Hoofdmenu

Dikzakjes

Gestart door tinekeh, mei 15, 2015, 13:16:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

tinekeh

Goeiendag,
Vanmorgen op brandnetel een stuk of acht van deze dikzakjes gevonden. Van wie is dit een nakomeling?
Vriendelijke groet,
Tineke

www.natuurfragmenten.nl

Arp

Hoi Tineke,

Waar (in Nederland?) stond die brandnetel? Dit is de larve van een Timarcha (Reuzengoudhaangevaldinges-achtigen). Die soorten komen niet overal in Nederland voor, dus het is leuk om ook in een waarneming vast te leggen waar je deze zag - vermoedelijk liggen jouw jachtgronden behoorlijk aan de noordelijke bovenrand van het verspreidingsgebied (ofwel: voer je deze ook in svp? ;) )

Weet je overigens zeker dat het brandnetel was? Of misschien toch kleefkruid of iets anders?

Leuk om de vindplek in de gaten te houden en later te kijken welke adulten er rondhobbelen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tinekeh

Hoi Arp,
Bedankt voor de op naambrenging. Het was absoluut op brandnetel die groeide langs het Klompenpad in Spankeren (gem. Rheden). Ik ga hem invoeren.
Groeten, Tineke

Arp

Dat is toch wel leuke info Tineke, heb je ze ook van de brandnetel zien eten? De bekende waardplanten zijn allemaal Rubiaceae - Walstro-soorten (Galium), Asperula, dat soort dingen.

Een kever wil natuurlijk wel een keer verdwalen, maar acht larves ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tinekeh

Hallo Arp,
Op de plek waar ik ze vond was geen Walstro te vinden. Alleen maar gras, kleefkruid en brandnetel. En nee, ik zag ze niet eten, ze zaten allemaal doodstil; het was ook koud en winderig gistermorgen.
Ook zag ik hier nogal wat van deze mooie goudhaanjes (foto).
Maar ik ga het in de gaten houden, volgende week opnieuw kijken.
Groet, Tineke

Arp

Hoi Tineke,

Hartelijk dank voor de info - dan zullen ze vanaf het kleefkruid "verdwaald" zijn op de brandnetel neem ik aan :)

Het goudhaantje durf ik zo niet met zekerheid, maar lijkt wat op fastuosa - bij deze "groene dingen" is een nauwkeurige afmeting erg handig en scherpe foto's van de bestippeling en vorm halsschild etc.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tinekeh

O jee.... Kleefkruid BEHOORT tot familie Walstro. Weer iets geleerd....., het houdt nooit op!
Groet, Tineke