De Gaai , meesterimitator

Gestart door Ed van Hecke, april 18, 2015, 11:37:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ed van Hecke

Vanmorgen  liep ik wat gebiedjes  af in a solitary bird- mission.
Ik werd vergast op een  muzikale show door een groep Gaaien (determinatie achteraf, na flink wachten  en turen)  welke mij in eerste instantie op het verkeerde been zette met een gorgelende dubbelfluitende  korte zang die indien ik deze  in Mei in dicht(gegroeid)  vochtig loofbos had gehoord vrijwel blindelings  als Wielewaal had gekenmerkt.
Heden, met nog kale bomen ( Mid April, ? Dat kennie waar weze !) was de zanger ondanks aanwezigheid  nabij zingende Grote Lijster toch op te sporen.
Anders  zou ik een hand op een dik boek hebben durven leggen.
Het  rauwe en piepend en miauwende (buizerdroep) repertoire was welbekend, ook door een al  wat ouder werkje  van D de Vos en L Meermans, Wat zingt daar ( ISBN 978905011959 plus CD) was ik  naast ervaring op de hoogte van de  welluidende mogelijkheden van Gaaien en hun geluiden, but this was  a new one !
Probeert u de verzamelde geluiden van de (Vlaamse) Gaai op deze  site  of op Xeno Canto es en bedenk  over enkele weken dat niet alle vogels zingen zoals ze gebekt zijn , dwz  Gaaien  kunnen meer dan u denkt.

Vriendelijke groeten

E van Hecke

Bart van Hoogstraten

Zo had ik onlangs een Wielewaal-spreeuw in een gebied waar vorig jaar een groot aantal geluidswaarnemingen ( 0 zichtwaarnemingen) werd ingevoerd van Wielewaal (en waar ik nu dus grote vraagtekens bij heb).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/