Oeverplant => Bastaardpaardenstaart?

Gestart door Douwe van der Ploeg, april 29, 2015, 03:50:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101525275
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2015-04-28 Weende - Barkeveen
Foto's:

bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

Peter Apperlo

M.i. holpijp met zijtakken.

Groet, Peter

Willemien Troelstra

Ja, dat is misschien toch een betere suggestie.

Hinko

lijkt mij ook Holpijp. Als je er nog eens langs komt; ff een stengel doorsnijden. Dan is ook direct duidelijk hoe ie aan z'n naam komt :)
mvgr, Hinko

Rob Koelman

Holpijp is een goede kandidaat, maar ik sluit bastaardpaardenstaart niet gelijk uit. Het aantal ribben op de stengel komt wat gering over voor een zuivere holpijp...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Dank allen, ik kom helaas binnenkort niet meer in de buurt.. Onzekere holpijp het beste, lijkt me?
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Kun je van de tweede foto een uitsnede in hogere resolutie plaatsen waar de eerste leden van de zijtakken en de stengels zelf scherp(er) opstaan? Het aantal ribben op de stengel en de lengte van de eerste leden van de zijtakken ten opzichte van de stengelschede zijn belangrijk verschillen tussen holpijp en bastaardpaardestaart.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 29, 2015, 20:24:43 PMBedoel je zoiets?

:duim:

Als ik even goed tel zie ik 6 duidelijke ribben en een glimp van een 7e rib op deze zijde van de stengel. Het totale aantal (achterzijde er bij) zal dan iets van 12 tot maximaal 13 ribben zijn. Holpijp hoort er 14-30 te hebben, bastaardpaardestaart 8-16.

Bij holpijp is het eerste lid van de zijtakken korter dan tot ongeveer even lang als de stengelschede, bij bastaardpaardestaart is dit eerste lid ongeveer even lang. Ik meen te zien dat het bij jouw exemplaar gaat om leden die ongeveer even lang zijn.

Dan zou je dus op bastaardpaardestaart uitkomen...

Iedereen het daar mee eens?

Willemien Troelstra

Ik vind het zeer aannemelijk, Holpijp vertakt volgens mij meestal ook niet zo uitbundig als deze paardenstaarten.

Peter Apperlo

Dit topic sla ik op in mijn map 'lastige determinaties'.

Groet, Peter

Hinko

ik ben nog niet helemaal overtuigd. Ik heb de hybride wel een aantal keren gevonden en in mijn beleving was de habitus toch anders en stonden de planten veel droger. Ik zal de komende tijd eens opletten. De hybride schijnt helemaal niet zeldzaam te zijn maar wordt slecht herkent.
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

De hybride is hier in Twente algemeen, maar is nogal variabel. Dan weer de kant van Heermoes, dan weer die van Holpijp.
Van Heermoes (o.a.) onderscheidbaar door het ontbreken van een binnenbuis; van Holpijp door de veel nauwere holte in relatie tot de wanddikte.

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente