Adulten lapidella

Gestart door Elachista, juli 30, 2007, 23:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Ik heb L. lapidella meerdere malen proberen op te kweken maar tot dusver heb ik wel nakomelingen zien kruipen, maar de adulten heb ik nooit gezien. Is het zo dat de adulten niet uit de zak kruipen?

M vr gr

Tymo
Groet,
Tymo

Leon Olsthoorn

Ik snap je niet Tymo. Hoe zouden er Lapidella's kunnen zijn als er geen adulten uit de zak kruipen? Ik heb ze zelf nooit op proberen te kweken, maar ben de nakomelingen weleens tegen gekomen, dus moeten er ook adulten zijn.

(Edit: Toch is het opvallend dat ik ook geen foto's van adulten kan vinden. Toch vreemd.....)  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Elachista

Doorgaans heb je dat zakdragerwijfjes (nu kun je het niet bepaald wijfjes noemen bij lapidella gezien parthenogenese hier het beste past) de pop mee naar buiten wringen en vervolgens daar uitkomen. Vervolgens zitten ze op de zak en met de legboor worden de eitjes in het zakje gelegd. Als dit proces voltooid is zijn de dode adulten altijd bij mij in de bak terug te vinden. Omdat ik afgelopen jaar geen adulten kon vinden heb ik me maar voorgehouden dat ik verkeerd gekweekt. Dit jaar heb ik circa honderdvijftig zakjes meegenomen en opnieuw geen adulten - maar wel ontdekte ik nieuwe pietepeuterige zakjes. Waarschijnlijk blijven de adulten dus in de zak waar de eitjes ook afgezet worden, want ik zou dan altijd wel enkele exemplaren hebben moeten vinden. Dat de adulten worden gebruikt als bouwmateriaal voor de jonge rupsen is ook een verschijnsel, maar tot dusver sluit ik dat uit omdat ik in de zogenaamde "hatchperiode" waarbij de ontwikkeling van de larven in de eieren plaatsvind er altijd dan wel adulten zichtbaar hadden moeten zijn.

Zo zie je maar dat kweken best wel leuk kan zijn, vooral als je voor raadsels komt te staan  :angel:

Groet,
Tymo
Groet,
Tymo

zakdrager

Hoi Tymo,

Na een lange afwezigheid op internet ben ik sinds vandaag weer een beetje terug. Internet doet het in elk geval.

Wat je hierboven schrijft, klopt wel maar je kweekwaarnemingen zijn vreemd.
Het gedrag van de vrouwtjes verschilt bij de Psychidae per subfamilie. Bij de Oiketicinae blijven de vrouwtjes(meestal/in principe) in hun zak maar bij de meeste andere subfamilies o.a. ook de Psychinae waar Luffia lapidella toebehoort komen de vrouwtjes uit de zak en leggen vervolgens de eitjes met hun legboor in het zakje. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze bij jou wel in hun zakjes blijven. Misschien zijn ze bang voor je?  :P

Henk