Hoofdmenu

Grijze uil

Gestart door boogey55, juli 31, 2007, 00:58:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Nieuwe tijdelijke huisgenoot..
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Kees v.d.Berg

Doet mij denken aan de erwten-uil: Ceramica pisi
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

boogey55

Niet zeker?   :gap:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

wim veraghtert

Piramidevlinder - Amphipyra pyramidea.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

boogey55

Wim

Waarom geen schijn-piramidevlinder?

b.v.d.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Kees v.d.Berg

Je hebt gelijk Wim, ik verkijk me telkens op het formaat en heb me teveel laten leiden door de lichte vlekjes aan de binnenkant van de v vleugel :wacko:  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Kees v.d.Berg

CiteerNiet zeker?   :gap:
inderdaad :mellow:  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

wim veraghtert

CiteerWim

Waarom geen schijn-piramidevlinder?

b.v.d.
Inderdaad, op basis van deze foto durf ik dat niet hard maken.
Hou het maar op Amphipyra sp.
Ik kijk liefst naar combinatie palpen, voorvleugeltekening en onderzijde achtervleugel.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Elachista

Citeer
CiteerWim

Waarom geen schijn-piramidevlinder?

b.v.d.
Inderdaad, op basis van deze foto durf ik dat niet hard maken.
Hou het maar op Amphipyra sp.
Ik kijk liefst naar combinatie palpen, voorvleugeltekening en onderzijde achtervleugel.

Groetjes,
Wim
Daarbij is het verstandig om gewoon de algemeenste, pyramidea, aan te houden. Dit is bij mij ook de gewoonte met psi/tridens, truncata/citrata en britannica/variata, secalis/didyma. Al heb ik met deze eerste soort opmerkelijk meer rupsen gevonden dan van psi, wellicht omdat ik veel zoek op ratelpopulier en minder op eik.

Tymo
Groet,
Tymo

frankvb

#9
kan iemand een keer duidelijk uitleggen wat de verschillen zijn tussen berbera en piramidea

er zitten hier namelijk grote hoeveelheden op stroop, en het zou mooi zijn als ik een keer dat onderscheid kon maken. anders krijg je de situatie dat je de schijnpramidevlinder een stuk zeldzamer maakt dan hij in werkelijkheid is.

waarom geen verzamelsoort? zoals met de secalis/dydima ook het geval is?
Frank

JohnvR

Vorig jaar ook al eens een balletje over opgegooid: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=13644

Waarschijnlijk leer je de verschillen pas goed kennen als je ze beide een keer gezien hebt. Is mij nog niet gelukt (alleen pyramidea tot nog toe).

frankvb

#11
hopla daar gaan we weer...

gisteren stroop gesmeerd en eens gelet op de palpen

als ik de fotos op ukmoths van de palpen bekijk en vergelijk heb ik hier een berbera te pakken, donkere palp, lichte punt.

klopt?

Exemplaar1
Frank

frankvb

#12
uiteraard niet compleet zonder een plaatje van bovenaf:

exemplaar 1
Frank

frankvb

(n)iemand die het kan bevestigen?
Frank

acherontia

Het is niet zo heel moeilijk hoor, maar je moet ze wel een keer naast elkaar gezien hebben en ieder jaar moet ik er weer even inkomen. Daarnaast geldt dat het klakkeloos opneme als de gwoomnste soort niet echt verantwoord is, als je het niet zeker weet moet je hem niet als een soort opnemen. Neem hem dan als dubbelsoort op of met een vraagteken. Dubbelsoort geniet de voorkeur omdat je wel zeker weet dat het een van de twee soorten betreft. het uploaden van een verhelderend plaatje wil niet lukken vanaf mijn werk, ik zal deze vanavond plaatsen.

Jeroen

frankvb

ok! ik ben benieuwd naar het plaatje

Ik ben het er mee eens dat het opnemen als dubbelsoort beter is dan gewoon maar de meest voorkomende te noemen. Want daarbij kan je plaatselijk flink de mist in gaan denk ik
Frank

acherontia


acherontia

De eerste afbeelding komt van een cd-rom over alle Noctuidae van Europa (moet de exacte gegevens opzoeken maar dat lukt nu niet omdat dez ein de opslag ligt i.v.m. een verbouwing). Onderstaande afbeelding heeft Reg Fry gemaakt:




Jeroen

acherontia

Jouw vlinder is dus ........

Jeroen

frankvb

ik blijf hem denk ik maar uitmaken voor berbera

maar 100% overtuigd ben ik niet..

ik blijf het lastig vinden.
Frank

Imperator

Citeerik blijf hem denk ik maar uitmaken voor berbera

maar 100% overtuigd ben ik niet..

ik blijf het lastig vinden.
Citeer

met behulp van de plaatjes die Jeroen postte, vind ik het juist een A.piramidea
vriendelijke groet,

Trees

frankvb

#21
mja, zoals ik al zei, ik ben niet echt overtuigd. ik blijf de verschillen moeilijk en klein vinden.

Als ik het goed begrijp worden deze soorten overigens ook pas een jaar of 50 als aparte soorten beschouwd?

in elk geval nog een bonusplaatje, bij deze lijkt de W-vorm nogal ongelijk, wat voor berbera zou pleiten, maar de andere kenmerken lijken mij meer overeen te komen met piramidea

moeilijk :(

exemplaar 2
Frank

acherontia

Het is m.i. een overduidelijke pyramidea...


Jeroen

frankvb

ok... duidelijk nog wat meer oefenen...

hoe hard zijn deze kenmerken?
want ik zie bij berbera bijvoorbeeld een loodrechte hoek tussen de onderste dwarslijn en de vleugelrand. Terwijl ik in veel van mijn fotos van exemplaren die mij piramidea lijken een rechte hoek daar vind.
Frank

wim veraghtert

Tja, dan kan je dat palpenkenmerk (was net zo handig!) wel schrappen...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

frankvb

sja, die palpen dus. in hoeverre klopt dat dan nog? want daar had ik in eerste instantie deze beide exemplaren op uitgekozen. Heb helaas geen gelukte fotos van de versie lichte-palpen-met-donker-aan-de-zijkant.
Frank

frankvb

palpen exemplaar 2
Frank

frankvb

#27
hier naar mijn idee toch nog zo een exemplaar... de onderste

met excuses voor de foto-spam, maar ik wil het gewoon graag onder de knie krijgen
Frank

acherontia

Citeerhoe hard zijn deze kenmerken?

Hard maar je moet wel altijd naar het totaal kijken en dus niet van een enkel kenmerk uitgaan. Het palpenkenmerk is niet betrouwbaar. Ik zou zeggen kom maar op met foto's (uitsnede vleugels).

Jeroen

frankvb

ik zal hier tzt een verzamelingetje van fotos droppen, uitzoeken en uitsnijden zal wel even gaan duren.

ik googlede net nog deze naar boven, leek me wel bruikbaar om hier te pasten.

http://www.staffs-ecology.org.uk/staffsmot...hs_become_6.pdf
Frank