Zwam van wilg - nieuwe foto's -> Bruinzwarte vuurzwam?

Gestart door Bregtje Miedema, mei 11, 2015, 21:33:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bregtje Miedema

Graag zou ik willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102075130
onzeker Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-05-09 Keatlingwier / Westerburen / Aldwâldmersyl
Foto's:








Toelichting:
Op stam van een oude niet zo fleurige wilg. Aflopend-afstaand, half-resupinaat (toch?). Kurkachtig. Oudere stukjes kurkachtig bruin. Gaatjes blijven rondachtig.
bij voorbaat dank Bregtje Miedema
Groet / Groetnis, Bregtje Miedema

Bregtje Miedema

Zelf dacht ik voorzichtig richting Oxyporus populinus - Witte populierzwam. Welke kenmerken/gegevens zijn noch nodig om tot determinatie te komen? Het/hij/zij staat dichtbij dus ik fiets er zo even naar toe.
Of hier ook  :micro: ......

Groet / Groetnis, Bregtje Miedema

grietaf

Kun je inschatten of de onderkant vanaf het begin wit is geweest of pas later door droogte zo geworden is?
Grieta.

Bregtje Miedema

#3
Het was even zoeken maar bijgaande foto is gemaakt op 18 februari j.l. Volgens mij is dit dezelfde zwam. Helpt dit?
Later werd de bovenkant van de hoedjes donker en de bovenste hoedjes werden begroeid met mos.
Sporee niet gelukt. En het is hier al weken gortdroog.
Groet / Groetnis, Bregtje Miedema

Bregtje Miedema

#4
hierbij een nieuwe foto, gemaakt op 28-12-2015. Volgens mij is het de Bruinzwarte vuurzwam - Phellinus conchatus. Met ammonia zwart (wat overigens weer verdwijnt).



Groet / Groetnis, Bregtje Miedema

Bregtje Miedema

Vandaag sporen gemeten.
Sporee gelig. Sporen rondachtig 5-6 µm.
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Groet / Groetnis, Bregtje Miedema

Jan Knuiman

Ryvarden & Melo geven in Poroid fungi of Europe de volgende afmetingen voor Phellinus conchatus: 5-6.5 x 4-4.5 micron, ovoid, subglobose.




Groet, Jan


Bregtje Miedema

Jan, bedankt voor de reactie. Subglobose past beter dan ovoid.  In de houtzwammentabel zie ik "bijna rond, 4-6,5 x 4-6 µm" staan. Dat past nog beter.
En qua uiterlijk van de zwam? Zijn er eventuele dubbelgangers?
Groet / Groetnis, Bregtje Miedema

grietaf

Citaat van: Bregtje Miedema op januari 07, 2016, 20:15:11 PM
En qua uiterlijk van de zwam? Zijn er eventuele dubbelgangers?
Voor zover ik weet niet, Bruinzwarte vuurzwam is wat mij betreft de juiste naam.
Grieta.

Jan Knuiman

Wat we hier op de foto's zien past naar mijn mening goed bij de beschrijving van P. conchatus zoals gegeven in Poroid fungi of Europe. Eventuele dubbelgangers lijken gezocht te moeten worden in het Phellinus igniarius complex dat nogal in beweging is en waarvan voor sommige soorten ook Wilg als substraat wordt genoemd. Ik weet te weinig van deze materie om eventuele dubbelgangers te kunnen uitsluiten.




Groet, Jan

Bregtje Miedema

Groet / Groetnis, Bregtje Miedema