Ransuil?

Gestart door Paul van Eik, mei 10, 2015, 23:06:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul van Eik

Vloog vanmiddag bij kampeerterrein de pomp plots een uil een dichte struik uit 2 meter bij me vandaan en verdween in het bos. Ik heb nog getracht foto's te maken maar niet met al teveel succes :) Is er misschien iemand die nog met zekerheid kan bevestigen dat het om een Ransuil gaat, want dat leek me gezien de rustplaats (een dicht struikje) het meest waarschijnlijk. Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Paul

Jacob Molenaar

heeft wel wat weg van een kerkuil?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroenroelofsen

Denk dat ie voor kerkuil te donker is eerlijk gezegd. Ransuil of wellicht Bosuil (al is ie daar denk ik ook te donker voor).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

BramtK

Te donker voor een Bosuil? Met een beetje goeie wil ( :angel: ) zie ik een witte rand aan de staart en armpennen. Of vergis ik me? Velduil?
Groeten,

Bram ter Keurs

Rob Koelman

Is het sowieso wel een uil? Is een roofvogel, bijvoorbeeld een havik, een optie?...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op mei 11, 2015, 12:35:20 PM
Is het sowieso wel een uil? Is een roofvogel, bijvoorbeeld een havik, een optie?...

Wel, dat zat ik ook te denken. Ik heb hier geen vogelboek bij de hand, maar ik zou het ook niet zomaar als Uil aannemen gezien de korte en vooral vluchtige waarneming.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

Een Havik met zo'n korte staart en zulke lange vleugels... Die dan in elk geval niet en op basis van het aantal staartbanden ook geen Buizerd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rob Koelman

Citaat van: BramtK op mei 11, 2015, 13:12:19 PMEen Havik met zo'n korte staart en zulke lange vleugels...

De echte lengte van de staart is niet/moeilijk te beoordelen door de hoek waaronder je deze ziet. De staart zou m.i. in werkelijkheid wel eens veel langer kunnen zijn dan de eerste indruk doet vermoeden...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Als de waarnemer meldt dat hij een uil uit de struiken heeft opgestoten wil ik dat nog wel geloven maar om op basis van de foto een determinatie te geven lijkt me onmogelijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: Rob Koelman op mei 11, 2015, 13:29:47 PM
Citaat van: BramtK op mei 11, 2015, 13:12:19 PMEen Havik met zo'n korte staart en zulke lange vleugels...

De echte lengte van de staart is niet/moeilijk te beoordelen door de hoek waaronder je deze ziet. De staart zou m.i. in werkelijkheid wel eens veel langer kunnen zijn dan de eerste indruk doet vermoeden...

Nee hoor. Als de kijkhoek zo extreem schuin was, dan zou je een minder brede staartbasis zien en veel minder rug en vleugel. Die staart is in werkelijkheid niet veel langer en het is zeker geen Havik.
Groeten,

Bram ter Keurs

Paul van Eik

't is een uil en iemand met meer uilenkennis dan ik had 'm in 't veld feilloos kunnen determineren. Ik hoopte dat op basis van het beetje informatie dat ik op de foto had, mogelijk nog duidelijkheid zou kunnen komen over welke uil het was. De foto blijkt getuige de reacties toch te weinig informatie te bevatten om tot een eenduidige determinatie te komen. rest mij een uil die opvloog uit een struik :) Heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken. Als ik meer uilenwijsheid had bezeten had ik het jullie niet gevraagd, maar bij gebrek daaraan dacht ik wellicht dat iemand toch nog iets met deze foto kan. Nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groet,
Paul

mgieskens

Citaat van: BramtK op mei 11, 2015, 12:09:22 PM
Te donker voor een Bosuil? Met een beetje goeie wil ( :angel: ) zie ik een witte rand aan de staart en armpennen. Of vergis ik me? Velduil?
Mee eens. Die witte rand is het enige enigszins duidelijke kenmerk wat uit de foto valt af te leiden.
Er vanuit gaande dat topicstarter Paul gelijk heeft met dat het een uil moet zijn, dan lijkt mij op basis van deze foto een Velduil het meest aannemelijk.
Dat beeld zou kunnen kloppen met wat er te zien is op de foto. Maar deze foto is wat mij betreft veel te vaag om uitsluitsel te geven.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jacob Molenaar

Citaat van: mgieskens op mei 12, 2015, 21:46:16 PM
Citaat van: BramtK op mei 11, 2015, 12:09:22 PM
Te donker voor een Bosuil? Met een beetje goeie wil ( :angel: ) zie ik een witte rand aan de staart en armpennen. Of vergis ik me? Velduil?
Mee eens. Die witte rand is het enige enigszins duidelijke kenmerk wat uit de foto valt af te leiden.
Er vanuit gaande dat topicstarter Paul gelijk heeft met dat het een uil moet zijn, dan lijkt mij op basis van deze foto een Velduil het meest aannemelijk.
Dat beeld zou kunnen kloppen met wat er te zien is op de foto. Maar deze foto is wat mij betreft veel te vaag om uitsluitsel te geven.
Maar kerkuil kan dan toch ook nog?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 12, 2015, 21:47:54 PM
Citaat van: mgieskens op mei 12, 2015, 21:46:16 PM
Citaat van: BramtK op mei 11, 2015, 12:09:22 PM
Te donker voor een Bosuil? Met een beetje goeie wil ( :angel: ) zie ik een witte rand aan de staart en armpennen. Of vergis ik me? Velduil?
Mee eens. Die witte rand is het enige enigszins duidelijke kenmerk wat uit de foto valt af te leiden.
Er vanuit gaande dat topicstarter Paul gelijk heeft met dat het een uil moet zijn, dan lijkt mij op basis van deze foto een Velduil het meest aannemelijk.
Dat beeld zou kunnen kloppen met wat er te zien is op de foto. Maar deze foto is wat mij betreft veel te vaag om uitsluitsel te geven.
Maar kerkuil kan dan toch ook nog?
Wat mij betreft wel. Al zie ik niks op deze foto wat specifiek op een Kerkuil zou wijzen.
Dan zie ik met die banderingen nog eerder een Ransuil als goede tweede mogelijkheid.
Maar dat is allemaal giswerk, want deze foto is gewoon te vaag.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft