Zomervraagje: zijn er mannelijk en vrouwelijke paddenstoelen

Gestart door Melchior van Tweel, mei 13, 2015, 10:42:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien wel eens is opgevallen is het in waarneming.nl mogelijk om bij een waarneming aan te geven of het om een mannetje of een vrouwtje gaat. Bij paddenstoelen is dat natuurlijk niet zo zinvol, maar soms wel grappig. Ik moest laatst weer een denken aan een waarneming van een Grote stinkzwam die als mannelijk aangegeven stond.  Natuurlijk heb ik deze (met een grote glimlach) goedgekeurd. Toen vroeg ik me af of er nog meer paddenstoelen zijn die (door hun naam of kenmerken) als mannelijk of vrouwelijk aangemerkt zouden kunnen worden. Hieronder alvast een een eerste lijst:

Mannelijk: Grote, Kleine en Duinstinkzwam, Witte satijnvezelkop (geur), Ridderzwammen (zijn er wel vrouwelijke ridders?), Baardige melkzwam

Vrouwelijk:  Spleetlipjes (discussie in de NMV!), Tepelaardster (-parasolzwam, -kogeltjes), Vlokkige stuifzwam (wet.naam), Peervormige stuifzwam, Moederkoren

En wat dan te doen met de Gesluierde dame? Is dat dan een travestiet?

Weten jullie nog andere grappige voorbeelden?

Ik realiseer me dat deze discussie snel plat, vulgair of sekstisch kan worden. Zullen we dat proberen te voorkomen? Laten we het vooral grappig houden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rob Koelman

Grijze slanke amaniet - vanwege de wetenschappelijke naam...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#2
- gewone vrouwenmantelroest
- vrouwenmantelmeeldauw
- koninginnenkruidkelkje
- koninginnenkruidmollisia
- koninginnenkruidvulkaantje

Eigenlijk zijn het de planten waarop de schimmels groeien (vrouwenmantel en koninginnenkruid) die een vrouwelijke naam hebben en niet de schimmels zelf, maar ja...
Met vriendelijke groet, Rob

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Wat te denken van een adonismycena die eigenlijk een pantoffelmycena is en verliefd wordt op een plooirokmycena die als hij haar eindelijk durft aan te spreken verandert in een blozende mycena?

Groet,
Tjerk

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

tjerk

Dank je, Riet. Je kunt op veel manieren plezier aan paddenstoelen beleven.

Zou een duivelsei het gevolg zijn van een relatie tussen een satansboleet en een gewone heksenboleet?

Groet,
Tjerk

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

loest

Groet, Loes

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Beetje 'plat', maar toch maar even noemen:

- eikelbekertje
- eikeldoppoliepzwammetje
- eikeldopzwam
- eikelkleurige gordijnzwam
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

antonw

Geschoren piekhaartonnetje. Dik mannetje/vrouwtje die helemaal glad geschoren is.
Maar die zijn zeldzaam en misschien dwalen we dan te veel af.
vriendelijke groet, anton wielink

e.moors

Vrouwelijk: wimperzwammen, gewimperde aardster, lakzwammen
Mannelijk: kaalkopjes, dodemansvingers(wel een wat officieuze verouderde naam)
mvg. Eric

wimperzwam

Tja, mannen hebben geen wimpers, dus wimperzwammen typisch vrouwelijk. Zo ken ik er nog wel een paar.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.