Hoofdmenu

Spotting scopes

Gestart door Gerrit Kteu, oktober 19, 2005, 12:48:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Kteu

Ik ben op zoek naar een mooie telescoop voor het vogelen.  Tweede hands of nieuw maar in ieder geval niet boven de 1000 euro (excl. statief).

Vooral de kleurgecorrigeerde scopes zijn interessant maar dan kom je bij de Vogelbescherming al dik boven de 1500 uit omdat ze alleen de 'topmerken' hebben. (waarom ze geen Bynolyt of Kowa hebben snap ik niet)

Over Bynolyt hoor ik uiteenlopende verhalen van goed tot slecht. Ikzelf heb een Bynolyt Tern 10x45 verrekijker en die bevalt me zeer goed en ik heb de indruk dat Bynolyt steeds betere kwaliteit levert en in opkomst is. Hoe dan ook, de prijskwaliteit verhouding is naar mijn mening zeer goed.
(Vroeger heb ik een Swarovski 10x42 gehad, een mooie kijker maar de kwaliteit verschilt absoluut geen 1200 euro.)

Bij het surfen op internet wekt vooral de Bynolyt Spacelyt T80 ED mijn interesse. Laagste prijs op internet gevonden voor € 980,- incl. paraattas en 20-60x zoom oculair (excl. verzendkosten).

Ook kom ik nog veel goedkopere scopes tegen zoals de Outdoors Club ED 80 (zou volgens bepaalde leverancier o.a. door SBB verkocht en gebruikt worden) en Swift Nighthawk 80 (ook een ED lens).

Kortom, wie heeft ervaring of kennis van de genoemde telescopen, vooral de Bynolyt, en kan er wat zinnigs over melden? Ook advies over andere vergelijkbare scopes zijn welkom.

Groeten,
Gerrit

RWester

Hallo Gerrit,

Via de site van Vogelbesherming kun je aan een vergelijkend warenonderzoek komen (volgens mij in Adobebestand). Bij de (www.)Twentse Vogelwerkgroep(.nl) hebben ze dit ook, weet alleen niet hoe up-to-date dit is. Of via Google (en dan Telescopen en Testrapport intypen)

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Gerrit Kteu

Hallo Remco,

Bedankt voor je reactie. De testrapporten van de TVWG zijn inderdaad erg nuttig en daar heb ik in het verleden ook veel aan gehad. Helaas zijn de rapporten over Bynolyt van 2001 en gaan die alleen over verrekijkers. Hun algemene beoordeling van dit merk is positief in dat rapport.
Daarnaast testen ze over het algemeen alleen de duurdere merken omdat ze het niet zinvol vinden goedkope merken te testen. Voor Bynolyt hebben ze een uitzondering gemaakt. Dat ze geen 'merken' als Luxon testen vind ik volkomen terecht.

Zoeken via google levert verrassend weinig informatie op over de kwaliteit van Bynolyt, Outdoors Club en de Swift telescopen. Ook testrapporten van andere merken zijn schaars en niet compleet.

Daarom hoop ik dat ervaringsdeskundigen in dit forum mij verder kunnen helpen.

Groet,
Gerrit

Mark van Veen

CiteerVooral de kleurgecorrigeerde scopes zijn interessant maar dan kom je bij de Vogelbescherming al dik boven de 1500 uit omdat ze alleen de ‘topmerken’ hebben. (waarom ze geen Bynolyt of Kowa hebben snap ik niet).
Twee jaar geleden had de Vogelbescherming in ieder geval een of andere Tjechische telescoop waar ze erg enthousiast over waren. Wel goed kleur gecorrigeerd maar zonder het hele dure glas. De details weet ik niet meer. Was net onder de 1000 euro. Ik heb daar overigens een (niet kleurgecorrrigeerde) Kowa gekocht. Reden: prijs en meeneembaarheid (een 60mm objectief en dus niet zo een lange). Werkt prima, maar boven de 40x vergroting heeeft ie te weinig licht.

Mark
groet,

Mark van Veen

Gerrit Kteu

Hallo Mark,

Op dit moment zie ik geen Kowa in het assortiment van de Vogelbescherming. Ik denk wel dat de 80mm objectief een voordeel biedt. Een telescoop is toch al groot en onhandig qua vervoer dat het naar mijn mening niet veel meer uitmaakt of het een 60mm of 80mm objectief is maar ook daar zou ik wel wat ervaringen willen lezen. Ik heb ooit ook een Kowa zonder kleurcorrectie gehad, beviel goed maar inderdaad, boven de 40x wordt het steeds minder, dat zal met een 80mm lens beter zijn.

Dat Tsjechische merk, is dat misschien Meopta? Daar kan ik ook weinig info over vinden.

Groet,
Gerrit

Mark van Veen

Ja, inderdaad: Meopta!

De 60mm past in mijn rugzak, de 80mm niet.

Bel anders de winkel van de Vogelbescherming even. Ik heb altijd goede ervaring met hun respons. Dan hoor je het meteen.
groet,

Mark van Veen

Gerrit Kteu

Ik ben morgen vrij, dan kan ik even bij de Vogelbescherming langsgaan. Als het mij een hoop geld bespaart neem ik ook genoegen met een niet kleurgecorrigeerde en goedkopere scope mits de kwaliteit goed genoeg is voor het vogelen.

Helaas kan ik daar niet de Bynolyt testen maar ik heb ook helemaal geen haast met het aanschaffen van een telescoop.

Gr. Gerrit

Gerrit Kteu

Helaas ben ik niet echt verder gekomen voor wat betreft een keuze voor een telescoop. Tips en advies hieromtrent zijn nog steeds zeer welkom. Tot nu toe is er weinig gereageerd op dit onderwerp, verkeerde topic?

Ook nog iets anders: Ik heb op speurders.nl een advertentie gezet voor telescoop gezocht. Vreemd genoeg werd er door twee verschillende mensen een Swarovski ATS 65 HD aangeboden. Een keer voor slechts € 800,- en zogoed als nieuw. Dit is natuurlijk erg goedkoop, maar er zat geen garantie en aankoopbon bij dus moet die wel gestolen zijn. Iedereen die zo'n telescoop aanschaft zorgt wel dat de garantie en aankoopbon goed bewaard blijven. Van de ander kreeg ik nooit meer een reactie na gevraagd te hebben wat de vraagprijs was. Beide mensen hebben hun waar niet op speurders.nl durven plaatsen.

M.a.w. ik ben nog steeds op zoek naar een telescoop en tips etc...

Groet,
Gerrit

edwin de weerd

Ik heb zo'n 2 jaar geleden een nieuwe leica televid (dus zonder apo-lens)gekocht met 32 x WA oculair (mijn 2de want mijn 1e was gejat)voor 869,00 euro bij foto Rooijmans in budel, deze zaak is volgens mij de goedkoopste van nederland en iig goedkoper als vogelbescherming, ik ben er erg over te spreken, en vind de prijs/kwaliteit verhouding bij deze telescoop erg goed. voor een swarovski of zeiss ben je bijna twee keer zo veel geld kwijt.
Tweedehands zou ik niet aan beginnen, of hij is gejat of er is iets mee, zo'n ding koop je voor langere tijd, kan je beter meteen een goeie(nieuwe) kopen.
Groet Edwin.

HenkN

CiteerHelaas ben ik niet echt verder gekomen voor wat betreft een keuze voor een telescoop. Tips en advies hieromtrent zijn nog steeds zeer welkom. Tot nu toe is er weinig gereageerd op dit onderwerp, verkeerde topic?

Ook nog iets anders: Ik heb op speurders.nl een advertentie gezet voor telescoop gezocht. Vreemd genoeg werd er door twee verschillende mensen een Swarovski ATS 65 HD aangeboden. Een keer voor slechts € 800,- en zogoed als nieuw. Dit is natuurlijk erg goedkoop, maar er zat geen garantie en aankoopbon bij dus moet die wel gestolen zijn. Iedereen die zo'n telescoop aanschaft zorgt wel dat de garantie en aankoopbon goed bewaard blijven. Van de ander kreeg ik nooit meer een reactie na gevraagd te hebben wat de vraagprijs was. Beide mensen hebben hun waar niet op speurders.nl durven plaatsen.

M.a.w. ik ben nog steeds op zoek naar een telescoop en tips etc...

Groet,
Gerrit
Gerrit.

Onlangs heb ik in Duitsland (Regio Nordhorn Uelsen))bij een speciaalzaak samen met een paar collega vogelaars 3 x een KOWA  TSN 823 gehaald.

Dit zijn uitstekende telescopen met ook zeer veel mogelijkheden voor digiscopen.
De prijzen die de verkoper (eigenaar)hanteerd zijn minimaal gelijk aan de goedkoopste internetaanbieders en vaak na enige handel nog goedkoper ook. Zijn service gaat heel ver. Het is een speciaalzaak in jacht - kleding, kijkers.
Zijn merken zijn oa swar. Leica, Kowa wel eerst even bellen (plat duits)

Adres Jagd & mode Lübbers,
An der Mühle 3
49847 Itterbeck

tel: 0049 5948 1222

Zie ook www.jagd-luebbers.de helaas staat op zijn site niet veel informatie over kijkers en telescopen.

Henk

Gerrit Kteu

#10
Bedankt voor de tip Henk,

De Kowa TSN 823 is inderdaad een mooie telescoop, hier heb ik in het verleden wel mee gewerkt. Ik vrees alleen dat het prijsvoordeel dat ik in Duitsland heb niet opweegt tegen de vervoerskosten, maar het is te proberen. Ik houd het in ieder geval in gedachten.

Onderstaande adressen leveren ook voordelige spullen en daar kan desgewenst ook afgehaald worden op afspraak.

www.verrekijkerkopen.nl
www.verrekijkershop.nl
www.kamera-express.nl

Is deze Duitse leverancier goedkoper dan bovenstaande adressen?

Gr. Gerrit

grunsven

De vogelbescherming heeft een test gedaan met de meest gebruikte betere telescopen. Testrapport
Mede naar aanleiding daarvan heb ik een Meopta HA 75 gekocht en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben.

Het loont zeker de moeite om prijzen bij verschillende winkels te vergelijken. Twee goede opties die ik nog niet gehoord heb zijn Roskam Optics in Leiden en Hes van Zweeden in Arnhem

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HenkN

CiteerBedankt voor de tip Henk,

De Kowa TSN 823 is inderdaad een mooie telescoop, hier heb ik in het verleden wel mee gewerkt. Ik vrees alleen dat het prijsvoordeel dat ik in Duitsland heb niet opweegt tegen de vervoerskosten, maar het is te proberen. Ik houd het in ieder geval in gedachten.

Onderstaande adressen leveren ook voordelige spullen en daar kan desgewenst ook afgehaald worden op afspraak.

www.verrekijkerkopen.nl
www.verrekijkershop.nl
www.kamera-express.nl

Is deze Duitse leverancier goedkoper dan bovenstaande adressen?

Gr. Gerrit
Gerrit,

Toen wij er zijn geweest was de prijs ± € 100,00 goedkoper dan bij Hes van Zweden. ook andere vogelaaars uit onze groep hebben hier hun kijker cq telescoop gekocht. Zeiss, Swar. Leica, Kowa etc. Voor weinig geld hadden we de Swar. statief erbij (de grote typ1 of kleine typ2 was dezelfde prijs.

Bellen kan altijd.

Groeten Henk