"Blokkers" alleen voor vogels?

Gestart door Taka, mei 14, 2015, 09:50:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Ik zag pas het linkje "blokkers" en heb even gezocht waar dat voor was (bij mij zag ik namelijk verder een leeg lijstje). Het gaat dus om een lijstje van soorten dat door weinig andere waarnemers is gezien.

Klopt het dat het nu alleen om vogels gaat?
(Sybe)

HPM

In de wieheefthetlangstelijstje-competitie onder sommige vogelaars is een blokker een soort die iemand heeft kunnen scoren en anderen niet snel ook aan hun lijst zullen kunnen toevoegen. Zo'n blokker kan iemand dus een voorsprong bezorgen die niet of moeilijk ingehaald kan worden. Het gaat dus niet zomaar om een soort die jij hebt en anderen niet.
Het staat je vrij om het begrip ook in andere soortgroepen te gebruiken, maar dan moet er natuurlijke wel sprake zijn van een competitie.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op mei 14, 2015, 11:14:08 AM
Werkt ook met andere soortgroepen http://waarneming.nl/user/blockers/9003?sg=4

Je kan dat toch nooit zo bepalen? Je moet weten wat de kans is om zo'n soort ook waar te nemen.
Herman van der Meer

grunsven

Het zijn soorten die door jou ingevoerd zijn maar door maar weinig andere waarnemers.
Dat zit natuurlijk gewoon allemaal in de database.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: grunsven op mei 14, 2015, 11:56:57 AM

Het zijn soorten die door jou ingevoerd zijn maar door maar weinig andere waarnemers.
Dat zit natuurlijk gewoon allemaal in de database.

Maar als er een goede kans is om zo'n soort ook te zien is het geen blokker.
Herman van der Meer

Taka

Dank je wel voor de uitleg Hisko. Het is me grotendeels duidelijk.

Citaat van: HPM op mei 14, 2015, 12:03:43 PM
Maar als er een goede kans is om zo'n soort ook te zien is het geen blokker.

Ik krijg de indruk dat het niet zo zeer gaat om de kans dat een soort wordt gezien, maar ook om de kans dat zo'n waarneming wordt gemeld. Maar misscihien is ook een voorwaarde dat de soort op "zeer zeldzaam" staat?
(Sybe)

HPM

Citaat van: Taka op mei 15, 2015, 10:20:23 AM
Dank je wel voor de uitleg Hisko. Het is me grotendeels duidelijk.

Citaat van: HPM op mei 14, 2015, 12:03:43 PM
Maar als er een goede kans is om zo'n soort ook te zien is het geen blokker.

Ik krijg de indruk dat het niet zo zeer gaat om de kans dat een soort wordt gezien, maar ook om de kans dat zo'n waarneming wordt gemeld. Maar misscihien is ook een voorwaarde dat de soort op "zeer zeldzaam" staat?

Het is geen voorwaarde maar als een soort niet zeer zeldzaam is kan het moeilijk een blokker zijn.
Herman van der Meer

Taka

Citaat van: HPM op mei 15, 2015, 10:31:22 AM
Citaat van: Taka op mei 15, 2015, 10:20:23 AM
Dank je wel voor de uitleg Hisko. Het is me grotendeels duidelijk.

Citaat van: HPM op mei 14, 2015, 12:03:43 PM
Maar als er een goede kans is om zo'n soort ook te zien is het geen blokker.

Ik krijg de indruk dat het niet zo zeer gaat om de kans dat een soort wordt gezien, maar ook om de kans dat zo'n waarneming wordt gemeld. Maar misscihien is ook een voorwaarde dat de soort op "zeer zeldzaam" staat?

Het is geen voorwaarde maar als een soort niet zeer zeldzaam is kan het moeilijk een blokker zijn.

Een soort kan 'obscuur' zijn. Er zijn niet veel mensen die de Kwelderspringer hebben gemeld. In elk geval aanzienlijk minder dan sommige bekende zeldzaamheden. Zou de Kwelderspringer dan een 'blokker' kunnen zijn?
(Sybe)

HPM

Citaat van: Taka op mei 15, 2015, 14:59:52 PM
Citaat van: HPM op mei 15, 2015, 10:31:22 AM
Citaat van: Taka op mei 15, 2015, 10:20:23 AM
Dank je wel voor de uitleg Hisko. Het is me grotendeels duidelijk.

Citaat van: HPM op mei 14, 2015, 12:03:43 PM
Maar als er een goede kans is om zo'n soort ook te zien is het geen blokker.

Ik krijg de indruk dat het niet zo zeer gaat om de kans dat een soort wordt gezien, maar ook om de kans dat zo'n waarneming wordt gemeld. Maar misscihien is ook een voorwaarde dat de soort op "zeer zeldzaam" staat?

Het is geen voorwaarde maar als een soort niet zeer zeldzaam is kan het moeilijk een blokker zijn.

Een soort kan 'obscuur' zijn. Er zijn niet veel mensen die de Kwelderspringer hebben gemeld. In elk geval aanzienlijk minder dan sommige bekende zeldzaamheden. Zou de Kwelderspringer dan een 'blokker' kunnen zijn?

Nee, want iedereen heeft dezelfde kans om hem tegen te komen.  Bij bijvoorbeeld zeldzame overvliegende vogels, of soorten die in een niet voor iedereen toegankelijk terrein zijn waargenomen is dat niet zo.
Herman van der Meer

Taka

Citaat van: HPM op mei 15, 2015, 15:15:42 PM
Citaat van: Taka op mei 15, 2015, 14:59:52 PM
Citaat van: HPM op mei 15, 2015, 10:31:22 AM
Citaat van: Taka op mei 15, 2015, 10:20:23 AM
Dank je wel voor de uitleg Hisko. Het is me grotendeels duidelijk.

Citaat van: HPM op mei 14, 2015, 12:03:43 PM
Maar als er een goede kans is om zo'n soort ook te zien is het geen blokker.

Ik krijg de indruk dat het niet zo zeer gaat om de kans dat een soort wordt gezien, maar ook om de kans dat zo'n waarneming wordt gemeld. Maar misscihien is ook een voorwaarde dat de soort op "zeer zeldzaam" staat?

Het is geen voorwaarde maar als een soort niet zeer zeldzaam is kan het moeilijk een blokker zijn.

Een soort kan 'obscuur' zijn. Er zijn niet veel mensen die de Kwelderspringer hebben gemeld. In elk geval aanzienlijk minder dan sommige bekende zeldzaamheden. Zou de Kwelderspringer dan een 'blokker' kunnen zijn?

Nee, want iedereen heeft dezelfde kans om hem tegen te komen.  Bij bijvoorbeeld zeldzame overvliegende vogels, of soorten die in een niet voor iedereen toegankelijk terrein zijn waargenomen is dat niet zo.

We hebben het over iets anders denk ik. Ik kijk naar wat de wiskundige formule (in dit geval code) voor een blokker is, en jij hebt het over een 'menselijke' definitie die los staat van een formule.

Daarom verwacht ik de status "zeer zeldzaam" in de formule, omdat er soorten zijn die weinig worden gemeld en toch algemeen zijn. Anderzijds is het wel aardig om ook deze soorten als 'blokker' aan te merken. Want van veel soorten is niet duidelijk hoe zeldzaam zijn. Als mensen dan toch wedstrijdje willen doen hiero, dan kunnen ze lekker scoren met obscure soorten en stiekem worden obscure soorten dan toch een beetje in kaart gebracht :)
(Sybe)

HPM

Een blokker veroorzaakt gewoon een voorsprong die niet of zeer moeilijk is in te halen. Ingewikkelder is het niet.

Herman van der Meer

hiskodevries

Wat herman in zijn laatste post meldt is de essentie. De lijst bevat alleen zeer zeldzame soorten op volgorde van "door het minst aantal mensen gezien, maar wel door de geselecteerde waarnemer"
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Ik vind dat de obscure soorten zeker in deze lijst thuishoren! Om de redenen die Taka aangeeft. Wat is de reden dat men dit niet wil, Hisko en Herman?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Daan, waar beweer ik dat ?
het gaat puur om (zeer)zeldzame soorten die door weinig andere mensen zijn gezien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Daandrukker op juni 08, 2015, 14:05:26 PM

Ik vind dat de obscure soorten zeker in deze lijst thuishoren! Om de redenen die Taka aangeeft. Wat is de reden dat men dit niet wil, Hisko en Herman?

Kan je even uitleggen wat je met "obscure soorten" bedoelt?
Als je daarmee zeldzaamheden bedoelt dan wordt er niets weggelaten.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op juni 08, 2015, 16:52:25 PM
Citaat van: Daandrukker op juni 08, 2015, 14:05:26 PM

Ik vind dat de obscure soorten zeker in deze lijst thuishoren! Om de redenen die Taka aangeeft. Wat is de reden dat men dit niet wil, Hisko en Herman?

Kan je even uitleggen wat je met "obscure soorten" bedoelt?
Als je daarmee zeldzaamheden bedoelt dan wordt er niets weggelaten.

Allicht bedoelt hij standaard verborgen soorten?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Daandrukker

Ik bedoel met obscure soorten de soorten die moeilijk te herkennen of vinden zijn, zoals hier al eerder is uitgelegd in dit topic. Mijn idee is dat er in de lijst met blokkers niet alleen de zeer zeldzame soorten thuishoren, maar juist alle zeldzaamheidsklassen. Voor vogels is dat verder niet zo belangrijk, maar juist voor andere soortgroepen is het wel leuk. Dit met de volgende redenen:

1. in andere soortgroepen is vaak niet duidelijk hoe zeldzaam een soort is en staat het al helemaal niet vaak aangegeven
2. het is juist "cool" als je een moeilijk te herkennen soort op naam hebt gebracht waarbij andere gebruikers dat (nog) niet hebben gedaan. Het voorbeeld van een kwelderspringer werd al eerder aangehaald.
3. ik zie geen reden waarom juist alleen de categorie "zeer zeldzaam" in deze blokkers komt te staan. Bij vogels zullen er geen gekke dingen opeens bijkomen in de blokkerlijst en voor de andere soortgroepen is get alleen maar een leuke toevoeging.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is, zo niet, vraag maar :P


Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Citeergeen reden waarom juist alleen de categorie "zeer zeldzaam" in deze blokkers komt te staan
dat beperkt de benodigde rekenkracht behoorlijk omdat daar maar een beperkt aantal soorten onder vallen, maar ik snap je punt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Maar "moeilijk te herkennen soort" valt niet te definieren. Talloze mensen hebben grote moeite met het herkennen van zeer algemene soorten. Dit forum staat er vol mee.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, dat valt wel te definieren.
wat algemenere soorten die door vrijwel niemand op naam gebracht worden. bij een groot aantal insecten kom je vaak niet verder dan de genus naam tenzij je met een microscoop /vergrootglas gaat werken. Als je dan wel op een soortnaam komt ben je spekkoper.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Haha dank je voor je reactie. Herman, je hoeft niets te definiëren, omdat in dat geval alle soorten in aanmerking komen om een blokker te worden. Ik snap dat het te veel rekenkracht kan gaan kosten, in dat geval is het misschien de moeite niet waard.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Daan, ik heb wat getweakt met blockers zodat ook 'gewone' soorten meedoen bij soortgroepen <> vogels
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Gaaf Hisko! Ik vind het een heel mooie toevoeging aan deze toepassing. Bedankt!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten