Geelpootruiter of toch bosruiter

Gestart door mpboom, april 18, 2015, 18:43:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

mpboom

Hallo,

Vandaag heb ik rond 16:00 uur deze 2 vogels gefotografeerd met behulp van mijn compact camera door mijn telescoop bij Waverhoek.
Het gaat volgens mij om ruiters, deze waren kleiner dan een tureluur en eveneens wat grijzer van kleur. Mijn eerste gedachte was een bosruiter, maar de poten leken mij nogal geel van kleur. DIt zijn alle foto's die ik heb dus ik hoop dat er wat van te maken valt. Op de laatste foto staat een de vogel met de rug naar de kijker toe, terwijl hij aan het poetsen is.

mpboom


mpboom


mpboom


j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

mpboom

tureluur is uitgesloten omdat de vogel kleiner was dan een tureluur die eveneens aanwezig was op het zelfde plasje, duidelijk grijzer van kleur, kortere snavel, geen rode poten en geen rode snavel.

Groeten,

Chiel

j.steenbergen

Ik zie toch echt rode poten. En grijzer? Ik zie een bruine rug.
Jeroen Steenbergen

j.steenbergen

#7
Op enkele foto's lijkt de vorm/verhoudingen van de vogel Bosruiter te suggereren. Mogelijke wenkbrauwstreep zou dit kunnen illustreren, maar ik vraag me af of dit geen fotografische vertekening is. De rugkleur lijkt me niet donker genoeg voor Bosruiter, dan zou ik meer contrast met de buik verwachten (foto 1). Maar foto 1 suggereert heel wat anders dan foto 3, daar zou het een Bosruiter kunnen zijn. Foto's vertekenen wel erg. Lengte van snavel is geen argument, zoveel verschil is er niet tussen Bosruiter en Tureluur. Kleur van poten/snavel vind ik moeilijk in te schatten, maar er lijkt iets van rode snavelbasis te zien?
Jeroen Steenbergen

mpboom

Ik zie wat je bedoeld met de vertekening op de foto. Ik weet zeker dat het geen tureluur was voornamelijk ook door het verschil in grootte met de aanwezige tureluurs. Door de verrekijker heb ik duidelijk gezien dat de vogel geen rode poten had. Door de telescoop leken deze wat gelig, maar ik bezit dan ook een telescoop van matige kwaliteit, dus kleurvertekening zou ook hier een rol kunnen spelen. Pas toen ik thuis de foto's op de computer keek ben ik gaan twijfelen of het daadwerkelijk een bosruiter was, want zo had ik het eerst gedetermineerd.

Vriendelijke groeten,

Chiel

Corstiaan Beeke

Ik zie er eerlijk gezegd 'gewoon' een Bosruiter in. Staarttekening en pootkleur zijn op de laatste foto aardig te beoordelen en passen ook prima op Bosruiter.

j.steenbergen

OK, dan schatte ik het verkeerd in.
Jeroen Steenbergen

mpboom

Beiden in ieder geval bedankt voor de reacties! Dan moeten het bosruiters zijn geweest. Ik heb nog wat foto's van bosruiters bekeken en sommigen hadden ook wat gelig gekleurde poten, dus dat zou mijn verwarring kunnen verklaren.

Nogmaals bedankt!

Groeten,

Chiel