Hoofdmenu

Coleoptera?

Gestart door rusou, april 22, 2015, 18:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

rusou

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101264723
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-04-22 Huissen - Loovelden
Foto's:


bij voorbaat dank Rutger Souverijn

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rusou


Douwe van der Ploeg

Zou kunnen. Het zou bijvoorbeeld volgens mij ook Lochmaea caprea kunnen zijn.
Douwe van der Ploeg

rusou

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 22, 2015, 18:41:41 PM
Zou kunnen. Het zou bijvoorbeeld volgens mij ook Lochmaea caprea kunnen zijn.

Lochmaea caprea is zo te zien bruin met geel en het beestje dat ik gefotografeerd heb was legergroen van kleur.

Douwe van der Ploeg

Let vooral niet teveel op kleur, zaken als camera-instelling, licht, ouderdom en gewoon variatie kunnen hier een grote rol spelen.
Wat FHL zegt:
- Kop helemaal mat zwart, of glanzender of meestal met een geel vlekje voor de ogen?
- Dekschilden duidelijker gepuncteerd of minder duidelijk?
- Zwarte naad aanwezig? (Als ie niet aanwezig is zegt het overig niks).

En gelukkig verschilt het mannelijk genitaal, voor de gevallen waar deze dingen lastig te zien zijn :)

Als je larves vindt kan de waardplant ook nog wat zeggen.
Douwe van der Ploeg

Arp

Hoi Rutger,

Legergroen is wat overdreven, meer kaki misschien, maar de kleur is hoe dan ook variabel. Op jouw foto lijkt iets van een donker randje langs de dekschildnaad te zien (maar kan ook schaduw zijn, want de dekschilden lijken ook wat uit elkaar te staan!!) en dat zou dan suturalis waarschijnlijker maken dan de andere twee van de drie Nederlandse soorten.

Mijn "sp." berust erop dat ik de soorten niet goed genoeg ken om het uit m'n mouw te schudden en nu zelf niet ga puzzelen - mede omdat ik vermoed dat de foto niet genoeg detailscherpte heeft.

Als je wel wilt puzzelen, ga dan vooral ook plaatjes kijken, maar dan wel tientallen zeker goed gedetermineerde van elke soort (!!) maar begin eerst bij een echte sleutel. Bijvoorbeeld pagina 198 van FHL band 9 of pagina 50 van deze testversie van Hubble (2010) (er is vast meer te vinden).

(ik ben te langzaam)

 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Ik zit nu met 2 Lochmaea's te puzzelen - misschien dat dit helpt -

http://www.kerbtier.de/cgi-bin/enKey.cgi?Gatt=Lochmaea

James

rusou

Na veel plaatjes en links bekeken te hebben en de info van Arp, James en Douwe lijkt Lochmaea suturalis mij het meest waarschijnlijk.
Bedankt iedereen!

jan cuppen

Als je ze verzameld en het genitaal bekijkt hoef je geen uren te puzzelen op een toch onzekere uitkomst.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen