wat heb ik gezien?

Gestart door tiempie, mei 14, 2015, 11:40:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

tiempie

Kan iemand mij helpen, ik heb 3 overvliegende vogels gezien, helaas kon ik geen foto maken.
De vogels waren groot en grijs van kleur, ze vlogen met een lange uitgestrekte nek en lange poten, kunnen dat kraanvogels zijn of toch iets anders, heeft iemand hier ideeën of suggesties over, ben zeer benieuwd.
De locatie waar naar gevraagd word  was ter hoogte van hardegarijp  tussen leeuwarden en buitenpost, daar is en klein vogellgebied, weet daar niet de naam van, gebied met een meeuwenkolonie heel veel soorten eenden, liepen ook 2 ooievaars dus misschien heb ik dat wel gezien dat misschien door het zonlicht grijs leek.
Bauke Tymstra

jeroenroelofsen

Het kan helpen om ook een locatie te vermelden. Kraanvogel zou een optie kunnen zijn.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

mgieskens

Als we binnen die categorie blijven zijn er niet veel opties. Reigersoorten hebben ingetrokken nekken.
Ooievaars hebben wel een gestrekte nek, maar zijn niet grijs. Blijft de vraag of de kleurwaarneming goed is als je tegen het licht inkijkt.
De Kraanvogeltrek is zo'n beetje wel voorbij. Dus dan is de vraag waar is de waarneming gedaan en is het dan aannemelijk dat het Kraanvogels kunnen zijn geweest?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op mei 14, 2015, 11:52:12 AMReigersoorten hebben ingetrokken nekken.

Blauwe reiger vliegt wel degelijk af en toe een stuk met uitgestoken nek...
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

Ook interessant om te weten of ze in formatie vlogen of in los verband?
Edwin Schuller

mgieskens

Citaat van: Rob Koelman op mei 14, 2015, 14:00:04 PM
Citaat van: mgieskens op mei 14, 2015, 11:52:12 AMReigersoorten hebben ingetrokken nekken.

Blauwe reiger vliegt wel degelijk af en toe een stuk met uitgestoken nek...
Af en toe een stukje is nog wat anders dan 3 vogels tegelijkertijd de hele tijd.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op mei 14, 2015, 11:52:12 AMReigersoorten hebben ingetrokken nekken.

Citaat van: Rob Koelman op mei 14, 2015, 14:00:04 PMBlauwe reiger vliegt wel degelijk af en toe een stuk met uitgestoken nek...

Citaat van: mgieskens op mei 14, 2015, 15:12:08 PMAf en toe een stukje is nog wat anders dan 3 vogels tegelijkertijd de hele tijd.

Zo staat het niet weergegeven...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: tiempie op mei 14, 2015, 11:40:07 AM
ze vlogen met een lange uitgestrekte nek en lange poten

Dat is toch meervoud
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: tiempie op mei 14, 2015, 11:40:07 AMze vlogen met een lange uitgestrekte nek en lange poten

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 14, 2015, 17:06:45 PMDat is toch meervoud

Het gaat om de automatische aanname dat de dieren 'de hele tijd' met gestrekte nek zouden vliegen. Daar wordt in het eerste bericht niet specifiek iets over vermeld. Kan inderdaad zo zijn, kan ook kortdurend zijn geweest...
Met vriendelijke groet, Rob

mgieskens

Citaat van: tiempie op mei 14, 2015, 11:40:07 AM
... liepen ook 2 ooievaars dus misschien heb ik dat wel gezien dat misschien door het zonlicht grijs leek.
Ooievaar of Kraanvogel. Oppervlakkig en op afstand lijken ze in vlucht wel een beetje op elkaar.
De locatie is niet erg waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk voor Kraanvogels.
Hier kun je wat vliegbeelden vinden van ooievaars en kraanvogels.
Maar dan moet je wel nog goed voor de geest kunnen halen wat je precies hebt gezien en die details worden al gauw vertroebeld door wishful thinking.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

tiempie

Door middel van de vliegbeelden via mgieskens is het mij nog steeds niet 100% duidelijk van wat ik gezien heb, het zou beide kunnen toch denk ik eerder aan een kraanvogel dan een ooievaar.
Ik weet inmiddels wel hoe dat gebied waarschijnlijk heet,  mijn collega die daar vlak bij woont zegt dat het gebied de grote wielen heet.

Vr gr Bauke Tymstra
Bauke Tymstra

BramtK

En waarom denk je eerder aan de een dan aan de ander?
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

De Groote Wielen zijn in elk geval een bekende plek voor Ooievaar. Maar hier gaan we niet meer uitkomen natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mgieskens

Er weer heen gaan en hopen dat je geluk hebt.
Heb je geluk, dan zie je weer Kraanvogels en kun je hopelijk een paar foto's maken om het te bewijzen.
Heb je pech, dan zie je alleen Ooievaars en dan weet je nog niks, want dan kunnen het nog steeds de eerste keer wel Kraanvogels zijn geweest.

Of je laat het voor wat het is, maar dan weet je in ieder geval voor een volgende keer waar je op moet letten.
En dan nog houd je (net als iedereen hier) gevallen waarvan je nooit met zekerheid zult weten wat het was wat je hebt gezien.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft