Hoofdmenu

Toon, bedankt!

Gestart door Arp, april 21, 2015, 03:38:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Toon Keukelaar, 4 april 1946 - 20 april 2015

Het zal een jaar of zes-zeven geleden zijn dat Toon bij me in beeld kwam. Berichtjes op het forum en een paar keer via een waarneming een mail met een naam voor een kever, waar ik te lui was geweest om het precies uit te zoeken en er een "specje" van had gemaakt. Vriendelijk en bescheiden - geen man van hoofdletters - schuchter bijna dacht ik soms, al was daar beslist geen reden voor, want één ding was duidelijk: Hij kende z'n kevers wel.

Zo "ken" je iemand dan, jaren lang. Af en toe een mailtje en veel ontmoetingen op het forum, met vooral bij de buitenlandse kevers een toonaangevende inbreng van zijn kant: De enige keverkenner die steevast de uitdaging aanging om mensen, voor zover mogelijk, aan een naam of een zoekrichting te helpen voor hun vakantiewaarnemingen.
En in de antwoorden schemerde door, dat het bij hem niet - zoals bij sommige anderen *onschuldigfluit* - een kwestie was van ongehinderd door enige kennis van zaken gezellig wat meepuzzelen, maar dat hij voor die buitenlandse beesten echt wat wist, een eigen collectie had en naslagwerken. Maar desondanks (of juist daarom?) altijd bescheiden en voorzichtig.

Die computer, dat internet, dat was niet zo zijn ding. Jammer, want wat een schat aan kennis - en de bereidheid die te delen. Maar meer ondanks dan dankzij die PC, toch bijna zevenduizend berichten op het forum. Allemaal met antwoorden en nuttige bijdragen aan discussies. Zonder wat voor zichzelf te vragen.

Tja, internet. Sociale media, web 2.0, fora, hype dit, hype dat - "vrienden" her en der - ja, ja. Vluchtige onzin. Die realisatie komt ondubbelzinnig binnen als september vorig jaar een PBtje in m'n postbak ligt. Nuchter en bondig als altijd. Geen man van veel woorden op de PC, ook nu niet: Het was zijn laatste keverseizoen geweest, hadden de artsen hem duidelijk gemaakt. Leukemie. Kwestie van maanden. Even melden alvast, voor het geval dat.

Bah. Dat ging me niet nog een keer gebeuren (Floris destijds), dus gevraagd of hij er bezwaar tegen had om toch nog eens echt kennis te maken, z'n hand te schudden en hem aan te kunnen kijken bij een daadwerkelijk gesprek. Zoals communicatie tussen mensen ooit bedoeld was. Dat mocht gelukkig, ondanks de al afnemende energie.

Een paar maanden later zit ik in een gezellig volle huiskamer in Goes tegenover een andere man dan ik verwacht had. Grappig, hoe erg dat beeld in je hoofd dan toch weer niet klopt. Niks schuchter! Dat hij betere tijden gekend heeft is ook dan al af te lezen, maar de ondeugende vrijbuiter is onmiskenbaar in de twinkelende ogen, de grappen en grollen - droog, gortdroog. Maar de verhalen en anekdotes juist smeuïg, opgedist in een heerlijk Zeeuwse tongval (ongetwijfeld wat afgezwakt ten behoeve van het haast buitenlandse gehoor). Samen met Yolande, zijn vrouw, vertellen ze honderduit. Prachtige verhalen uit een intens geleefd leven - en beslist niet allemaal even "conformistisch" (zei de verteller discreet). Er wordt veel gelachen. Gezellig. Je zou haast vergeten ...

Die dag is er amper tijd voor de kevers. Een vluchtige blik in de prachtige boeken en - uiteraard - een kleine rondleiding door de stapel insectendozen. Mijn god. Wat een collectie! De beesten, samengebracht in veel - heel veel - reizen naar exotische en soms iets minder exotische buitenlanden zijn op zich al om gek van te worden, maar dat is toch beslist niet wat me het meeste raakt. Meer dan dat, is het de fabeltastische preciezie waarmee alles is opgezet (schoon! netjes!), bij elkaar gezet, geordend. Prachtig, prachtig! Blokken met een dertigtal exemplaren van één enkele soort Carabus die van linksboven naar rechtsonder de variatie in punktering en ribbels documenteren van Noord-Europa naar Turkije. Blokken met wat wel bijna de volle variatiebandbreedte moet zijn van gevlekte en minder gevlekte exemplaren van diverse kleurrijke soorten Aziatische Cetoniinae. Indrukwekkend. Wat een tijd, geduld en liefde is daar in gaan zitten!

Dat ik nog een keer terug moet komen met meer tijd en camera's is een no-brainer. Maar ook ben ik nu "om". Nooit zo van het verzamelen en opzetten geweest - de eigen verzameling in potjes alcohol. Dat ligt ook wel wat aan de diergroepen, maar dit is toch echt andere koek. Wanneer maak ik die potjes open? Het overzicht van deze verzameling, het vergelijkingsgemak ... enfin. Bij de volgende sessie gaat het gesprek daarover, tussen de foto's door, de kneepjes van het vak. Daar heeft Toon ook plezier aan merk ik, net zoals op het forum - iemand verder helpen.

Behalve de kevers leer ik bij die gelegenheden twee prachtige, lieve mensen kennen met een groot hart. Verhalen uit een levenspad dat, voor beiden, beslist niet uitsluitend met rozenblaadjes bestrooid is geweest.
In zekere zin had Toon er al lang geleden niet meer moeten zijn. Op jonge leeftijd werd het Ehlers-Danlos-syndroom vastgesteld; zwabberende gewrichten, rekbare huid die makkelijk beschadigt en slecht te hechten is. Vijftig zou hij worden, zoiets, hooguit. Kwetsbaar. Ja, theoretisch wel. Maar niet fragiel. Toon niet. Pure belhamel die er niks op uit deed. Altijd bezig - rommelen in de natuur vooral, in de vrije tijd.
Eigen kinderen was geen goed plan, bleek later, maar wel twee gehandicapte kinderen geadopteerd. Groot hart, samen met Yolande.

Of die keer dat hij geboekt was op de vlucht naar Suriname die zou eindigen in een tragedie. Een paar keer was hij al in Suriname wezen verzamelen, maar vanwege een negatief reisadvies (gedoe met Bouterse?) boekte hij die vlucht kort voor vertrek om en ging (voor het eerst) naar Thailand.
Nooit meer omgekeken. Zevenentwintig reizen in totaal zouden het worden daar naartoe. Veel kevers, maar vooral ook mooie verhalen, gebracht met die heerlijke schampere humor natuurlijk.

Afgelopen zondag kon ik hem voor het laatst zien. Een schim van de toch al aftakelende man die ik een half jaar daarvoor had leren kennen. Moe en op. Meer dan op. Kapot, vooral van binnen. De details zal ik maar achterwege laten, maar het tekent Toon dat hij in alle ellende zijn droge, schampere humor volhield en bij het afscheid, terwijl hij doodmoe steeds wegzakte, er nog een echt ferme handdruk uitperste en nota bene mij "succes" wenste.

Dat wenste hij overigens een half jaar geleden ook waarneming toe:
Citeerdit jaar zal mijn laatste bijdrage zijn aan de mooie site van waarneming waar ik vele uren plezier aan beleefd heb. ik wens dan ook dat waarneming nog lang bestaat en vele mensen plezier in de natuur geeft.

Maandag rond een uur of 6 'savonds heeft hij zijn kapotte lijf achter mogen laten. Zijn vrouw Yolande en z'n broer Jack waren bij hem. Volgende week dinsdag (28) wordt hij begraven.

Bedankt Toon, voor alles.

P.S. De uitvaart is dinsdag 28 april, om 13:00 bij rouwcentrum Peter Butler in Kapelle. Wie komen wil is van harte welkom, maar s.v.p. geen bloemen en aangepast gedrag of kleding. Kom gewoon als jezelf.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

#1
Sterkte aan de nabestaanden en iedereen die Toon gekend heeft. Een groot gemis. Toon, je was een groot kenner en kwam altijd vriendelijk en behulpzaam over. Ook namens mij, bedankt.
Douwe van der Ploeg

Remon

Arp, kippenvel na het lezen van je uiteenzetting, zonder Toon ooit gekend te hebben. Veel sterkte gewenst aan alle nabestaanden.

fluitenier

Een mooi eerbetoon, Arp.
Veel sterkte aan iedereen die Toon gekend heeft.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

henkjanvdkolk

Goed dat je dit schrijft Arp.

Veel sterkte aan de nabestaanden.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Margreet Kwh

Wat een droevig bericht.
Dank je wel voor je hulp, Toon.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

thijsdegraaf

#7
Dank je Arp. Dit doet je wel wat.
Ook van mij veel sterkte aan de nabestaanden van Toon.

nielsyese

Tjonge, ik wist niet dat hij overleden was. Ik ben een keer bij hem thuis geweest om wat kevers uit te wisselen, hij heeft me toen ook zijn prachtige collectie laten zien en we zijn toen nog boktorren wezen zoeken in het Poelbos. Sterkte aan alle nabestaanden!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jck

Arp, bedankt voor dit portret van de man achter de vriendelijke berichten. Je hebt het mooi verwoord. Ik wens alle nabestaanden van Toon heel veel sterkte.

James

belle

Ik sluit me graag aan bij de vorige berichten. Arp, dank voor je mooie, ontroerende verhaal. Ik heb ook ontelbare aardige, hulpvaardige berichtjes van Toon gekregen n.a.v. al mijn onnozele vragen over kevertjes. Waarvoor posthuum mijn hartelijke dank aan Toon.

Veel sterkte gewenst aan alle familie en vrienden.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Violet (en Remco)

Ten eerste wensen we de geliefden, vrienden en kennissen van Toon veel sterkte toe.

Daarnaast willen ook wij laten weten dat we veel hebben gehad aan de bijdragen van Toon op dit forum, of het nu onze eigen vragen/waarnemingen betrof, of de info die we uit andere topics haalden.

En Arp, dank voor je mooie tekst over Toon, uit je hart geschreven.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

KoenVerhoogt

Fantastisch geschreven!
Heel veel sterkte aan de nabestaande
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

lo.troisfontaine

Arp bedankt voor de mooie woorden.  Je hebt het precies verwoord, zoals ik Toon en Yolande ook heb mogen leren kennen.
Een voorrecht om zo'n liefhebber te hebben leren kennen. Toon is enkele keren samen met Dré Teunissen bij ons in het Noord-Limburgse overgekomen omdat we hier veel meer kevers hebben dan in het Zeeuwse. Geweldige dagen en herinneringen.
Ik heb al eens in een ander forumstukje geschreven, dat ik door Waarneming.nl meer mensen heb leren kennen. Waarvan ik nu enkele "vriend" mag noemen.
Toon was er hier een van. Ik zal hem en samen met hem zijn humor en kennis in ieder geval missen.


Toon bedankt voor alles en rust zacht.


Lo

Arp

Vanavond sprak ik Yolande. Ze had via Dré de reacties hier al doorgekregen en bedankt iedereen voor de steun  :duim:

Hieronder de gegevens voor de uitvaart (in het eerste berichtje ook toegevoegd):

De uitvaart is dinsdag 28 april, om 13:00 bij rouwcentrum Peter Butler in Kapelle. Wie komen wil is van harte welkom, maar s.v.p. geen bloemen en aangepast gedrag of kleding. Kom gewoon als jezelf.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Prachtig en zeer treffend stukje van Arp waarvan ik de tranen in de ogen krijg. Ik heb Toon ook een paar keer mogen ontmoeten en je kan niet anders dan bevriend raken met zo`n man. Bij de voorlaatste ontmoeting, hij wist toen al dat zijn einde naderde, kreeg ik zijn sleepnet. Een vooroorlogs loodzwaar gietijzeren geval met een eikenhouten handvat. Practisch onbruikbaar. Toch is het me heel veel waard.
Yolande en andere familieleden en vrienden, heel veel sterkte.
Twan.

vanmiddelkoop

Dat is schrikken, Toon heeft mij heel veel geholpen met kevers in het buitenland.
Hier word ik helemaal stil van.........
Betty

jva

Citaat van: vanmiddelkoop op april 24, 2015, 20:43:39 PM
Dat is schrikken, Toon heeft mij heel veel geholpen met kevers in het buitenland.
Hier word ik helemaal stil van.........
Betty

Ik kende Toon persoonlijk ook niet, maar zo te lezen een man met een groot hart en iemand die terecht heel veel respect verdient!. Onroerend om te lezen, wat een gemis. Heel veel sterkte aan familie en vrienden.
Jelle
Jelle

hedy2411

Ik heb gisteravond met leedwezen de beschrijving van Arp gelezen.
Wat een verdriet voor de nabestaanden en ook ik wil hen sterkte toewensen in deze moeilijke tijd.
Toen ik hier naar buiten keek, scheen de zon om 13.00 en er was een mooie wolkenlucht.
Het geeft troost om zo afscheid te mogen nemen van een persoon die zó met de natuur heeft geleefd.

Met dank voor je vele reacties Toon, rust in vrede.

Hedy

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Arp

Toon is gisteren door ruim honderd mensen - familie, vrienden, kennissen - naar zijn laatste rustplaats gebracht.

Het was inderdaad een mooie zonnige dag, met een fris Zeeuws windje  :blink:

Rust zacht Toon - we zullen je missen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

We zullen hem zeker missen!
Bedankt voor je mooie stukjes Arp.

Hart. groeten Betty