Gegroefde Lapsnuitkever

Gestart door Robert Heemskerk, juli 08, 2007, 22:35:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag keverforum,

Regelmatig zie ik in de nacht dit soort kevers lopen bij mijn balkonplantjes.
Ze zijn er denk ik schuldig aan dat bij verschillende planten de bladeren aangevreten zijn?
En dan vraag ik me af, wat er in de wortelstelsels gebeurd?, laten ze die met rust?

Als leek zou ik er een Gegroefde Lapsnuitkever van maken.., maar is dat ook zo?
Is de kever te bestrijden op een vriendelijke manier? Of is de kever toch niet zo schadelijk als ik denk..

Eenmaal gevallen in een pot met water, is meestal het einde van de kever.., ik vind er vaak dit soort kevers in terug. Het zijn slechte zwemmers.

Robert Heemskerk

#1
bovenaanzicht

Th.Heijerman

Ja, dit is Otiorhynchus sulcatus en de larven knabbelen aan de worels van je balkonplantjes, zodat ze geen water meer kunnen drinken en slap gaan hangen zodat jij denkt dat ze water nodig hebben en zo voort ...

Theodoor

Robert Heemskerk

#3
Een aantal potten heb ik omgedraaid en geïnspecteerd op larven.
Het valt tot nu toe erg mee, ik heb er nog geen gevonden.
Wel zaten er in een aantal potten verschillende aaltjes, en dat is volgens mij goed ter bestrijding van deze keverlarven.
Een aantal potten wil ik nog verder bekijken en daar moet ik ze toch wel in vinden denk ik.
Het natte weer van de afgelopen tijd is misschien ook niet zo gunstig voor deze kever?

Northwinds

#4
De volwassen kevers eten inderdaad ook van je plantjes. Op mijn balkon heb ik een aantal eikenzaailingen staan en die worden stelselmatig aangevreten door deze kever.
Als ik 's-nachts met een zaklamp op mijn plantjes schijn zitten er vaak een paar aan de blaadjes te knabbelen.

Gr.
Peter