Klein grijsachtig vliegje op zand.Parthalassius spec.?Nieuw voor Nederland ?

Gestart door karinarie, april 22, 2015, 15:45:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud van der weele

Arie, mocht je, volgend jaar bijvoorbeeld, nog een paar mannetjes vangen, dan wil ik er een sturen naar Jürgen Kappert in Duitsland, die echt perfecte foto's van de genitaliën kan maken. Misschien ook geen slecht idee om in ieder geval een paartje te schenken aan Naturalis. Bij mijn weten staat deze Microphoridae nog niet in de nationale collectie.

karinarie

Hallo Ruud en Paul,
op internet is er niet of nauwelijks iets te vinden over dit genus.Weten jullie waar er iets meer te vinden is over de levenswiize van deze soorten ?

groetjes Arie

ruud van der weele

ik zal van het weekend eens kijken of er iets in mijn bibliotheek te vinden is, maar ik vrees van niet. We mogen onze handen al dichtknijpen als er goede revisies van dit soort genera zijn.



ruud van der weele

uit Chvala 1987:
Bi olo gy. Nothing is known on the biology and immature stages of Schisto- stoma species; however, the adults inhabit exclusively warm sandy biotopes. They have repeatedly been collected in dry sandy biotopes in Central Europe, in the Mediterranean region and in Asia in deserts and sandy toasts, and also in coastal saline biotopes. The flies are often swept from desert xero- philous plants, swarming or hovering have not been observed. It is supposed that larvae are predaceous, living in sand or sandy soil.

karinarie

Hallo Ruud,
we zullen dus zelf onderzoek moeten doen.Het zal waarschijnlijk wel het volgende jaar worden om nog een paartje te vangen.Heb je trouwens de toegevoegde foto's bij de waarneming gezien.Hier zit ook een foto bij van de genitalien van het mannetje.

groetjes Arie