Boomkap

Gestart door Hannie Luijten, mei 05, 2015, 10:43:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik dacht dat in mei geen bomen meer gekapt mochten worden. Maar ik lees nu dit:


Kap populierenIn mei zullen eerst de populieren tussen rotonde aan de Gorslaan en de ringvaart gekapt. Dat is volgens de gemeente noodzakelijk omdat de werkzaamheden aan de weg de wortels ernstig beschadigen. De bomen zouden daardoor te makkelijk weg kunnen waaien, waardoor weer gevaarlijke situaties ontstaan.


Dit betreft de gemeente Purmerend. Kan dit nog ergens gemeld worden ? Ze hebben hier inmiddels de halve stad al kaalgeslagen.  >:(
Groet, Hannie

grunsven

Een kapvergunning staat los van de flora fauna wet.
Als er nesten van vogels zitten kun je een handhavingsverzoek indienen [size=78%]http://gierzwaluwbescherming.nl/bescherming/wettelijke-bescherming/[/size]
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Hannie Luijten

Dus er worden ook binnen het broedseizoen kapvergunningen afgegeven?

Groet, Hannie

peterv

Citaat van: Hannie op mei 05, 2015, 13:22:42 PM
Dus er worden ook binnen het broedseizoen kapvergunningen afgegeven?
Ja, als de uitvoerder/opdrachtgever voor de feitelijke kap heeft vastgesteld dat er geen bewoonde nesten (of vleermuizen en dergelijke)  in een boom zitten dan kan er gewoon worden gekapt, hele jaar door.
Peter Venema

Hannie Luijten

Oke dat wist ik niet. Triest.
Groet, Hannie

frisoman1

Citaat van: Hannie op mei 05, 2015, 22:46:25 PM
Oke dat wist ik niet. Triest.

Hoezo triest? Er wordt toch een goeie reden gegeven?
Groetjes,

Friso.

Hannie Luijten

Tja als je de wortels doorkapt dan heb je een goede reden. Nesten of niet, in dit seizoen zijn bomen ook waardevolle schuilplaatsen en plekken om voedsel te vinden voor de vogels. Als je wist hoeveel bomen er hier in de stad in de afgelopen paar jaar gekapt zijn in de stad zou je ook triest worden. Ze zouden dit ook uit kunnen stellen tot het winterhalfjaar.
Voor alles wat er hier gekapt is is maar een fractie nieuw geplant. En grote volwassen bomen maken plaats voor sprietjes van bomen die door baldadige jongeren met een trap in tweeën worden gedeeld.
Ik vind het triest, elke boom die gekapt wordt.
Groet, Hannie

Harm Roelofzen

Dat is een ethische discussie, Hannie. Die staat los van de wettelijke toestemming.

Jeroen Nagtegaal

Hannie, een lastig punt met bomen is dat het verdwijnen een visuele aangelegenheid is. Elke boom (en struik) die een jaar ongemoeid gelaten wordt groeit groter en dat wordt niet gezien. Dat bomen geen eeuwig leven hebben is iets dat in mijn ogen vaak niet voldoende begrepen wordt.

Verder denk ik dat kappen in het groeiseizoen niet eens zo schadelijk is. Insecten, maar ook andere organismen hebben nu de energie en mogelijkheid om uit te wijken naar andere voedselbronnen, er is immers veel voedsel beschikbaar. In de winterrust van bomen (en veel insecten) is dat een ander verhaal. In principe hebben bijna alle gemeenten het beleid om voor elke gekapte boom een nieuwe te planten, hier kan je bij jou gemeente gerust naar vragen evenals of er in het kader van de FF-wet een inventarisatie is uitgevoerd door een extern bureau.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hannie Luijten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 25, 2015, 19:20:01 PM
Hannie, een lastig punt met bomen is dat het verdwijnen een visuele aangelegenheid is. Elke boom (en struik) die een jaar ongemoeid gelaten wordt groeit groter en dat wordt niet gezien. Dat bomen geen eeuwig leven hebben is iets dat in mijn ogen vaak niet voldoende begrepen wordt.


Ja natuurlijk dat is ook zo. Visueel / emotioneel. En ik weet ook heus wel dat ze geen eeuwig leven hebben. En ik heb er inderdaad meerdere  gekapt gezien waarvan ik dacht: tja ik kan begrijpen dat ze die gekapt hebben. Je kon er in wonen zo leeg waren ze van binnen.


Citeer
Verder denk ik dat kappen in het groeiseizoen niet eens zo schadelijk is. Insecten, maar ook andere organismen hebben nu de energie en mogelijkheid om uit te wijken naar andere voedselbronnen, er is immers veel voedsel beschikbaar. In de winterrust van bomen (en veel insecten) is dat een ander verhaal.


Hmmm zo heb ik het nog nooit bekeken. Daar zit wel wat in. Alhoewel ik mij zo gauw niet voor kan stellen hoe een kruipend insect dat in een boom leeft uit kan wijken als hij de versnipperaar in gaat.


Citeer
In principe hebben bijna alle gemeenten het beleid om voor elke gekapte boom een nieuwe te planten, hier kan je bij jou gemeente gerust naar vragen evenals of er in het kader van de FF-wet een inventarisatie is uitgevoerd door een extern bureau.

Hier is niet voor elke gekapte een nieuwe gekomen. Na een grote kapronde van iets van 190 bomen (nu zo'n 2 jaar geleden ) is nog niet de helft vervangen (80 nieuw). En dan nog, de nieuwe bomen zijn maar sprietjes. Qua biomassa stelt het niets voor, vogels kunnen er niet in nestelen. Kort na deze kap gingen tijdens de zware storm van september 2013 nog eens een groot aantal bomen in de stad om (plus complete percelen in het Purmerbos). Verder wordt hier buurt na buurt nagenoeg compleet ontdaan van zijn bomen in het kader van vernieuwing van de riolering. Oke, als alles klaar is komen er een paar boompjes terug. Maar ook hier lange na niet het aantal wat er stond. Heesters worden bovendien vervangen door grasstroken. En dan zie ik ook dat onder het mom van onderhoud bomen "gesnoeid" worden. Alle takken eraf, er staat nog slechts een stam met een paar kale afgezaagde stompjes. En elke keer weer is er wel iets waarom ze weer bomen kwijt willen. Misschien kan je begrijpen dat iemand hier erg triest van kan worden.
Groet, Hannie