Zijn dit gallen?

Gestart door carina, april 26, 2015, 10:06:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

carina

Gevonden op de katjes van Quercus robur 25/4/2015 te Mol. Zijn dit misschien galletjes in een erg jong stadium? Ik raak er niet uit met het gallenboek.

Carina

fluitenier

Dag Carina,

heel interessant en met galvorming op eikenkatjes, kan "galwesp onbekend" niet fout zijn. Dus graag invoeren.
Een soortnaam kan/durf ik hier momenteel echter niet op plakken.

Trouwens: mooi gedocumenteerde waarnemingen van Dwergmeeldraadgalwesp!
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

carina

Op 1/5/2015 heb ik opnieuw van deze gallen gevonden op een andere locatie, de Keyfheide te Meerhout (Belgiƫ).

Drie gallen, 2 ervan zaten vast op de helmdraad, de derde zat vast op de bloembodem omgeven door de meeldraden.

Enkele foto's in bijlage, meer foto's bij de ingevoerde waarneming:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/101732718?_popup=1

Carina

fluitenier

Dag Carina,

even op een rijtje zetten wat nu al een paar dagen af en toe door mijn hoofd spookt: deze door jou gefotografeerde gallen, op de katjes van de mannelijke bloeiwijze ...





... doen sterk denken aan deze (eveneens door jou gefotografeerde) bladgallen:



Dat leek mij eerst een onzinnig idee: Plaatjesgalwesp (Neuroterus albipes) wordt, bijvoorbeeld in het Gallenboek, niet vermeld bij de meeldraadgallen. Zonet las ik in Geheimnisvolle Pflanzengallen (degelijke fotogids van Heiko Bellmann) echter dat de betreffende gallen niet alleen voorkomen op de bladrand, maar ook soms op de bladsteel en, zij het zelden, ook op de katjes. Het knobbeltje op de zijkant wordt ook vermeld als kenmerk.

Volgens mij kan je met de 2 bovenstaande (alweer perfect gedocumenteerde) waarnemingen dus hier terecht:
http://waarnemingen.be/soort/photos/18688

Wat denk je?
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

carina

Dag Bart,

Ik had hier ook al aan gedacht, omdat  de grootte en de vorm van de gal met het puntje bovenaan zo sterk lijkt op het galletje van Neuroterus albipes en de gal van deze soort op dit tijdstip eveneens te vinden is. Om die reden heb ik dat galletje van N. albipes langs alle zijden gefotografeerd. Maar ik kon nergens informatie vinden dat de gal ook kan voorkomen op de katjes en de gal van N. albipes is eerst wit van kleur en later beige-bruin, de gal op het katje verkleurt van groen naar rood.

De enige andere mogelijkheid zou eventueel een gal in een zeer jong stadium van Andricus grossulariae zijn. Maar ik heb geen ervaring met die soort. Ik heb ook geen idee hoe snel zulk een gal evolueert.
Het valt mij wel op dat de vorm van een gal meestal al aanwezig is vanaf een jong stadium b.v. de Besgal van Neuroterus Quercusbaccarum op de katjes is duidelijk herkenbaar, ook bij zeer jonge, nog kleine exemplaren.

Ik sta nog steeds versteld van snelheid waarop gallen verschijnen op hun waardplanten en hoe snel sommige gallen zich ontwikkelen. Voor gallen die afhankelijk zijn van de katjes is dit begrijpelijk aangezien  de katjes minder lang beschikbaar zijn dan pakweg een knop  of blad van de waardplant.

Een bijkomend probleem is dat wanneer je de katjes met gallen inzamelt voor de gal volledig rijp is, de ontwikkeling lijkt te stoppen en  niet uitgekweekt kan worden. Wanneer de larve al verpopt is, lukt het wel. Intussen 3 imago's uitgekweekt van Andricus solitarius (vrijgelaten, niet bewaard) en 1 imago van A. quadrilineatus uit de kleine gal van de sexuele generatie, dit beestje zit in de diepvriezer.

Het lijkt ook het beste om de katjes met volgroeide gallen tijdelijk in de koelkast te bewaren, zo blijven ze vers en gaan ze niet schimmelen. Op kamertemperatuur ontstaat er condens in het potje en het vrijgekomen stuifmeel beschimmeld zeer snel.

Carina



fluitenier

Citaat van: carina op mei 06, 2015, 20:57:44 PM
de gal van N. albipes is eerst wit van kleur en later beige-bruin, de gal op het katje verkleurt van groen naar rood.

Dat de meeldraadgallen, in tegenstelling tot de gekende bladgallen, eerder roodachtig gekleurd zijn, lijkt me geen probleem: ook bij Lensgalwesp (Neuroterus quercusbaccarum), bijvoorbeeld, zijn de meeldraadgallen duidelijk vaker rood dan de bladgallen.
http://waarnemingen.be/soort/photos/9000

Citaat van: carina
een gal in een zeer jong stadium van Andricus grossulariae

De meeldraadgallen van Egelgalwesp (Andricus grossulariae) groeien, voor zover ik weet, enkel op moseik (Quercus cerris).

Citaat van: carina
Ik sta nog steeds versteld van de snelheid waarop gallen verschijnen op hun waardplanten en hoe snel sommige gallen zich ontwikkelen.

Bij meeldraadgallen op eik verloopt de ontwikkeling inderdaad razendsnel, heel binnenkort zijn ze alweer verdwenen. Dat is (naast o.a. het feit dat het om kleine galletjes gaat) meteen ook een van de redenen waarom deze gallen niet goed gekend zijn.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

fluitenier

@ Carina: ik ben ondertussen vrij zeker van Plaatjesgalwesp (Neuroterus albipes).
http://waarnemingen.be/soort/photos/18688
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

carina

@Bart, ik heb nog wel twijfels bij de gallen die ik onder de bino bekeek en fotografeerde. Deze lijken een iets andere vorm te hebben, niet zo ovaal en ze zijn ook dikker en boller.
Ik heb spijtig genoeg zelf geen bino, was dit wel het geval dan  had ik al de vermoedelijke gallen van N. albipes  kunnen vergelijken. Af en toe kan ik vrienden terecht die wel over de nodige apparatuur beschikken.

Gisteren nog een gal van denk ik Neuroterus albipes gevonden op een katje van Quercus robur in het Prinsenpark te Retie, deze is duidelijk ovaal van vorm.

Carina


fluitenier

De gal op de laatste 3 foto's lijkt me inderdaad duidelijk Neuroterus albipes.
De wat bollere gal bovenaan deze pagina is, eveneens inderdaad, moeilijker.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!