Vraagje over broedende vogels

Gestart door Stefan v. Schaik, april 21, 2015, 16:31:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hallo,

Dit jaar is de tuin van mijn ouders weer een ideaal plekje voor vogels om te broeden.
En zelfs met 2 nieuwe vogelsoorten die eerder niet hebben gebroed in de tuin (roodborst en witte kwikstaart)
Nu vroeg ik me af hoelang het duurt voordat deze vogels daadwerkelijk op het nest gaan zitten en eieren leggen.
De roodborsten zijn inmiddels al een weekje klaar met bouwen maar zitten nog niet te broeden. Ze komen wel elke dag bij het nest langs.
De witte kwikstaart is sinds vandaag ook zo goed als klaar. Ik heb het mannetje een mooie paringsdans zien doen en vervolgens verdwenen ze een paar seconden uit het zicht voor een snelle paring.
Ik hoop natuurlijk dat beide vogels met succes gaan broeden.

Stefan van Schaik

sander bijsterbosch

roodborst:
nest bouwen: man bouwt het alleen in 4-5 dagen voor 2de legsel nieuw nest.
eieren: legsel 3-6 gelige eieren.
broeden: vrouwtje broedt 12-15 dagen alleen en wordt door de man in de buurt van het nest gevoerd.
jongen: beide ouders voeren ze verlaten na 13-15 dagen het nest, maar worden dan nog 10-20 dagen gevoerd.

witte kwikstaart:
nest bouwen: vornamelijk bouwt man in 4-7 dagen.
eieren: legsel 3-6 lichtgrijze tot witachtige eieren.
broeden: duur 11-16 dagen
jongen: beide ouders voeren. na 13-14 dagen vliegen ze uit. maar worden nog 4-7 dagen gevoerd.

groeten Sander bijsterbosch
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Oenanthe

Sander citeert alleen waarheden maar een antwoord op de vraag geeft hij niet. Normaal gesproken start het vrouwtje met de eileg nadat het nest is voltooid. Door oorzaken als ongunstig weer en daardoor ongunstige voedselsituatie kan de eileg worden uitgesteld. Over hoe lang dat is valt in het algemeen niets te zeggen. Als het warmer wordt moeten er echt eieren komen, anders kan je ervan uitgaan dat de broedpoging niet wordt doorgezet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Stefan v. Schaik

Bedankt allebei.
Het roodborstje zit inmiddels te broeden net als de kwikstaarten. Ik ben benieuwd hoeveel jongen er zullen komen.
Stefan van Schaik