Hoofdmenu

Anthomyiidae

Gestart door paulhoekstra, april 27, 2015, 21:37:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Deze Anthomyiidae zaten in een groepje van 5 op een blad van lijsterbes. Welke soort zou het kunnen zijn?

Het kan zijn dat de foto's van 2 verschillende exemplaren komen.

Het betreft deze waarneming[/size]http://waarneming.nl/waarneming/view/101491070Bloemvlieg onbekend - Anthomyiidae indet. gezien op 2015-04-19 Leidschendam - Duivenvoordse-Veenzijdse Polder - AchterbosFoto's:bij voorbaat dank Paul Hoekstra
groeten,
Paul

javanerkelens

Door de veelheid aan foto's, met de mogelijkheid dat het om verschillende soorten zou kunnen gaan, maakt het er niet makkelijker op.
Alle kenmerken worden dan door elkaar gehaald, dus misschien beter om te beginnen bij één vlieg en dan vooral de vlieg op foto 4.
Ik zie daar een stukje van het V sternite, waardoor ik zit te denken aan Paradelia intersecta.
Zou je deze vlieg op enkele kenmerken kunnen controleren:
Is de mentum van de proboscis zwart glanzend (het gedeelte aan de onderkant van het monddeel)
De beharing op de achterscheen (hind tibia) moet bestaan uit; 1av + 3ad + 2pd
De beharing op de middenscheen (mid tibia) moet bestaan uit; 1ad + 1pd + 2 posterior haren (de pd haar zit iets meer naar voren als de 2 posterior haren).....dus er moet geen av haar aanwezig zijn...
De stergite net boven de surstylus en cercal plate is ook zwart glanzend (dus aan het eind van de abdomen, net boven het begin van het genitale gedeelte is een stukje stergite zwart glanzend.
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Ik ben nieuwsgierig....is het gelukt om de kenmerken te vinden?
Groet,
Joke (van Erkelens)

paulhoekstra

Bedankt voor de informatie.

Ik moest er even een half uurtje voor gaan zitten voordat ik alle kenmerken goed begreep, maar volgens mij begrijp ik nu de meeste termen behalve het woord stergite, dat is zowel een sterniet als tergiet? En zit dus rondom?

Het mentum is i.i.g. zwart glanzend.

Bij de beharing op de schenen moet je dan ook de borstels op het uiteinde tellen? Of tellen die niet mee? Vlak voor het uiteinde zit een borstel waarbij ik op 4 ad zou uitkomen voor de achterscheen. De andere haren kloppen volgens mij wel, maar ik heb moeit om de verschillende vlakken (av ad, pd, etc) op de juiste manier te interpreteren, ik denk dat er geen av op de middenscheen is.

De stergite weet ik niet zeker waar die moet zitten bij het genitale gedeelte zitten enkele onderdelen die zwart glanzend zijn, maar de laatste tergieten zijn grijs. Ik zal proberen er nog wat extra foto's van te maken.
groeten,
Paul

paulhoekstra

oh ja, ik heb even gekeken, maar alle 7 foto's zijn van hetzelfde exemplaar. Het andere exemplaar dat ik heb opgeprikt heeft de vleugels en poten in een iets andere houding, maar dat exemplaar lijkt dezelfde haren op de schenen te hebben (en is ook een mannetje).
groeten,
Paul

javanerkelens

Als je het niet dagelijks doet, dan is het inderdaad even puzzelen.
Ik heb morgen wat meer tijd en dan zal ik even wat voorbeelden geven, waar je even wat houvast aan kunt hebben.
Tevens zal ik een paar foto's erbij plaatsen van de genitaliën, dan kun je eventueel vergelijken.
Maar deze kun je ook alvast even bekijken op mijn website; www.anthomyiidae.nl (die nog niet helemaal klaar is...) en dan even klikken op Paradelia intersecta en daar staan de genitale foto's ook op , je kunt op de foto's klikken voor een vergroting......(foto's van het vliegje moeten nog geplaatst worden)
Groet,
Joke (van Erkelens)

paulhoekstra

mooie foto's van de genitalia. Hoe kan je het beste de genitalia bekijken? Kan ik gewoon het laatste achterlijfsegment eraf knippen en dan met een pincet uit elkaar trekken, of moet je dat op een subtielere manier doen?
groeten,
Paul

javanerkelens

Ojee, was ik je toch bijna vergeten.....sorry!! :-X :-X
Ik moet nu naar mijn werk en ben vanavond pas laat thuis.
Ik zal je per mail even een goede tip aan de hand doen hoe je het beste de genitaliën kunt preparen, wat over het algemeen goed werkt.
Maar dat wordt dus wat later of morgen.....
Groet,
Joke (van Erkelens)

paulhoekstra

ik heb eindelijk de genitaliën uit elkaar gehaald en het was 1 groot verrassingspakket. Volgens mij heb ik de surstylus teveel uit elkaar getrokken, maar zie de foto's hieronder.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Genitaal eerste vlieg:

[/size]
groeten,
Paul

paulhoekstra

Genitaal 2e vlieg:

[/size]
groeten,
Paul

nielsyese

Paradelia intersecta :duim:
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jeeweevz

@Joke: Je site is dan misschien nog niet af, maar hij ziet er al fantastisch uit!!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea (exclusief Agromyzidae)

paulhoekstra

Niels-Jan: Dank voor de bevestiging
Jan Willem: Helemaal mee eens
groeten,
Paul