Vliegenvanger? En welke dan?

Gestart door jewigboldus, mei 07, 2015, 18:33:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

jewigboldus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101870579
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2015-05-07 Houten - Polder de Hoon
Foto's:




Toelichting:
Lijkt me een Vliegenvanger maar welke?
Wie kan helpen bij de determinatie?

bij voorbaat dank Jan Ekke Wigboldus

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jewigboldus

Bedankt voor je reactie.
Dat zou wel heel bijzonder voor mij zijn. Eens kijken of anderen die mening delen.

Jan Ekke

Alwin van Lubeck

Het is een Grauwe Vliegenvanger.
Mvg,
Alwin van Lubeck

mgieskens

Het kleed lijkt mij te egaal voor een grauwe
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jewigboldus

Het zijn geen geweldige foto's maar de kleur is wel duidelijk. Is deze niet té bruin voor een Grauwe? En zou een Grauwe niet opvallender lengtestrepen op de vleugel hebben?

Jan Ekke

frankneijts

Prima Grauwe hoor. De foto's zien er echter wat 'uitgewassen' uit (al of niet opzettelijke fotobewerking zoals bijv. té 'ruige' ruisonderdrukking?) waardoor de tekening op de vleugels slecht te zien is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jewigboldus

Grauwe is ook leuk maar Kleine was een lifer voor mij geweest.
Overigens, Frank, ik heb alleen bijgesneden en niet qua helderheid bewerkt. Er is echt nauwelijks tekening op de vleugels op de originele foto's te zien.

Jan Ekke

mgieskens

Citaat van: frankneijts op mei 07, 2015, 18:59:47 PM
Prima Grauwe hoor. De foto's zien er echter wat 'uitgewassen' uit (al of niet opzettelijke fotobewerking zoals bijv. té 'ruige' ruisonderdrukking?) waardoor de tekening op de vleugels slecht te zien is.
Bij nader inzien kon je wel eens gelijk hebben v.w.b. de fotokwaliteit. Maar dan ben ik wel benieuwd welke wel zichtbare kenmerken dan voor een grauwe pleiten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: jewigboldus op mei 07, 2015, 19:05:40 PM
Grauwe is ook leuk maar Kleine was een lifer voor mij geweest.
Overigens, Frank, ik heb alleen bijgesneden en niet qua helderheid bewerkt. Er is echt nauwelijks tekening op de vleugels op de originele foto's te zien.

Jan Ekke

Het lijkt alsof je de (eventuele) ruisonderdrukking van je camera op 'automatisch' of anders op een te hoge waarde hebt staan. Althans dat lijkt zo aangezien op je foto's veel details vervaagd zijn. Bij gewone onscherpte ziet dat er toch wat anders uit.

Citaat van: mgieskens op mei 07, 2015, 19:15:55 PM
Citaat van: frankneijts op mei 07, 2015, 18:59:47 PM
Prima Grauwe hoor. De foto's zien er echter wat 'uitgewassen' uit (al of niet opzettelijke fotobewerking zoals bijv. té 'ruige' ruisonderdrukking?) waardoor de tekening op de vleugels slecht te zien is.
Bij nader inzien kon je wel eens gelijk hebben v.w.b. de fotokwaliteit. Maar dan ben ik wel benieuwd welke wel zichtbare kenmerken dan voor een grauwe pleiten.

Belangrijk hier is de structuur v.d. vogel met een relatief lange staart en grote, ietwat 'driehoekige' kop, geheel anders dan Kleine Vliegenvanger. Gevoegd bij het grauwbruine verenkleed met de voor Grauwe kenmerkende vleugeltekening (lichte randen/zomen aan middelste en grote dekveren, tertials en armpennen) wel degelijk zichtbaar (al kost t enige moeite) vooral op foto 1.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jewigboldus

De foto's zijn genomen met mijn compact camera, Canon Powerhot SX270. Meestal staat die op auto en dat zal hier misschien de verklaring zijn.

Jan Ekke

mgieskens

Citaat van: frankneijts op mei 07, 2015, 21:26:48 PM
Het lijkt alsof je de (eventuele) ruisonderdrukking van je camera op 'automatisch' of anders op een te hoge waarde hebt staan. Althans dat lijkt zo aangezien op je foto's veel details vervaagd zijn. Bij gewone onscherpte ziet dat er toch wat anders uit.
Als je bijvoorbeeld naar de groene bladeren op foto 2 kijkt (daar zie je het effect vrij goed), is het net alsof je door een heel fijn matglas kijkt.
Zou heel goed kunnen dat dit veroorzaakt wordt door een automatisch ruisonderdrukking (ruis tgv hoge iso-waarde of matige sensor kwaliteit) in de camera die door een "gaussian blur" of dergelijke formule voor een soort nivellering zorgt; prettig ogend, maar ten koste van details. Soms zijn camera's gewoon te slim of te eigenwijs  :o Soms kun je het ook in de instellingen uit zetten.

@Frank: Bedankt voor je uitleg. :duim:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft