welke hagedis?

Gestart door agnes, april 30, 2015, 18:44:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

agnes

Beste forumleden
Deze hagedis kregen we niet beter op de foto.
Is er door iemand een naam aan te geven?
Lijkt wel iets op de parelhagedis
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/101581953
onzeker Hagedis onbekend - Lacertidae spec. gezien op 2015-04-29 Spain - Albacete
Foto's:



alvast bedankt
agnes

JordiJanssen

#1
Parelhagedis (Lacerta lepida / Timon lepidus) is inderdaad goed. Het is een juveniel.

agnes


rikk

Ik had deze niet op het forum zien staan. Daarom had ik al commentaar gegeven...

Ja, ik vind het ook een 'juveniel' qua grootte en hoe hij eruit ziet. Maar strikt genomen zou het toch een subadult moeten zijn, want het dier is al vorig jaar geboren. (Juveniel = 1e jaar tot de winterrust.)
Of ben ik nu te formalistisch?

Rik

JordiJanssen

#4
Edit: I stand corrected.
Ik ben het met je eens dat dit dier de morfologische kenmerken heeft van een juveniel. Ondanks dat ik in eerste instantie dit dier geen subadult zou noemen op basis van dat het duidelijk de juveniele kenmerken heeft, moet ik je gelijk geven en is het theoretisch gezien een subadult.

Ik had hier eerst een heel verhaal getypt waarom ik het geen subadult vind, maar na even de literatuur ingedoken te zijn over de classificatie welke in wetenschappelijke papers gebruikt is moet ik je gelijk geven. Ondanks de uitgebreide juveniele kenmerken van het dier kan het geen juveniel zijn gezien dit dier vorig jaar geboren is.