Libellen in Ouderkerk aan de Amstel

Gestart door alegro, juli 31, 2007, 22:59:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

Ik was hier voor de korstmossen, dus helaas voor de libellen zat de verkeerde lens op m'n camera. Toch ben ik er tussen de bedrijven door in geslaagd om twee soorten te fotograferen.

De eerste heb ik met behulp van mijn Veldgids gedetermineerd als Steenrode Heidelibel:


De tweede foto is helaas nog slechter van kwaliteit, maar het blauwe achterlijf met de gele streepjes gaven mij geen ander alternatief dan Platbuik, al zijn de overige kenmerken niet te zien en vind ik het uiteinde van het achterlijf ook nogal donker (al kan dit natuurlijk aan de omstandigheden liggen).


Kloppen mijn determinaties?
Grüezi mitenand,
Arjan

kroonp

De heidelibel heb je goed.

De andere is een Gewone oeverlibel. Een Platbuik heeft veel minder zwart op het achterlijf en het achterlijf is veel breder.

Beiden zijn mannetjes.
Groet

Peter Kroon

alegro

#2
CiteerDe heidelibel heb je goed.
Mooi zo. Dank je voor de bevestiging!
CiteerDe andere is een Gewone oeverlibel. Een Platbuik heeft veel minder zwart op het achterlijf en het achterlijf is veel breder.
Qua beschrijving ben ik het met je eens, maar toch blijf ik met die gele streepjes zitten. In de Veldgids worden die specifiek als onderscheidend kenmerk genoemd.
CiteerBeiden zijn mannetjes.
Yep! had ik al gezien. ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

kroonp

#3
CiteerQua beschrijving ben ik het met je eens, maar toch blijf ik met die gele streepjes zitten. In de Veldgids worden die specifiek als onderscheidend kenmerk genoemd.
Het is niet altijd zo gemakkelijk als in de gids staat  ;)

Dit is een mannetje dat nog verder moet uitkleuren. Jonge mannetjes zijn net zo gekleurd als vrouwtjes. Pas later worden ze blauw. Deze zit er nog tussenin.

Het probleem is dat in de gids alleen volwassen, uitgekleurde beesten worden beschreven.
Groet

Peter Kroon

Goyatlah

Een Platbuik heeft zwart aan de basis van alle vleugels, en daarnaast grote schoudervlekken, heeft deze dus niet. (En als je een paar keer bewust een Platbuik hebt gezien, weet je het eigenlijk wel voor altijd).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

alegro

#5
Citeer
CiteerQua beschrijving ben ik het met je eens, maar toch blijf ik met die gele streepjes zitten. In de Veldgids worden die specifiek als onderscheidend kenmerk genoemd.
Het is niet altijd zo gemakkelijk als in de gids staat  ;)
Dat had ik al begrepen. Vandaar dat ik mijn vraag aan het Forum heb voorgelegd. ;)

CiteerDit is een mannetje dat nog verder moet uitkleuren. Jonge mannetjes zijn net zo gekleurd als vrouwtjes. Pas later worden ze blauw. Deze zit er nog tussenin.
Ik snappem. Mijn dilemma was dat ik het achterljf niet vond kloppen voor Platbuik, maar de gele streepjes brachten mij in verwarring. En als die specifiek als determinatiekenmerk worden genoemd, dan zou je verwachten dat het een 'hard' kenmerk is, waarover geen enkele verwarring kan bestaan, ook niet ingeval van nog niet volwassen dieren..

CiteerHet probleem is dat in de gids alleen volwassen, uitgekleurde beesten worden beschreven.
Ja, daar moet ik nog wel even aan wennen...

Bedankt voor het oplossen van mijn raadsel!
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

#6
CiteerEen Platbuik heeft zwart aan de basis van alle vleugels, en daarnaast grote schoudervlekken, heeft deze dus niet. (En als je een paar keer bewust een Platbuik hebt gezien, weet je het eigenlijk wel voor altijd).
Het kenmerk van de schoudervlekken had ik in mijn Veldgids gezien, maar ik durfde het niet aan omdat de foto zo slecht is. En tijd om het dier rustig te bekijken heb ik mezelf niet gegeven. Ik ben er meteen, met mijn camera (met twee kilo aan statief eronder...), opaf geslopen en had net tijd voor 1 foto voordat hij wegvloog. Hij zal wel geschrokken zijn van de enorme spinachtige contouren van het statief ;)
Grüezi mitenand,
Arjan