :) . Ik weet het echt niet meer.