welke bloemvlieg?

Gestart door P. Kuijper, mei 11, 2015, 20:28:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

http://waarneming.nl/waarneming/view/102071535
onzeker Hydrophoria linogrisea gezien op 2015-05-02 Kampen
Foto's:

Met vr. groet,
P. Kuijper

javanerkelens

Muscidae, Helina species
Zal nog even kijken naar een mogelijke soort...
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Als ik zo de specifieke zichtbare kenmerken bekijk, dan gaat het niet om één van de algemene Helina soorten.
Maar met deze foto's kom ik dan niet verder, aangezien ik niet kan zien of het kleine haartjes zitten aan de onderkant van de vleugel, dus loop ik vast in de tabel....
Blijft een Helina species.
Groet,
Joke (van Erkelens)

P. Kuijper

Dag Joke, bedankt voor het uitzoeken. Haartjes aan de onderkant van de vleugel, dat wordt wel erg lastig...

Groet,
Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

nielsyese

Ha Joke,
Is dit geen Phaonia in plaats van Helina? Ik kan het niet hard maken, maar verdonkerde dwarsaders in combinatie met rode poten en ik meen op de onderste foto een lichter scutellum te zien. Phaonia tuguriorum zou een goede kandidaat zijn. De pd op de achterscheen is vanuit deze hoek niet te zien.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

RamonVerstraaten

Zou het Phaonia errans kunnen zijn? Volgens mij heeft hij 2 paar pre-scutellar acrostichals
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

javanerkelens

Ik vind de optie Phaonia op zich niet ondenkbaar, maar dan kom ik er ook niet helemaal uit.......de forefemur is in zijn geheel geel en volgens mij hebben de vrouwtjes van Phaonia errans en Phaonia tuguriorum de fore femur verdonkerd en volgens mij is daar geen uitzondering op.
Phaonia valida heeft wel de forefemur geel, maar dan zou ook de antenne bovenaan geel moeten zijn en de palpen geel.
Ik zou zo even geen andere Phaonia op kunnen noemen aan de hand van de zichtbare kenmerken op de foto's.
Beetje verwarrend.....
Groet,
Joke (van Erkelens)

RamonVerstraaten

Citaat van: javanerkelens op december 16, 2015, 22:01:14 PM
Ik vind de optie Phaonia op zich niet ondenkbaar, maar dan kom ik er ook niet helemaal uit.......de forefemur is in zijn geheel geel en volgens mij hebben de vrouwtjes van Phaonia errans en Phaonia tuguriorum de fore femur verdonkerd en volgens mij is daar geen uitzondering op.

Het viel mij juist op dat de goedgekeurde vrouwtjes van Ph. errans een geheel gele voordij hadden  http://waarneming.nl/soort/photos/18939?from=1980-01-01&to=2015-12-17&os=0&os=1&licentie=0&type_foto=0&maand=0&sex=Vrouw&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0&only_approved=1:

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

javanerkelens

Ik heb het even goed nagekeken en gelezen en inderdaad kunnen de femurs in P. errans (vrouwtje) in het geheel geel zijn........het blijkt bij mannetjes wel verdonkerd te zijn.
Dus dan zou het inderdaad kunnen gaan om Phaonia errans.

Zijn we daar ook weer uit.....!
Groet,
Joke (van Erkelens)

P. Kuijper

Maar dat is niet met zekerheid te zeggen omdat er nog meer kandidaten zijn?
Met vr. groet,
P. Kuijper

javanerkelens

Wil je echt zekerheid hebben, dan zal je de vliegen moeten vangen, maar Phaonia errans lijkt mij wel goed.
Niels-Jan heeft het laatste woord hierin, die valideert ze uiteindelijk.
Zet de vliegen maar weg als P.errans en wacht het dan maar even af.
Groet,
Joke (van Erkelens)

P. Kuijper

Ok doe ik. Bedankt.

Groet,
Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper