Gallen geslachtelijke generatie Andricus quadrilineatus op meeldraadkatjes?

Gestart door carina, april 30, 2015, 18:52:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

carina

Op het meeldraadkatje zat een gal van de ongeslachtgelijke generatie van A. quadrilinatus, rondom deze gal leken er een 3-tal kleinere geelbruine galletjes te zitten. De galletjes lijken op  afbeelding 383 in het gallenboek.

De grotere gal werd verwijderd om de kleinere gallen beter te kunnen bekijken.
De galletjes zijn op bijgevoegde foto's aangeduid met een rode pijl. De kwaliteit van de foto's is niet zo geweldig, hopelijk zijn de gallen herkenbaar.

Op de derde foto is de verwijderde gal met er tegen aanliggend één van de kleine gallen te zien.

Gevonden op Quercus robur, 29-4-2015 Prinsenpark, Retie, België.

Carina

carina

Vandaag extra foto's genomen van de gal onder de bino. Lengte gal 1,5-2 mm, de witte haren onder het topje van de gal aanwezig.Kleur van de gal geelbruin en tegelijkertijd aanwezig met gallen van de agame gallen van dezelfde soort.

In de geopende gal zit een larve, geen heel duidelijke foto, larve was zeer klein.

In bijlage enkele foto's, meerdere foto's beschikbaar bij de ingevoerde waarneming op volgende link:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/101638249?_popup=1

Gal op de foto's klopt met de afbeelding 383 en de beschrijving in het gallenboek.

Wat denk jij Bart?

Carina

fluitenier

Citaat van: carina op mei 01, 2015, 22:48:00 PM
Wat denk jij Bart?

Ik denk dat dit een bijzonder interessante waarneming is  ;D en een belangrijke stap voorwaarts in onze kennis van galwespgallen.
Mooi gedocumenteerde waarneming, trouwens!
Op basis van literatuur lijkt je determinatie me inderdaad :duim:
Misschien moeten we op het einde van het seizoen maar eens buitenlands advies zoeken voor een aantal van deze meeldraadgalletjes.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Willy

Ik heb deze vanmorgen gevonden in dedemsvaart(overijssel)op zomereik.De bolletjes zijn een paar mm groot.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

fluitenier

Dag Willy,

dat lijken me inderdaad gerimpelde meeldraadgallen, veroorzaakt door de agame generatie van Gerimpelde meeldraadgalwesp (Andricus quadrilineatus).

In dit topic gaat het eigenlijk om de gallen van de seksuele generatie van dezelfde soort; deze gallen, te zien op de foto's van Carina hierboven, zijn kleiner en weinig opvallend.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Willy

Dag Bart,zijn dat soms harige bolletjes heb er net 2 gevonden tussen de gewone.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

fluitenier

Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Willy

Dank voor de bevestiging.Deze vind ik net op een meeldraadkatje.Volgens mij is dit hem ook.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

fluitenier

@ Willy: de eerste 2 foto's (met als namen sized_gal(001).jpg en sized_gall(001).jpg ) lijken mij goede voorbeelden van deze voor ons allemaal nieuwe gal. Wat op de andere foto's te zien is, lijkt mij discutabel. Zou je die apart kunnen invoeren?

Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Willy

@Bart,ik heb de andere foto's verwijderd.En wat die andere warneming betreft een foutje van mij heb hem aangepast.
Heb nog wel een andere gevonden waar ze allebei op staan.(zie foto)
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

carina

@Willy,  de harige gal op de foto lijkt mij sterk behaard met lange haren, toch anders dan de gallen van de geslachtelijke generatie van A. quadrilineatus, die heeft enkel  haren net onder de top.

Misschien een gal van A. callidoma.

In bijlage nog enkele foto's van de geslachtelijke gallen van A. quadrilineatus. Het lijkt dat net voor het uitkomen van het imago, dat er op de gal aan een kant een bruine V-vormige tekening zichtbaar is.
Na het uitkomen van het imago is er aan de tegenoverliggende kant een vrij grote uitsluip-opening te zien.
De gal op foto 1 en 2 in bijlage zijn van dezelfde gal voor- en achterzijde.

Carina


Willy

@Carina, Bedankt voor de heldere uitleg en mooie foto's.


Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks