Wie maakt me blij met een dooie mus?

Gestart door frankgroenewoud, mei 01, 2015, 13:43:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankgroenewoud

Voor wetenschappelijke doeleinden ben ik zoek naar mensen die mij kunnen helpen met het vinden van een aantal dode vrouwtjes huismussen voor mijn promotie onderzoek aan seychellenzangers Acrocephalus sechellensis op Cousin Island.

Achtergrond
De eieren van de Seychellenzanger worden vaak gepredeerd door de eveneens inheemse Seychellenwever Foudia seychellarum, en de zangers reageren dus ook vaak erg aggressief op het zien van deze wevers, vooral dicht bij het nest tijdens de incubatie. Uit eerder onderzoek is gebleven dat vrouwtjes huismussen voldoende lijken op de inheemse wevers om eenzelfde reactie uit te lokken (Veen et al., 2000, Proc. R. Soc. B.). Ik wil deze zomer graag een experiment uitvoeren waarbij ik de presentatie van opgezette huismussen – samen met playback van eerder opgenomen weverzang – gebruik, om de perceptie van de predatiedruk te verhogen en vervolgens veranderingen waar te nemen in het broedgedrag (incubatie, bewaken van het nest en voeren van het vrouwtje) van de seychellenzangers. Helaas staat de Seychellenwever op de rode lijst en is het moeilijk om aan dode individuen te komen.

De mussen zullen dus worden opgezet en vervolgens meegenomen naar de Seychellen om daar gebruikt te worden voor het bovenstaande experiment. Dus wil jij je eigen dooie mus in actie zien op de Seychellen? Je kan me bereiken op f.groenewoud@rug.nl / tel: 06 22 73 28 23, of natuurlijk gewoon via het forum.

Bedankt.

pietervanveelen

Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

Jeroen Nagtegaal

In theorie hebben pas uitgevlogen jongen een vergelijkbaar kleed. Zijn die ook bruikbaar?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gbeersma

Heb je ook overwogen om bij de diverse natuurmusea in het land aan te kloppen en daar opgezette huismussen te lenen?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: gbeersma op mei 07, 2015, 13:08:30 PMHeb je ook overwogen om bij de diverse natuurmusea in het land aan te kloppen en daar opgezette huismussen te lenen?

Denk niet dat natuurmusea er op zitten te wachten om hun 'kostbare specimens' hiervoor uit te lenen. De kans dat de balgen beschadigd raken is zeer groot...
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Ik ben zelf conservator geweest van een museum met een grote natuurhistorische collectie en heb altijd meegewerkt aan onderzoek (o.a. van prof. Doekele Stavenga van de RUG). Dus ik zou het gewoon proberen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

frankgroenewoud

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2015, 12:48:04 PM
In theorie hebben pas uitgevlogen jongen een vergelijkbaar kleed. Zijn die ook bruikbaar?

In het verleden zijn er alleen adulten gebruikt. Ik ben bang dat als ik juvenielen gebruik die enigszins afwijken, ik dan eerst zou moeten verifiëren dat hier hetzelfde op gereageerd wordt. Al denk ik eerlijk gezegd zelf niet dat dit het geval zal zijn, maar het zal zeker een kritiekpunt worden bij publicatie. Maar bedankt voor de reactie in ieder geval. Ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Citaat van: gbeersma op mei 07, 2015, 13:08:30 PM
Heb je ook overwogen om bij de diverse natuurmusea in het land aan te kloppen en daar opgezette huismussen te lenen?

Ik heb dit eerlijk gezegd niet overwogen, omdat de aard van het experiment nogal wat risico met zich meebrengt dat de mussen beschadigd raken. Maar als jij uit ervaring weet dat dit niet niet altijd een obstakel hoeft zijn, zal ik hier zeker eens naar informeren. Mag ik misschien vragen bij welk museum je hebt gewerkt?

Bedankt voor de reacties!

gbeersma

Bij Ecodrome Zwolle (natuurhistorische collectie ca. 100.000 stuks en 1 van de 11 leden van de Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties), dat 2 jaar geleden de poorten heeft moeten sluiten omdat de gemeente Zwolle in 1 keer alle subsidie introk.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?