Snuitkever Curculio....

Gestart door thijsdegraaf, mei 04, 2015, 21:12:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Hij zat in een jonge berk. Hij bleef maar rondlopen voor hij wegvloog, van op meten is het dus niet gekomen. Iets van 7, 8 mm misschien,
Misschien wat veel foto's, maar dan haal ik later wel weer wat weg.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/101770853 Curculio spec. gezien op 2015-05-04 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bergen Noord
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Willy

Misschien een Eikelboorder??
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

thijsdegraaf

Dank je Willy. Daar zat ik ook aan te denken. Er zijn er twee. Maar ik wil het graag zeker weten. Theodoor en Arp zijn er goed in.  ;)

thijsdegraaf

#3

Ik ben maar eens op zoek gegaan, maar kon geen echte vergelijkingssite vinden.
Informatie Wikipedia:
- Kleine eikelboorder - Curculio glandium:  4 tot 7,5 mm lang en lijkt zeer veel op de hazelnootboorder, maar is kleiner en ook de voelknots is anders van vorm. Bij de hazelnootboorder is deze tweemaal zo lang als breed en bij de eikelboorder is deze drie maal zolang als breed. (Zie opmerking Arp)
Ik ben één waarneming van Luc van een hazelaar tegengekomen, die een kilometer verder staat. (http://waarneming.nl/waarneming/view/3544341) Veel staan er dus niet. Maar ja je hoeft er maar één over het hoofd te zien.
- Hazelnootboorder - Curculio nucum: 6 tot 8,5 mm.
- Grote eikelboorder - Curculio venosus. Niet op Wikipedia, maar schijnt rond de 7 mm te zijn. Verder weinig informatie. De snuit lijkt wat korter en steviger te zijn, maar dat kan ook het verschil mannetje vrouwtje zijn.

!!!! Arp heeft al eens erg zijn best gedaan in 2013 om wat verschillen aan me uit te leggen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=249405.msg1486722#msg1486722 Maar dat was een versleten kevertje, waardoor je niets aan de haren had.

Arp

#4
Hoi Thijs,

CiteerTheodoor en Arp zijn er goed in
Nee, Theodoor is er goed in en Arp heeft er wel eens een beetje mee zitten puzzelen ... dat is een heel verschil ;)

De theorie is is eenvoudig, maar ik kijk me er altijd scheel op en zelfs met het kevertje in de hand zie ik het soms in eerste instantie verkeerd... vandaar dat ik wat terughoudend ben met foto's.

Theorie - even beperkt tot drie algemene lookalikes van ongeveer dezelfde afmeting - en snel uit de mouw geschud:

Curculio venosus:

  • Vorm van witbehaarde schildje (scutellum) smal/langwerpig.
  • Duidelijke haarkam op het einde van de dekschildnaad ("kont").
  • Snuit korter dan van de andere twee met ook iets minder relatief lengteverschil tussen vrouw en man.
  • Vooral aan eik.
Note: De zeer zeldzame pellitus heeft ook een smal schildje, maar ziet er in het geheel iets anders uit (kleur!) en een anders gevormde tand onder de achterdijen.

De volgende twee komen overeen in deze kenmerken:

  • Vorm van witbehaarde schildje (scutellum) grofweg vierkant/breed.
  • Vrouwtjes hebben een extreem lange snuit. Mannetjes ongeveer evenlang als van vrouwtjes venosus
Note: De zeer zeldzame elephas heeft ook een extreem lange snuit (langer nog zelfs), maar een andere habitus en zit vaak op kastanje (maar ook eik).

Curculio glandium: Géén duidelijke haarkam op het einde van de dekschildnaad ("kont"). Op Eik.
Curculio nucum: Wel een duidelijke haarkam op het einde van de dekschildnaad ("kont"). Op Hazelaar.

Tot zover de theorie. Probleem is dat glandium geen duidelijke lange haarkaam heeft maar wel wat losse haartjes die op de dekschildnaad naar binnen ingeplant staan en links/rechts in elkaar schuiven en dan ook wel eens tegen elkaar aan omhoog staan, terwijl de kam op nucum ook versleten kan zijn.

Je moet dus ook naar andere dingen kijken, zoals inderdaad de al door Thijs genoemde voelerknots, basiskleur van lichaam onder de schubben, dichtheid van de beschubbing en nog zowat meestal slecht zichtbare details die ik weer even niet allemaal in m'n hoofd heb.

Ik zou voor het beest van Thijs zwaar aan glandium denken, maar op één van de foto's lijkt toch iets kamachtigs te zien ... ik vermoed dat het een gevalletje slecht kapsel van de overlappende haren op de dekschildnaad is ... mja ...

Invoeren als glandium lijkt me en dan mag Theodoor 'm inkoppen.

P.S. Voor het idee even een plaatje erbij ...

Links glandium (schildje vierkant, geen haarkam); Rechts venosus (schildje smal, wel haarkam)

P.P.S. Voor de duidelijkheid: De twee beesten op het (matige, oude) plaatje hierboven zijn verse, uit larven opgekweekte individuen. De haarkam op de venosus is nog tamelijk extreem netjes en vind je in het veld lang niet altijd zo duidelijk, maar is leuk om goed te zien waar je naar moet kijken. De kont van de glandium is ook nog erg netjes glad en is in het veld vaak wat warriger.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Pff, je hebt er weer veel werk van gemaakt Arp.  :duim:
Ik heb er glandium van gemaakt en wacht op Theodoor, er wordt niet zoveel goedgekeurd. Ik laat voor de zekerheid alle foto's staan. Het zijn er wel veel, maar het maakt het wel iets makkelijker denk ik.